kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۲۷۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
درآستانه پیک ششم کرونا

آماده‌باش مراکز درمانی سراسر کشور و بازگشت محدودیت‌ها در صورت شدت گرفتن اُمیکرون

در شرایطی که تعداد مبتلایان روزانه کرونا به سرعت در حال افزایش است، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته، کشور در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون است.

دکتر حمیدرضا جماعتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تست کرونا از افراد دارای علائم بیماری گرفته می‌شود، اظهارداشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته و تست‌های انجام شده، وضعیت بیماری تقریبا در بسیاری از استان‌ها به این سمت پیش می‌رود که امیکرون تبدیل به سویه غالب شود و این در حالی است که در برخی استان‌ها نیز به سویه غالب بدل شده است. به نظر می‌رسد بیماری در حال حرکت به سمتی است که در اکثر استان‌ها ظرف چند هفته آتی سویه غالب، اُمیکرون شود و بنابراین اکثر مبتلایان به این سویه از کرونا دچار خواهند شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته ما در آستانه آغاز پیک ششم کرونا با سویه امیکرون هستیم.
جماعتی در عین حال افزود: بیشتر موارد ابتلا به امیکرون به صورت سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند؛ البته با شدت گرفتن ابتلا، تعداد موارد بستری هم در برخی بیمارستان‌های ریفرال(معین) رو به افزایش است؛ بنابراین به نظر می‌رسد باید طرحی برای رنگ‌بندی در نظر گرفته شود که هم موارد بستری و هم سرپایی را مدنظر قرار دهد؛ زیرا بیشتر افراد سرپایی به مراکز مراجعه می‌کنند و اگر تنها شاخص رنگ‌بندی شهرها، موارد بستری باشد، ممکن است اثر شیوع اُمیکرون به درستی در کشور مشخص
نباشد.
ضرورت تزریق دُز سوم
واکسن کرونا
وی همچنین با تاکید بر اهمیت واکسیناسیون کرونا گفت: تزریق دز سوم واکسن سطح آنتی‌بادی‌های ضد ویروس را افزایش می‌دهد و حتی می‌تواند در برابر امیکرون هم اثر بسیار خوبی داشته باشد. در برخی مطالعات مشخص شده است ۸۰ درصد کسانی که سه دز واکسن تزریق کردند، اگرچه بیمار شدند اما در بیمارستان بستری نشدند و این یعنی سه دز واکسن تا ۸۰ درصد جلوی بستری شدن در بیمارستان را می‌گیرد؛ بنابراین توصیه ما به مردم تزریق واکسن به ویژه دز سوم است.
روند افزایشی مراجعات کرونایی
به بیمارستان‌ها
دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به اینکه افزایش مراجعات به مراکز درمانی در حال وقوع است، تاکید کرد: در بیمارستان‌های مرجع کرونا تعداد مراجعین حدود دو برابر شده است و این نشان می‌دهد که کشور در آستانه پیک ششم است و به همین دلیل باید اقدامات عاجل از جمله گسترش واکسیناسیون صورت گیرد.
آماده‌باش مراکز درمانی
سراسر کشور
جماعتی درباره آمادگی بیمارستان‌ها برای آغاز پیک ششم بیماری بیان داشت: از دو هفته قبل وزارت بهداشت این آمادگی را به کلیه مراکز درمانی خود داده است که در حالت آماده‌باش قرار بگیرند تا اگر تعداد افراد بستری افزایش یافت آمادگی پذیرش بیماران و تهیه داروها را داشته باشند. کمیته علمی هم یک پروتکل درمانی پیشنهاد کرده است که اگر تعداد بستری‌ها افزایش یافت بتوانیم از کلینیک‌های سرپایی با درمان سه روزه در افرادی که نقص سیستم ایمنی، سن بالا و بیماری زمینه‌ای دارند، استفاده کنیم. اکنون یکی از داروهایی که در کشور برای درمان کرونا استفاده می‌شود رمدسیویر است که شرکت‌های داخلی هم در حال ساخت آن هستند. در پروتکل‌های دنیا ثابت شده است که درمان سه روزه با این دارو می‌تواند برای افراد ذکر شده در هفته اول ابتلا تا حدود بیش از ۸۰ درصد جلوی پیشرفت بیماری و بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر را بگیرد.
درگیری دستگاه تنفسی فوقانی
در مواجهه با اُمیکرون
