kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۳۲۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳
پنج‌شنبه در بغداد اتفاق افتاد

نشست مهم سران شیعه در خانه هادی العامری با هدف برون‌رفت از بحران سیاسی

اعضای کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» در منزل «هادی العامری» با «مقتدی صدر» دیدار و برای برون رفت از بحران سیاسیِ پیش آمده پس از انتخابات این کشور مذاکره کردند. این دیدار فی نفسه، اتفاق مهمی است چرا که می‌تواند زمینه‌ای برای برون رفت از بحران باشد.

 

سرویس خارجی-

انتخابات پارلمانی عراق یکشنبه 18 مهر برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج و صدرنشینی جریان صدر، اعتراض‌های شدیدی نیز آغاز و شائبه‌هایی نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف شیعه از جمله جریان‌های مقاومت عراق مطرح شد. حتی از دست‌کاری انتخابات توسط بیگانگان، مانند برخی از کشورهای عربی منطقه یا رژیم صهیونیستی نیز صحبت به میان آمد. جریان‌های سیاسی بر ضرورت ابطال نتایج تأکید دارند و متهمان این بحران نزد جریان‌های سیاسی عراق از همان ابتدا کمیساریای انتخابات این کشور و نماینده سازمان ملل برای انتخابات –که قرار بود مانع بروز مشکل در انتخابات باشد– بوده‌اند. بحران پساانتخاباتی این کشور حتی به زد و خوردهای خیابانی و کشته و زخمی شدن معترضین نیز کشیده شد که با ترور نافرجام و مشکوک نخست‌وزیر این کشور، اعتراض‌ها به کشتار، فروکش کرد!
حالا خبر رسیده که پس از گذشت 50 روز از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، کمیته هماهنگی احزاب شیعه عراق موسوم به «الاطار التنسیقی»-که معتقد به وقوع گسترده تقلب در انتخاباتند- و مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق-که پیروز انتخابات معرفی شده- دیدار کرده‌اند. این دیدار در منزل‌هادی العامری رئیس‌ائتلاف الفتح برگزار شده و طرف‌ها تأکید کرده‌اند رؤسای سه گانه عراق کنار بروند و...
روایتِ الاطار التنسیقی از دیدار
«الاطار التنسیقی» عصر روز پنجشنبه، بیانیه‌ای درباره این جلسه منتشر کرد. در این بیانیه آمده: «سران کمیته هماهنگی، امروز پنجشنبه، از جناب مقتدی الصدر رهبر جریان صدر در منزل آقای‌هادی عامری استقبال کرد تا درباره مسائل حل‌وفصل‌نشده و آخرین تحولات مقطع کنونی در راستای تقویت پیوند اتحاد و برادری میان فرزندان این میهن و همچنین منافع ملت عراق -که اولویت تمامی طرف‌ها باشد- بحث و تبادل نظر شود... افراد حاضر درباره مسائل مهمی بحث و تبادل نظر کردند که عبارتند از: 1. برداشتن گام‌های عملی لازم برای مبارزه با فساد و بازخواست فاسدان و همچنین توقف تضییع عامدانه اموال عمومی؛ ۲. تأکید بر خروج نیروهای بیگانه مطابق با جدول زمانی اعلام‌شده و ایجاد سازوکاری تضمین‌کننده برای انحصار سلاح در دستان حکومت؛ ۳. محافظت از الحشدالشعبی و حمایت و سازماندهی آن به‌نحوی که این گام موجب تقویت نقش این سازمان و حفظ امنیت عراق شود؛ ۴. جرم‌انگاری عادی‌‌سازی روابط [با رژیم صهیونیستی] و تمام آنچه مربوط به این اقدام می‌شود؛ 5. اقدام مشترک برای حفظ مبانی ملت عراق در تقابل با انحراف‌های اخلاقی و اجتماعی مطابق چارچوب‌های قانونی؛ 6. اقدام در جهت بهبود سطح اقتصادی مناطق محروم و جدا کردن رقابت‌های سیاسی از تمامی طرح‌های خدماتی و رفع محرومیت از این مناطق. در پایان بیانیه مذکور همچنین عنوان شده است: «دو طرف بر سر تداوم گفت‌و‌گوها و بحث‌ها تا دست‌یابی به حل‌وفصل‌های حقیقی برای بن‌بست کنونی در عرصه سیاسی توافق کرده‌اند.»
روایت جریان صدر از دیدار
در پی این مذاکرات، «حسن عذاری» رئیس‌فراکسیون صدر نیز پنجشنبه بر لزوم تشکیل دولت حداکثری ملی‌گرا تأکید کرد. فارس به نقل از العذاری گزارش داد، تشکیل این دولت در نشست اعضای کمیته هماهنگی احزاب شیعه عراق با مقتدی صدر مورد تأکید قرار گرفته است. وی تأکید کرد، جریان مقاومت در عراق، متعلق به جریان صدر بوده، هست و خواهد بود و باید به مرجعیت نجف اشرف به عنوان مرجع همه، مراجعه کرد. این مسئول جریان صدر خاطر نشان کرد، دولت آینده عراق، یک دولت حداکثری ملی گرا خواهد بود، نه یک دولت توافقی و سهمیه‌ای.
گفتنی است، به باور برخی از کارشناسان دیدار پنجشنبه محل انتظار همه ناظران مسائل عراق بود. دیداری که به دلیل جمع شدن مقتدی صدر و نوری مالکی زیر یک سقف، پس از سال‌ها اختلاف، مورد خوش بینی بسیاری برای یک آغاز جدید و یا حداقل توافقی به سود شیعیان، واقع شده بود. اما باید توجه داشت که الاطار به تنهایی بیانیه داد که بسیار کلی بود و دیگری توئیت کوتاه صدر و موضع عذاری پس از نشست بود که نشان دهنده ایستادگی جریان صدر بر مواضع قبلی است. چنانکه سید «رضا قزوینی غرابی»، کارشناس مسائل عراق، گفته است: «در هر صورت، مشخصا نشست امروز [پنجشنبه] را نمی‌توان موفقیت‌آمیز دانست و ادعاهایی مبنی بر توافق بر سر برکناری رؤسای فعلی قوا، کارکردی رسانه‌ای برای فرار از بی‌نتیجه بودن این نشست دارد... اکنون نگرانی از این وجود دارد که جلسه امروز حتی منجر به اختلاف در داخل الاطار و در نهایت پیوستن برخی شخصیت‌ها به صدر شود همانگونه که برخی مستقلین هم به وی پیوسته‌اند. عراق صحنه تحولات بسیار پرشتاب و غافلگیر‌کننده است. کمی صبر باید کرد تا ببینیم چه خواهد شد.»