kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۸۰۶
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
رئیس ‌اتاق اصناف تهران:

کمبود کالا در بازار نداریم اما گرانی و گران‌فروشی داریم

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت از هوشمندسازی ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار خبر داد.


به گزارش صدا و سیما، صدیف بیک‌زاده در یک برنامه تلویزیونی گفت: ابزار‌ها و سیاست‌های تنظیم بازار از بخش پولی و مالی گرفته تا کالا‌های نهایی و مصرفی شکل هوشمند به خود گرفته است.
وی افزود: تغییرات در یکی دو ماه اخیر علاوه‌بر تغییرات مدیریتی، تغییرات ساختاری را هم شامل می‌شود.
سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزات صمت تصریح کرد: کارگروه‌هایی در ساختار تشکیل شده است و سیاست‌ها و تنظیم بازار از تولید تا توزیع شکل جدیدی به خود گرفته است. برنامه‌ریزی تولید، تنظیم تا نظارت در واقع زنجیره کامل در برنامه جدید تحت پوشش است.
بیک‌زاده ادامه داد: اصلاح نظام قیمت‌گذاری و کنترل‌های پیشینی و پسینی در برنامه جدید دنبال می‌شود.
وی افزود: سعی می‌شود قیمت‌ها با توجه به اهمیت کالا‌ها بر اساس کمترین دخالت تعیین شود.
این مسئول گفت: دستورالعمل جدید با مطالعات میدانی انجام شده است و سعی می‌شود به صورت سیستمی کنترل و نظارت شود.
بیک‌زاده افزود: تمام تولیدکنندگان و اصناف با سیستم هوشمند در دسترس هستند و هرگونه افزایش قیمت رصد می‌شود.
وی بیان کرد: حلقه اول یعنی تولید تا حلقه آخر یعنی توزیع به صورت هوشمند تحت نظارت بازرس‌ها هستند و بحث خودتنظیمی و نظارت مردمی هم در این سامانه دیده شده است.
رئیس ‌اتاق اصناف تهران نیز در این برنامه گفت: اصناف در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالتی ندارد، اما بعد از ابلاغ ما اجرا می‌کنیم.
قاسم نوده‌فراهانی با بیان اینکه کمبود کالا در بازار نداریم، اما گرانی و گرانفروشی در بازار داریم، توضیح داد: ما در گرانی دخالتی نداریم، اما با گرانفروشی برخورد می‌کنیم.
رئیس ‌اتاق اصناف تهران افزود: برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها درباره واحد‌های صنفی بدون پروانه با ما همکاری نمی‌کنند.
فراهانی یادآور شد: سیستم هوشمند رصد و نظارت هنوز کامل نشده و لازمه خوب اجرایی شدن این سیستم آموزش است.
وی تأکید کرد: این سیستم در برخی کالا‌ها انجام می‌شود و در برخی کالا‌ها انجام نمی‌شود. این سامانه باید به‌صورت یکپارچه در تمام استان‌ها ابلاغ شود.
محمدعلی اسفنانی، معاون سازمان تعزیرات حکومتی هم در این برنامه گفت: تصمیم نظارت هوشمند در یک مجموعه یکپارچه اگر اجرایی شود خیلی از مشکلات حل خواهد شد، اما این پیچیده و زمانبر است.
وی عنوان کرد: برخی از واحد‌های صنفی در این سامانه نیستند و کنترل آنها در این سامانه مشکل خواهد شد از طرفی هیچ الزامی نداریم که واحد صنفی کالایی را عرضه کند.
معاون سازمان تعزیرات حکومتی افزود: برخی کالا‌ها قیمت می‌خورند و ما مشکلی نداریم اگر بالاتر از آن فروخته شود، نوعی گران‌فروشی است؛ مشکل در کالا‌هایی است که قیمت نمی‌خورند، مثل میوه‌ها.
اسفنانی خاطرنشان کرد: مشکل دیگر سامانه یکپارچه، کالا‌های خدماتی است، این خدمات مرجع قیمت‌گذاری یکسانی ندارند و نظارت بر این‌ها مشکل خواهد بود.