وزیر راه و شهرسازی:
اجازه واردات واگن خارجی را نمیدهیم چون توان تولید داخلی کافی است
وزیر راه و شهرسازی از خودکفایی در تولید انواع واگن مسافری و باری خبر داد و افزود: اجازه واردات واگن نمیدهیم چون بهاندازه کافی توان داخلی برای تولید داریم.
به گزارش خبرگزاری مهر، رستم قاسمی با بیان اینکه برای ساخت واگن در بخشهای باری و مسافری خودکفا شدهایم، گفت: بنابراین نیاز به واردات واگن باری و مسافری نیست و ما هم اجازه واردات نمیدهیم و میتوانیم سازندگان داخلی واگن را حمایت کنیم اما آنچه لازم است، لوکوموتیو است که در داخل برای تولید آن محدودیت داریم.
او افزود: هر چند تعدادی شرکت اعلام آمادگی کردهاند ولی نمیتوانیم فعلاً صبر کنیم بلکه باید به سرعت مشکل را حل کنیم. امیدواریم در چند ماه آینده جهشی در تعداد لوکوموتیوها ایجاد شود تا از قانون برنامه ششم عقب نمانیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حملونقل ریلی در کشور ما مظلوم واقع شده است، ادامه داد: ۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم بنابراین نیازمند جدی لوکوموتیو و واگن هستیم البته ظرفیت صادرات واگن را هم داریم اما باید نیاز داخل در اولویت قرار گیرد.
قاسمی درباره توافق با هندیها گفت: با هندیها در گذشته برای توسعه بندر چابهار توافق کردیم اما این توافق ناقص است که باید تکمیل شود. بندر چابهار در حال حاضر ۱۳ تا ۱۵ میلیون تن ظرفیت دارد، اما مهمتر از آن، تکمیل پسکرانه و شبکه ریلی است؛ وگرنه بار با کامیون حمل میشود که اقتصادی نیست.
او به کمک اخیر اعتباری دولت برای تکمیل راهآهن چابهار- زاهدان اشاره و اظهار کرد: اتصال راهآهن چابهار به زاهدان کافی نیست و باید ۱۲۰ کیلومتر دیگر احداث و به مرز میلک و پس از آن به منطقه یونسی متصل شود تا به شمال شرق کشور برسیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: هندیها میتوانند علاوهبر کمک در تکمیل این شبکه، در تأمین بار نیز به دلیل داشتن صادرات و واردات زیاد مشارکت داشته باشند.
زمینگیری 200 لوکوموتیو
در 3 سال اخیر
همچنین به گزارش خبرگزاری فارس و با حضور وزیر راه و شهرسازی، مراسم بهرهبرداری از ۵۲۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی به ارزش ۷۹۴ میلیارد تومان در ایستگاه راهآهن تهران و با حضور ویدئوکنفرانسی شرکتهای بهرهبردار و کارخانههای سازنده، برگزار شد.
در این مراسم میعاد صالحی؛ مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اهمیت ترانزیت ریلی گفت: مسیر ایران برای تردد کالا میان شرق و غرب و از چین به اروپا یکی از بهترین مسیرها است. دولت سیزدهم نیز اولویت همکاری را با کشورهای همسایه قرارداده که فرصت ترانزیتی خوبی برای کشور ایجاد
میکند.
میعاد صالحی با بیان اینکه، تقاضاهای بینالمللی ما در بخش راهآهن مناسب نبوده که باید بهروزرسانی شود، گفت: در هشت تا ۱۰ سال اخیر نسبت به رقبای منطقهای عقبماندگی بسیاری داریم.
او ادامه داد: زمانی که شرکت راهآهن را تحویل گرفتم، فقط ۵۰۰ دستگاه لوکوموتیو گرم (فعال) در شبکه ریلی کشور تردد میکرد، درحالیکه ۹۵۰ دستگاه از این وسیله ریلی در ناوگان راهآهن کشور فعال است.
مدیرعامل شرکت راهآهن با اشاره به اینکه
۱۵ هزار کیلومتر ریل داریم که تعداد بیشتری لوکوموتیو میطلبد، افزود: کمتر از ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو در سه سال اخیر زمینگیر شده بود که ۶۰ تا ۷۰ دستگاه آن فقط امسال به چنین وضعی دچار شد.
صالحی اضافه کرد: متوسط سن لوکوموتیوهای مسافری امروز کمتر از ۱۰ سال و لوکوموتیوهای باری بیش از ۳۰ سال است که اگر بازسازی نشود، تخریب مضاعف رخ میدهد. وی به برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به ۲۰ درصد سهم ریل از مسافر و ۳۰ درصد از بار اشاره کرد و گفت: با این اولویتبندی قانون برنامه ششم فاصله زیادی داریم و توسعه حمل ریلی که مسیر مهمی برای جهش اقتصادی است، نیاز به اعتبارات و زمان بیشتری دارد.
مدیرعامل شرکت راهآهن با بیان اینکه دولت سیزدهم به دنبال سرمایهگذاری در حوزه ریلی است، افزود: راهآهن دو هزار میلیارد تومان به تعمیرکاران لوکوموتیو بدهی دارد و سه هزار میلیارد تومان کمبود اعتبار جهت بازسازی خطوط نیاز دارد.
صالحی افزود: در هفت ماهه امسال، بطور میانگین هفتهای بیش از یک و نیم سانحه خروج از خط داشتیم، همچنین از ابتدای امسال تا پایان شش ماهه به طور متوسط ماهی پنج لوکوموتیو از سیر خارج میشد در حالی که ایمنی خط قرمز دولت سیزدهم در حملونقل ریلی است.
وی با بیان اینکه رجا به صورت غیرکارشناسی از راهآهن جدا شد، گفت: راهآهن هیچ واگن مسافری ندارد و همه آن در اختیار بخش خصوصی است، با این حال معتقدیم باید در حوزه حملونقل ریلی مسافری، سندی در جهت توسعه انسانی تدوین شود.