kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۳۵
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۳

ایران در رسانه‌های جهان

 

سرویس سیاسی-
رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای روزانه اخبار و تحلیل‌های مختلفی را درباره ایران منتشر می‌کنند. ترجمه گلچینی از این گزارشات و تحلیل‌ها به معنای تایید محتوای آنها نبوده و صرفاً برای آشنایی مخاطبان با فضای رسانه‌های خارجی درباره کشورمان است.
هاآرتص:
ایران فقط برای یک هدف به مذاکره می‌آید
و آن اینکه تحریم‌ها برداشته شود
«جاناتان لیس» خبرنگار رسانه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی نوشت: اسرائیل نگران است که قدرت‌های جهانی بلافاصله حتی قبل از اینکه تهران به توقف پروژه هسته‌ای خود متعهد شود به خواسته‌های ایران تن دهند.
هنوز هیچ غافلگیری از سوی هیچ یک از طرفین در دور اول مذاکرات هسته‌ای در وین دیده نشده است. در این میان، علی باقری رئیس‌هیئت ایرانی به عنوان فرستاده دولت جدید در تهران وارد مذاکرات شده است.
پنج ماه پس از پایان آخرین دور مذاکرات، موضع آغازین رئیس‌هیئت ایرانی روشن بود: لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تعهد به عدم برقراری مجدد آنها. باقری گفت: تنها در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود، برای بحث درباره احیای توافق هسته‌ای 2015 چراغ سبز نشان داده می‌شود.
نظرات او جای تعجب ندارد. اسرائیل در روزهای اخیر به صراحت اعلام کرده است که ایران تنها برای لغو هرچه بیش‌تر تحریم‌ها و با کم‌ترین قیمت از نظر محدود کردن برنامه هسته‌ای خود به مذاکرات فعلی می‌آید.
یک مقام ارشد اسرائیلی در این خصوص گفت: ایران در شرایط فعلی تلاش خواهد کرد تا تحریم‌های ضعیف‌کننده اقتصادی را لغو کند. اما همان‌طور که در حال حاضر به نظر می‌رسد، آنها قصد ندارند برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند.
اسرائیل بسیار نگران است که کشورهای طرف مذاکره، به ویژه نمایندگان آمریکایی که در میز مذاکره حضور نداشتند، قبل از اخذ تعهد قاطع برای توقف پروژه و ایجاد یک رژیم بازرسی سختگیرانه، به درخواست‌های ایران تن دهند. سیگنال چنین رویکردی را می‌توان در برنامه روز سه‌شنبه مشاهده کرد که شامل نشستی برای لغو تحریم‌ها حتی قبل از دستیابی به توافق‌های بازگشت به مذاکرات هسته‌ای است.
مذاکره‌کنندگان 1+4 می‌گویند که تهران ممکن است یک حرکت نمادین را در تلاش برای «نشان دادن جدیت» انتخاب کند. این امر به بازرسان سایت‌های هسته‌ای اجازه می‌دهد دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان اقدامی برای اعتماد‌سازی مجدد نصب شوند.
این اتفاق قرار بود هفته گذشته و در جریان سفر رافائل گروسی، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، انجام شود. گروسی برای انجام مذاکرات مقدماتی آمده بود اما دست خالی بازگشت. موضع ایران تاکنون از سوی اسرائیل- با توجه به پیشرفت‌های بزرگ ایران در سه سال گذشته- تقریباً بی‌معنی تلقی می‌شود.
روز دوشنبه، اسرائیل کمپینی را علیه لغو تحریم‌ها آغاز کرد و چندین مقام ارشد در این مورد صحبت کردند. مقامات ارشد می‌گویند که از ترس اینکه در صورت امضای مجدد توافق هسته‌ای، اسرائیل به عنوان بازنده دیده شود، تصمیم گرفته‌اند روی لغو کل توافق تمرکز نکنند. یکی از مقامات گفت: «در هر صورت احتمال امضای توافق زیاد نیست.
نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل نیز بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد. وی گفت: «ایران مستحق لغو تحریم‌ها نیست. من از متحدان خود در سراسر جهان می‌خواهم: تسلیم باج‌خواهی هسته‌ای ایران نشوید.»
همزمان با آغاز مذاکرات روز دوشنبه، یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل در لندن با بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس و لیزتراس، وزیر امور خارجه این کشور، ملاقات کرد.
از میان همه کشورهای حاضر در مذاکرات وین، انگلیس به عنوان کشوری شناخته می‌شود که دیدگاه‌هایش به اسرائیل نزدیک است. لاپید از جانسون و تراس خواست تا مذاکرات را از موضع قدرت پیش ببرند. او گفت که ایران فقط برای یک هدف به مذاکره می‌آید و آن اینکه تحریم‌ها برداشته شود. او افزود که جهان باید از این امر جلوگیری کند و حتی می‌توان در این خصوص رژیم تحریم و بازرسی را تقویت کرد.
در همین حال، روز دوشنبه، وزیر دفاع بنی گانتز گفت که مقامات اسرائیلی «مطالب اطلاعاتی را با دوستان ما در سراسر جهان به اشتراک گذاشتند که نشان می‌دهد ایران همچنان به سمت هسته‌ای شدن مسابقه می‌دهد و این نقض توافقنامه در حال اجرا با کشورهای اروپایی است.» اگرچه گانتز در متقاعد کردن متحدانش به این جدول زمانی مشکل داشت، اما همچنین اظهار داشت که اسرائیل آن را مشکل دیگری در مذاکرات می‌داند.
مقامات اسرائیلی معتقدند که ایران عمداً مذاکرات را به تعویق می‌اندازد و قصد دارد این کار را برای ماه‌های بیش‌تر انجام دهد. اسرائیل نگران است که در طول این مدت، ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه دهد و پیشرفت‌های نگران‌کننده‌ای داشته باشد.
مقام‌های ارشد آمریکایی در گفت‌وگوهایی ضبط نشده، یک بار از ژوئیه گذشته به عنوان «آخرین لحظه» گفت‌وگو با ایران یاد کردند، اما از آن زمان، چهار ماه گذشته است. گانتز گفت که جهان «نباید روی به چنین تاخیرهایی بیاورد».