kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
ادامه اعلام آمار ضد و نقیض

بالاخره سهم اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در آلودگی هوای پایتخت چقدر است؟

در حالی‌که کیفیت هوای تهران مدتی است با شروع فصل سرما همچون سال‌های گذشته در شرایط خطرناک قرار دارد، بیان آمار ضدونقیض درباره سهم آلودگی اتوبوس‌ها و کامیون‌ها از سوی مدیران همچنان در حال پیچیده‌تر کردن این کلاف سردرگم است.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آلودگی هوای تهران قابل حل است، اما بزرگترین مانع برای انجام آن مشکلات اعتباری است.
زهره عبادتی افزود: آلودگی هوای تهران به دو بخش تقسیم می‌شود که ۴۰ درصد آن منابع ساکن و ۶۰ درصد آن منابع متحرک هستند، در این بین منابع متحرک حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌ها و کامیون‌ها بالاترین سهم را دارد، یعنی اتوبوس شهری و کامیون‌ها به دلیل فرسودگی و نداشتن فیلترجاذب دوده بالاترین سهم انتشار آلاینده‌ها در شهر تهران را دارند، که در شرایط اضطرار با توجه به آلودگی هوای تهران، شب‌ها تردد کامیون‌ها ممنوع است.
این سهم 60 درصدی برای اتوبوس‌ها و کامیون‌ها در افزودن آلودگی هوا در حالی از سوی معاون اداره محیط زیست تهران مطرح می‌شود که مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از سهم کمتر از
2 درصدی اتوبوس‌های پایتخت در این اتفاق خبر می‌دهد.
سهم ناوگان اتوبوسرانی در آلودگی هوای تهران کمتر از ۲ درصد است
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در مورد سهم اتوبوس‌ها در آلودگی هوای پایتخت گفت: بر اساس گزارشی که از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منتشر شده است، کل سهم ناوگان اتوبوسرانی تهران از انتشار آلاینده‌های پایتخت
۲ درصد است که این میزان با توجه به اینکه در حال حاضر نیمی از ناوگان گازسوز شده، به مراتب کمتر از ۲ درصد است. به گزارش کیهان، محمود ترفع با تأکید بر اینکه ناوگان اتوبوسرانی پایتخت در حال حاضر از کمبود اتوبوس و عدم تأمین اتوبوس‌های مورد نیاز برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان در رنج است، افزود: تا سال ۸۹، دولت از طریق وزارت کشور، نسبت به تحویل اتوبوس به تهران و سایر شهرها و کلان‌شهرهای کشور بر اساس سهم تعیین شده، اقدام می‌کرد اما از سال ۸۹ تا امروز، دولت سهمیه‌ای به تهران تحویل نداده است.
ترفع با اشاره به اینکه ۱۰ سال از حمایت دولت برای تأمین ناوگان مورد نیاز تهران محروم بوده‌ایم، اظهار کرد: البته اخیراً و برای اولین بار، توانستیم از ظرفیت‌های محدودی که برای تأمین ناوگان در بودجه دولت در قالب اوراق مشارکت پیش‌بینی شده بود، استفاده کنیم که البته رقم آن با توجه به میزان بالای کمبود اتوبوس، بسیار ناچیز است.
وی با اعلام اینکه دولت، کمک‌های خود به ناوگان حمل‌ونقل عمومی را با حمایت‌های حداقلی شروع کرده که امیدواریم این کمک‌ها روز به روز بیشتر شده و شاهد توجه ویژه دولت به این مقوله باشیم، خاطرنشان کرد: امسال، انعقاد قرارداد خرید
۱۷۵ دستگاه اتوبوس را داشتیم که ۱۱۰ دستگاه آن ماه گذشته وارد ناوگان شد و ۶۵ دستگاه باقی‌مانده نیز به زودی وارد ناوگان می‌شود، ضمن اینکه تکلیف داریم تا حداقل یک قرارداد دیگر به منظور خرید
۱۰۰ دستگاه اتوبوس نیز منعقد کنیم.
گفتنی است، در شرایطی که مردم چشم انتظار ارائه راه‌حل‌های مفید برای رفع آلودگی هستند، بیان عدد و آمار و تحلیل‌های متناقض از سوی مسئولان پذیرفتنی نیست.