kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۵۷۵
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۲
رئیس‌کل بانک مرکزی:

وضعیت ورود ارز به کشور بسیار خوب است

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی صالح آبادی درباره وضعیت ارزی کشور تصریح کرد: امسال دسترسی بانک مرکزی و سیستم اقتصادی کشور به منابع ارزی، بهبود قابل ملاحظه‌ای داشته است. از نظر ورود ارز به کشور در شرایط بسیار خوبی هستیم و پیش‌بینی من این است که در آینده نزدیک اوضاع رو به بهبود خواهد رفت.
وی افزود: کل تأمین ارزی که در کشور و برای واردات تمام کالاها صورت گرفته معادل 36 میلیارد دلار است که بخشی از آن در سامانه نیما و بخشی دیگر نیز از طریق بانکی تأمین شده است. این مقدار به مراتب از مجموع ارز تامین شده در سال گذشته بیش‌تر است.
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی در هشت ماه گذشته از سال جاری معادل 22 میلیارد و 400 میلیون دلار بوده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 45 درصد افزایش داشته است. در سال جاری عرضه ارز در سامانه نیما توسط صادرکنندگان معادل 20 میلیارد دلار بوده است که این میزان  در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 70 درصد افزایش داشته است.
صالح آبادی تاکید کرد: تسهیل بازگشت ارزهای صادراتی از طریق ارائه مشوق‌های صادراتی و ایجاد تبادل مستقیم بین صادرکنندگان و واردکنندگان در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.
خبر‌سازی سوداگران ارز برای نوسانگیری
بازار ارز و سکه کشور بیش‌تر از آنکه درگیر واقعیت‌های اقتصادی باشد درگیر جو روانی، انتزاعی و حبابی ناشی از سیاست‌زدگی است.
تردیدی نیست که چه عامل برهم زننده و چه درمان‌کننده بازار ارز را بیش‌تر از آنکه در بیرون از مرزهای کشورمان بخواهیم جست وجو کنیم باید درون خود بازار ارز و افراد و سودجویی‌ها و تصمیم‌گیری‌های آنی و لحظه‌ای در آن جست‌وجو کرد.
گواه این موضوع آن است که براساس گزارش‌های اعلامی به طور متوسط در سامانه نیما 100 الی 120 میلیون دلار در روز معامله انجام می‌شود. همچنین از ابتدای راه‌اندازی سامانه نیما یعنی از سال 1397 تاکنون معادل 50 میلیارد دلار در این سامانه معامله صورت گرفته است. در نگاهی دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون نیز معادل 20 میلیارد دلار در سامانه نیما معامله انجام شده است، ضمن آنکه در آخرین اطلاع روز گذشته 70 میلیون دلار در این بازار به صورت شفاف معامله دیده می‌شود. بر این اساس با مروری بر میزان عملکرد دو بازار ارز نیما و متشکل ارزی به وضوح می‌توان دریافت در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته عرضه اسکناس در بازار متشکل ارزی سه برابر و عرضه حواله ارزی در سامانه نیما 70 درصد افزایش یافته است.
دلار فردایی جولانگاه دلالان
اما آنچه بیش از همه در این بازار نقش‌بازی می‌کند، معاملات فردایی دلار است. روش انجام معاملات فردایی یا پشت خطی اینگونه است که خریدار یا فروشنده سکه و ارز خود را با یک قیمت توافق شده بر روی کاغذ انجام می‌دهند. روز بعد برای تسویه معامله خود اقدام می‌کنند. اما در این میان نکته قابل توجه اینجاست که در زمان تسویه حساب مابه التفاوتی که بین قیمت‌های امروز و دیروز وجود دارد تحت عنوان سودی است که به طرفین تعلق می‌گیرد.
نکته کلیدی همان سود است که به واسطه پیش‌گویی‌ها تا تحلیل‌های منطقی اقتصادی شکل می‌گیرد و درست همین‌جاست که عوامل روانی نقش بازی می‌کند. به بیان بهتر بازار غیررسمی ارز که حدود پنج تا شش درصد بازار ارز کشور را شکل می‌دهد با ارسال سیگنال‌های غیرواقعی در تلاش است تا عقلانیت را از تصمیمات حقیقی اقتصاد دور کند و صرفاً جنبه‌های روانی را در  بازار ارز حاکم کند.
مردم عادی باید در نظر داشته باشند که معاملات فردایی در واقع نوعی قمار روی نرخ ارز است که نمی‌توان اثرات مثبتی از آن بر روی اقتصاد عنوان کرد. اصولاً کسانی که اقدام به معاملات فردایی می‌کنند براساس پیش‌بینی‌ها یا پیش‌گویی‌های خود دست به چنین کاری می‌زنند. با توجه به اینکه پیش‌بینی نرخ ارز در بلندمدت کار دشواری است بنابراین معامله‌کنندگان ارز فردایی نرخ ارز را برای یک روز آینده قیمت‌گذاری می‌کنند.
اما در هر صورت کسانی که در این بازار معامله می‌کنند به بازار ارز سیگنال می‌دهند، این سیگنال‌دهندگان در تلاشند در این بازار نوساناتی را ایجاد کنند و البته می‌دانند چگونه عواملی که موجب ریزش یا افزایش هیجانی نرخ ارز می‌شود را به واقعیات گره بزنند و البته این معامله‌گران فردایی اطلاعاتی را در بازار رواج می‌دهند که منافع عده‌ای خاص را که از بالا رفتن نرخ ارز سود کسب می‌کنند، تأمین می‌کنند و این موارد را در کانال‌های تلگرامی و در فضای مجازی گسترش می‌دهند. همچنین احتمال شراکت معامله‌گران فردایی با این ذی‌نفعان پنهان در سودآوری از ایجاد نوسان در بازار وجود دارد. از این رو می‌توان گمان برد که دست‌هایی در کار است، چرا که وقتی معامله‌کنندگان ارز فردایی عددی می‌دهند، در نهایت به دنبال ایجاد تشنج در بازار و ایجاد نگرانی برای مردم هستند.