kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۱۱۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۲

اتحاد گروه‌های سیاسی عراق برای اخراج اشغالگران آمریکایی

گروه‌های سیاسی عراقی بر لزوم اتحاد کلیه احزاب و گروه‌ها به ویژه شیعیان برای اخراج نظامیان اشغالگر آمریکایی از این کشور تاکید کردند. آمریکایی‌ها که از افغانستان‌گریخته‌اند، در تلاشند، عراق را نگه دارند.

 

سرویس خارجی-

نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ به بهانه مبارزه با داعش که در آن زمان یک سوم خاک عراق را اشغال کرده بود، وارد این کشور شدند. آمریکا به این بهانه۳۰۰۰ نیرو در قالب یک ائتلاف بین‌المللی موسوم به ضد داعش که ۲۵۰۰ تن از آن‌ها، آمریکایی بودند، وارد این کشور کرد که البته به نوعی ادامه اشغالی بود که در پی سقوط صدام در سال 2003 آغاز شده بود. پس از اعلام شکست داعش به دست مقاومت و در پی ترور سرداران بزرگ این نبرد، سپهبد «قاسم سلیمانی» و معاون حشد‌الشعبی «ابومهدی المهندس»، به دست آمریکا، مردم و دولت عراق بر ضرورت خروج نظامیان خارجی از کشور تأکید دارند؛ پارلمان این کشور نیز بر اخراج آمریکا تاکید کرده است. اما آمریکایی‌ها گویا تنها زبان زور را می‌فهمند.
حالا «بدر حامد عباس» عضو فراکسیون بدر می‌گوید: «برای بیرون راندن نیروهای آمریکایی از عراق و اجازه ندادن برخی طرف‌ها به ماندن آنها در داخل خاک عراق، نیاز مبرمی به وحدت مواضع به‌ویژه از سوی گروه‌های شیعی، وجود دارد.» همچنین «سعد السعدی» عضو دفتر سیاسی جنبش «عصائب اهل الحق» عراق تصریح کرد که در صورت ادامه حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق پس از پایان مهلت تعیین‌شده، جناح‌های مقاومت به جنگ علنی علیه نیروهای آمریکایی روی خواهند آورد. به گزارش فارس، السعدی افزود هیئت هماهنگی گروه‌های مقاومت تصمیم گرفته که تا پایان سال جاری به دیپلماسی عراقی فرصت دهد تا نقش خود را در اجرای توافق خروج نیروهای آمریکایی از خاک عراق ایفا کند. در صورت عدم خروج نیروهای آمریکایی از عراق، جناح‌های مقاومت از طریق این هیئت هماهنگی، حضور آمریکا را غیرقانونی و اشغال عراق اعلام خواهند کرد و برای اخراج آن‌ از کشور به جنگ علنی با اشغالگران روی خواهند آورد.
گفتنی است، برخی از تحلیلگران بر این باورند که گزارش‌ها و تحلیل‌های رسانه‌های آمریکایی در کنار رصد تحرکات آمریکا در عراق مانند ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور، صرف مبالغ هنگفت برای انجام عملیات توسعه ساختمان‌های پایگاه هوایی عین الاسد واقع در غرب عراق، اظهارات برخی مقامات عالی رتبه سیاسی و نظامی عراقی مبنی بر نیاز به آمریکا برای مبارزه با تروریسم، نشان می‌دهد که شاید صرفاً مأموریت نیروهای آمریکایی در عراق تغییر کند و این نیروها از کشور خارج نخواهند شد.
با این وجود «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق که در نشست‌های دور چهارم گفت‌وگوی استراتژیک با آمریکا در واشنگتن حضور داشت تاکید دارد که دولت عراق به طرف آمریکایی تاکید کرده که نیازی به نیروهای رزمی خارجی در خاکش ندارد و «روز ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، طعم خاصی خواهد داشت».
اعلام نتایج نهایی انتخابات
خبر دیگر از عراق آنکه کمیساریای عالی انتخابات عراق سرانجام در یک کنفرانس خبری نتایج نهایی انتخابات پارلمانی پرحاشیه و اعتراض ۲۰۲۱ را اعلام کرد. کمیساریای عالی انتخابات عراق با گذشت ۵۱ روز از برگزاری انتخابات پارلمانی امروز (سه شنبه) نتایج نهایی را پس از بررسی شکایت‌ها و اعتراضات اعلام کرد. طبق اعلام این نهاد عالی انتخابات عراق، فراکسیون الصدریه، وابسته به مقتدی صدر همچنان با ۷۳ کرسی در رتبه اول، ائتلاف «تقدم» (بزرگترین ائتلاف اهل سنت به رهبری محمد الحلبوسی، خمیس الخنجر و سلیم الجبوری) با ۳۷ کرسی در رتبه دوم، ائتلاف «دولة القانون» به رهبری نوری المالکی با ۳۳ کرسی در رتبه سوم، حزب دموکرات کردستان عراق با ۳۱ کرسی در رتبه چهارم، ائتلاف کردستان و ائتلاف الفتح به رهبری‌هادی العامری با ۱۷ کرسی در رتبه بعدی قرار دارند. نتایج نهایی نشان می‌دهد که تفاوت اساسی در نتایجی که از اول اعلام شد، ایجاد نشده است.