نخستین واحد توربین گازی کلاس F ایرانی رونمایی شد
نخستین واحد توربین گازی پیشرفته کلاس اف ایرانی دیروز در حالی رونمایی شد که به گفته وزیر نیرو امکان رقابت با کشورهای بزرگ دنیا در تولید توربینهای پیشرفته را پیدا
کردهایم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، اردیبهشت سال 1402 بود که رئیسجمهور شهید سید ابراهیم رئیسی، در بخشی از بازدیدی که از توانمندیهای گروه مپنا داشت، از فرآیند ساخت توربین گازی MGT-75 دیدن کرد. در آن بازدید بود که برای نخستین بار، نوید رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس اف ایرانی داده شد.
این توربین گازی دیروز رونمایی شد. توربین MGT-75 جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت ایران است. توربینی ملی و پیشرفته که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد.
راندمان نیروگاه برق با این توربین در سیکل ساده 39 تا 40 درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید.
مهمترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاههای فرسوده قدیمی است، کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است.
توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
علاوهبر توانایی استفاده از سوخت پاکتر هیدروژن، بهکارگیری توربین MGT-75 باعث صرفهجویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن میشود.
طراحی و توسعه توربین گاز MGT-75 بهگونهای است که این ماشین با حفظ قابلیتهای ممتاز خود، یعنی انعطافپذیری، عملکرد و راندمان بالا میتواند در محدوده توانی 190 تا 220 مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز عرضه شود.
توربینهای MGT-75 را میتوان جایگزین توربینهای قدیمیتر مشغول به کار در نیروگاههای کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیستمحیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد.
وزیر نیرو در حاشیه رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس اف گفت: این توربین از نظر مصرف انرژی کمتر و تولید برق بیشتری نسبت به نمونههای مشابه خود دارد و با تولید این توربین ایران در زمره کشورهای پیشرفته در تولید توربین گازی کلاس اف قرار گرفت.
علیآبادی این را هم گفت توربین گازی پیشرفته کلاس اف در مرحله آزمایش قرار دارد و به زودی در یکی از نیروگاههای تهران در مدار قرار خواهد گرفت.
به گفته وزیر نیرو، توربین گازی پیشرفته کلاس اف نسبت به توربینهای با توان بالای ۳۰۰ مگا وات تلفات کمتر از نظر انرژی و امکان تولید برق بیشتری دارد.
وی افزود: بدون شک در دوران جدید، مصرف برق و نیاز به برق افزایش خواهد یافت و نمیتوان با روشهای سنتی ادامه داد، باید به روشهای نوین دست پیدا کنیم.
وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در صنعت برق باید وارد تراز جهانی شویم و رونمایی از این توربین گازی، در همین جهت است.
«همایون حائری» معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی هم در این خصوص گفت: توسعه صنعت نیروگاهی ایران باز مسیر توربینهای کلاس اف در دستور کار قرار گرفته و دستیابی به این تکنولوژی و تولید نخستین توربین گازی کلاس اف تمام ایرانی، میتواند تسهیلگر مسیر توسعه نیروگاههای کشور باشد.
وی افزود: معدود کشورهای جهان به این سطح از تکنولوژی دسترسی دارند و ایران اکنون یکی از کشورهای تولیدکننده توربینهای گازی کلاس اف است.