kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۲۶۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۳
بررسی وضعیت بازار سرمایه در آبان ماه

پول زیادی از بورس خارج شده است

 

بورس در هفته‌های گذشته روند خوبی را پشت سر نگذاشت، این مسئله تا حدود زیادی به خروج پول از بازار سرمایه مربوط می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، سیاست‌های انقباضی دولت جهت جبران کسری بودجه، کنترل تورم و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد از جمله دلایل ریزش بورس در هفته‌های گذشته بوده‌اند.
در هفته چهارم آبان ماه نیز روند بورس یک حرکت نوسانی بود که نشان از رویگردانی سهامداران از سهم‌های شاخص‌ساز داشت. بازدهی منفی نمادهای کوچک بازار که خود را در شاخص کل هموزن نشان می‌دهد نسبت به بازدهی شاخص کل هموزن بسیار کمتر بوده است. به عبارت دیگر، در هفته گذشته بازار سرمایه روند نزولی داشت و کم‌ترین بازدهی هفتگی شاخص کل بورس در پنج هفته اخیر ثبت شد.
شاخص کل بورس در هفته چهارم آبان ماه از رقم یک میلیون و ۴۴۰ هزار واحدی با افت حدود
سه هزار واحد به رقم یک میلیون و ۴۱۰ هزار واحد نزول و بازدهی منفی 3.1 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل اگر چه در این بازه زمانی با بازدهی منفی روبه رو شد، اما به نظر می‌رسد در نقطه مقاومت شکل گرفته در کانال 1.4 میلیون واحد راحت‌تر می‌تواند مسیر صعودی را دنبال کند.
شایان ذکر است که ارزش سهام عدالت با افت هشت درصدی در هفته پایانی آبان ماه، در اوراق 409 هزار تومانی، 492 هزار تومانی، 532 هزار تومانی و یک میلیون تومانی به ترتیب به هشت میلیون و 856 هزار تومان، 10 میلیون و 652 هزار تومان، 11 میلیون و519 هزار تومان و 21 میلیون و 652 هزار تومان کاهش یافته است.
افت 3.1 درصدی شاخص کل
مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره کاهش شاخص کل و هموزن تصریح کرد: برآیند این دو شاخص نشان می‌دهد که در هفته اخیر عمده افت قیمت در شاخص و صنایع بزرگ بوده است و صنایع کوچک که وزن کم‌تری را داشته‌اند، تقریبا یک روند قیمت ثابتی را طی کرده‌اند، لذا در هفته کاری گذشته افرادی که در نماد‌های بزرگ سهامداری می‌کردند، عمدتا دچار ضرر و زیان شده‌اند.
وی توضیح داد: در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر روند بازار در هفته گذشته می‌توان گفت یک سری موضوعات تاثیرگذار بر بازار بوده‌اند، اما آنها عواملی هستند که منحصر به این هفته نمی‌شوند و چند هفته‌ای است که بر بازار تاثیر می‌گذارند.
کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: عمدتا نمی‌توان این عوامل را خیلی به وضعیت اقتصادی کشور مرتبط دانست. در هفته اخیر بحث تصمیم‌گذاری در رابطه با قیمت صنعت خودرو مطرح شد که این تصمیم نیز لغو شد، خود این موضوع تایید و تکذیب یک نا اطمینانی را به بازار پمپاژ کرد که از جمله موارد مهم در تاثیرگذاری بر روند بازار مطرح است.
میرزایی افزود: یک بحث دیگر موضوع کالا‌های اساسی و بحث ارز ترجیحی بود که بسیاری از نماد‌ها را تحت تاثیر قرار‌داد و زمانی که این لایحه در مجلس رد شد، برخی سهام دچار افت قیمت شدند. علاوه‌بر موضوعات مطرح شده صحبت‌هایی که یکی از مقام‌های مسئول در رابطه با تامین کسری بودجه حتی به قیمت ریزش بورس مطرح کرده بود، نیز بسیار بر بازار و اعتماد سهامداران تاثیرگذار بود.
توصیه به سهامداران تازه‌کار
یک کارشناس اقتصادی هم در مورد اینکه در هفته گذشته بیش از 62 هزار میلیارد تومان اوراق اسناد خزانه در قالب عملیات بازار باز در فرابورس معامله شد به خبرگزاری فارس گفت:‌ انتشار اوراق در قالب عملیات بازار باز سیاستی است که دولت به کار گرفته از ابتدای سال تاکنون تأمین مالی قابل توجهی توسط دولت از بازار سرمایه انجام شده است این کار به ذات خود بد نیست و مشکلی برای بازار ایجاد نمی‌کند، اما در شرایط ریزشی بازار ما متأثر از عدم اعتماد سرمایه‌گذاران است و این عدم اعتماد نقطه منفی به شمار می‌رود باید اعتماد مردم و سرمایه‌گذاران به بازار برگردد و به قول وزیر اقتصاد باید بازار سرمایه را پیش‌بینی‌پذیر کنیم اما اگر هر روز دولت یک تصمیم بگیرد بازار غیر قابل پیش‌بینی می‌شود.
سیدبابک ابراهیمی در مورد اینکه چه توصیه‌ای به سهامداران می‌کنید، ادامه داد: کسانی که وقت ندارند و حرفه‌ای نیستند، از طریق صندوق‌ها وارد بازار سرمایه شوند. آنها می‌توانند صندوق‌هایی با درآمد ثابت یا صندوق‌های ETF و یا انواع صندوق‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و ترجیح این است که سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای از طریق صندوق‌ها وارد شوند.
به گفته وی، در شرایطی که هنوز سیاست دولت در اقتصاد مشخص نیست، سرمایه‌گذاران عجله نکنند و با تحلیل سهام را انتخاب کنند و اگر سهام بنیادی خریده باشند ممکن است در یک برهه‌ای دچار زیان شوند، اما مطمئن باشند سهام بنیادی دوباره برمی‌گردد.