kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۳۱۹
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
در گفت‌وگوی تلفنی همتای لهستانی

امیرعبداللهیان: هدف ایران از حضور در مذاکرات وین لغو تحریم‌هاست

وزیر امور خارجه، هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات وین را لغو تحریم‌ها خواند.


حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و زبیگنیو رائو، وزیر امور خارجه لهستان پنجشنبه هفته گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی درخصوص وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.
امیرعبداللهیان هدف مشارکت فعال ایران در مذاکرات آینده در وین را لغو تحریم‌های اعمال شده علیه ایران خواند و تصریح کرد که تمامی طرف‌ها به این درک مشترک رسیده‌اند که آمریکا مقصر اصلی و مسئول وضعیت فعلی است.
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در توئیتی اعلام کرد: موفقیت مذاکرات هشتم آذر در گرو «اراده جدی» و «آمادگی عملی» طرف مقابل برای «لغو تحریم‌ها» است.
بیانیه نمایشی
و فاقد مشروعیت
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگاران درخصوص بیانیه کارگروه خودخوانده آمریکا، سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس درخصوص ایران گفت: این نشست و بیانیه تنظیم شده، آنچنان ساختگی، نمایشی و فاقد مشروعیت است که ارزش پاسخگویی ندارد.
به گزارش فارس، معاونان سیاسی وزیران خارجه سه کشور اروپایی در ریاض با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و نمایندگان اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض دیدار و در پایان بیانیه مشترکی صادر کردند.
 در این بیانیه آمده است: «آنها درباره اوضاع سیاسی و امنیتی در منطقه از جمله اقدامات ایران تبادل نظر کردند. آنها همچنین به دور هفتم مذاکرات درخصوص بازگشت ایران و آمریکا به پایبندی دوجانبه به برنامه جامع اقدام مشترک پرداختند.
خطیب‌زاده تصریح کرد: دولت آمریکا به عنوان ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و طرفی که از برجام خارج شده و مسئول وضعیت فعلی پیش آمده است و به عنوان تنها کشور با سابقه استفاده از تسلیحات هسته‌ای، با سابقه‌ای سیاه از مداخله‌های متعدد در امور داخلی کشورهای مختلف و اصلی‌ترین فروشنده سلاح و مهمات به مناطق مختلف دنیا، بار دیگر درصدد بحران‌آفرینی و فضا‌سازی علیه ایران است.
وی افزود: کشورهایی که باید پاسخگوی ماجراجویی‌ها و تجاوزهای خود در منطقه از جمله تجاوز
هفت ساله به سرزمین یمن باشند، نمی‌توانند در مقام مدعی علیه دیگران اتهامات بی‌اساس مطرح کنند و مسئولیت این جنایت‌ها را از خود سلب و اذهان عمومی را منحرف کنند.
نمایندگان این کشورها در این بیانیه، ایران را به انجام «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه» متهم و ادعا کرده‌اند: «گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بازگشت دوجانبه به برجام، به نفع کل خاورمیانه خواهد بود و امکان شراکت‌های منطقه‌ای و مبادلات اقتصادی بیش‌تر را فراهم خواهد کرد ضمن آنکه نتایج پایداری برای رشد و رفاه همه مردم آن منطقه از جمله ایران خواهد داشت.»
به گزارش خبرگزاری‌ها، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر مشاور امور خارجی امارات متحده عربی، مذاکرات پیش‌روی هسته‌ای در وین و مسائل منطقه را به بحث گذاشتند.
ادعای مقام آمریکایی
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پیامی در توئیتر نوشت: با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی و مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای GCC (شورای همکاری خلیج‌فارس) برای رایزنی درباره دو مسیر پیش روی ایران صحبت کردم: ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران یا بازگشت دوجانبه به برجام و ایجاد فرصت‌ برای ارتباطات منطقه‌ای، اقتصادی و دیپلماتیک. فرصت برای انتخاب کوتاه است.
رابرت مالی در حالی از «بازگشت دوجانبه به برجام» سخن به میان آورده که ایران، بر خلاف آمریکا از توافق هسته‌ای خارج نشده است.  دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تمامی تعهدات خود در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت اعلام کرد از این توافق هسته‌ای خارج می‌شود.
دیپلمات‌های غربی می‌گویند هدف اعلام‌نشده آمریکا در مذاکرات پیش رو در وین ممکن است جلب حمایت روسیه و چین برای اعمال فشار بر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات باشد.
جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) در پاسخ به سؤالی درباره گزارش‌های منتشرشده در یک رسانه آمریکایی درباره احتمال تلاش دولت «جو بایدن» برای رسیدن به توافق موقت با ایران، تغییر رویکرد آمریکا در این زمینه را رد کرد. 
جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.
استفاده ابزاری از آژانس
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر سخنگوی وزارت خارجه فرانسه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو مسئول آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همواره تأکید دارد که حیثیت آژانس به‌عنوان یک نهاد فنی و تخصصی سازمان ملل متحد باید از شائبه هرگونه رفتار و کنش سیاسی به دور باشد.
 وی تأکید کرد: بر این اساس هر گونه موضعگیری مقام‌ها و نهادهای سیاسی کشورهای مختلف با هدف تأثیرگذاری بر رفتار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خدشه به حیثیت فنی و تخصصی آژانس قلمداد شده و بدون تردید ترفند استفاده ابزاری از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بیش از آنکه موجب بهرمندی عاملان آن شود، مشروعیت بین‌المللی اقدام‌های آژانس را زیر سؤال می‌‌برد.
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در اظهارنظری گستاخانه خواستار ارسال پیام قدرتمند به ایران از طریق نشست شورای حکام آژانس اتمی شد.
«آن کلیر لگندر» سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گزارش چهارشنبه هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «بسیار نگران‌کننده» توصیف کرد و مدعی شد نشست هفته آتی شورای حکام بایستی پیامی قاطع به ایران ارسال کند. 
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی جدید خود ادعا کرده بود ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده خود با خلوص بالا را افزایش داده است. 
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در نشست خبری روز پنجشنبه گفت: ایران بایستی بدون فوت وقت به اجرای تمامی تعهدات و وظایفش در قبال آژانس اتمی برگردد، همکاری با این سازمان را از سر گرفته و به اجرای کامل برجام بازگردد.
همچنین ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بدون‌اشاره به تداوم مکرر بدعهدی‌های غرب در قبال برجام، درباره مذاکرات هشتم آذرماه در وین توپ را به زمین ایران‌انداخت و علیه تهران موضع‌گیری کرد.
لودریان به لوموند گفت: «اگر این مذاکرات (هشتم آذرماه در وین) ساختگی باشد، باید برجام را توخالی ارزیابی کنیم.
اظهارات این مقام ارشد غربی در شرایطی مطرح شده که ایران بارها اعلام کرده است که طرف‌های غربی باید به تعهدات صریح خود در برجام پایبند باشند.
جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که در صورت پایبندی دیگر طرف‌ها به تعهداتشان از جمله در زمینه مزایای اقتصادی وعده داده شده به ایران، ایران حاضر است اقدامات جبرانی خود طبق مفاد برجام در زمینه کاهش تعهداتش را به عقب برگرداند.