وی با اشاره به اینکه در ابتلا به سویه امیکرون کرونا بیشتر دستگاه تنفسی فوقانی درگیر می‌شود، اظهارداشت: در مطالعات جهانی مشخص شده است که شدت این سویه از بیماری نسبت به نوع دلتا کمتر است. در واقع دلایل متعددی برای این موضوع مطرح شد که یکی از دلایل این است که درگیری سیستم تنفسی تحتانی یعنی ریه‌ها در نوع امیکرون کمتر است. همچنین علت دیگر ایجاد درگیری کمتر با امیکرون در افراد این است که بسیاری از افراد جوامع مختلف پیش‌تر به کرونا مبتلا شدند؛ بنابراین یک ایمنی ذاتی در آنها ایجاد شده است. از طرف دیگر خیلی از افراد جامعه واکسینه شدند و همین سبب شده است ایمنی نسبی در برابر امیکرون به وجود آید و همین دلایل سبب کاهش مدت زمان بستری و یا کاهش مرگ و میر شود. دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با بیان اینکه سویه امیکرون تمایل بیشتری به ایجاد درگیری در سنین پایین‌تر دارد، گفت: البته نمی‌گوییم افراد مسن درگیر نمی‌شوند؛ بلکه ابتلای سنین پایین، بیشتر بوده است و چون در سنین پایین سیستم ایمنی بهتر عمل می‌کند پس شدت بیماری هم کمتر است. البته هیچ کدام از موارد ذکر شده سبب نمی‌شود که از رعایت پروتکل‌ها و تزریق واکسن
غافل شویم.
بازگشت محدودیت‌ها
در صورت شدت اُمیکرون
خبر دیگر اینکه، وزیر کشور در پایان جلسه دیروز قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در این جلسه موضوعات متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. نخست، اُمیکرون و شدت شیوع آن بررسی شد و در همین راستا تاکید شد رعایت مقررات بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.
احمد وحیدی افزود: از همه شهروندان درخواست می‌کنیم به شدت مراقبت‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند. متأسفانه براساس گزارش‌ها تزریق دُز سوم ۱۷ درصد اعلام شده است که باید افزایش پیدا کند چرا که ایمنی بیشتر و اطمینان‌بخشی را ایجاد می‌کند.
وحیدی درخصوص بازگشایی مدارس نیز گفت: مراکز آموزشی غیر از کلاس‌های درس که حضوری شدن آنها پیگیری می‌شود برنامه‌های فوق برنامه را که نیاز به تجمع دارد به زمان دیگری موکل کنند. در حقیقت سایر اجتماع‌هایی که نیاز به دورهمی دانشجویان و دانش‌آموزان دارند باید به وقت دیگری موکل شود.
همچنین در مورد تالارها حتما باید قوانین فاصله اجتماعی پیش‌بینی شده رعایت شود.
وزیر کشور در پاسخ به سؤالی درخصوص بازگشت محدودیت‌ها در صورت افزایش شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ‌بندی کرونایی بیان داشت: بی‌تردید این اتفاق خواهد افتاد اگر تعداد شهرهای نارنجی و قرمز در کشور بیشتر شود. فعلا یک شهر نارنجی داریم که اگر رعایت نشود و اُمیکرون شدت پیدا کند محدودیت‌ها برمی گردد لذا رعایت دقیق پروتکل‌ها باید به گونه‌ای باشد که نیاز به بازگشت محدودیت‌های سابق نداشته باشیم.
بیشترین موارد ابتلا به اُمیکرون
در ۴ استان
از دیگر سو، سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اعلام آخرین آمار موارد شناسایی شده ابتلا به امیکرون در کشور، گفت: بیشترین موارد ابتلا به اُمیکرون تا کنون مربوط به چهار استان بوده است.
محمد‌هاشمی در صفحه مجازی خود نوشت: «با شناسایی ۲۹۷ مورد جدید در چهارم بهمن ماه، آخرین آمار موارد مثبت امیکرون به ۳۴۶۶ نفر و متاسفانه در این روز با ثبت یک مورد فوتی در البرز مجموع فوتی‌ها به عدد ۱۰ رسید. بیشترین موارد ابتلا در این روز نیز مربوط به ایلام با ۸۵، اصفهان ۵۳، ارومیه ۳۵ و گیلان با ۳۴ مورد مثبت بود!»
کرونا در حال اوج گیری است
شناسایی ۹۳۷۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور
از سوی دیگر، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای از شناسایی
۹۳۷۸ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور در شبانه‌روز گذشته خبر داد که حکایت از سرعت گرفتن افزایش موارد روزانه ابتلا حکایت دارد.
به گزارش وبدا، این اطلاعیه به شرح زیر است: «تا کنون ۶۰ میلیون و ۵۴۴ هزار و ۱۵۵ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۷۳۳ هزار و ۷۶۸ نفر دُز دوم و ۱۵ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۵۰۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۵۳۲ هزار
و ۴۲۷ دُز رسید. در شبانه‌روز گذشته نیز ۵۱۰ هزار و ۱۵۱ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از 4 تا ۵ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۹ هزار و ۳۷۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۳۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۶۷ هزار و ۵۵۹ نفر رسید.
متاسفانه در طول این مدت، ۲۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۷۴ نفر رسید. یک هزار و ۲۴۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۴ شهرستان در وضعیت زرد
و ۴۰۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.»