kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در شهرکرد:

کمبود سرانه‌های فرهنگی در چهار محال و بختیاری جبران می‌شود

رئيس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: سرانه‌‌ها و شاخص‌های فرهنگی استان چهارمحال وبختیاری بررسی و کمبود آن در مقایسه با میانگین کشوری جبران می‌شود.

 

شهرکرد - خبرنگار کیهان:

حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی در بدو ورود خود به چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد: اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در زمان حضور خود در این استان، شاخص‌ها، سرانه‌ها و مسايل فرهنگی را به صورت جامع و کامل بررسی خواهند کرد.
وی افزود: در این سفر آسیب‌های فرهنگی چهارمحال و بختیاری شناسایی و کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برای رفع آن‌ها در حد توان برنامه‌ریزی و کمک می‌کند.
آقاتهرانی تصریح کرد: تمامی وزیران دولت سیزدهم با همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی نشست‌هایی داشته‌اند و امیدواریم بتوانیم برای ارتقای کیفی حوزه فرهنگ در کشور اقدام کنیم.
طرح جدید جمعیت و تعالی خانواده در مجلس به‌زودی ارائه می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی که در نشست شورای فرهنگ عمومی استان چهارمحال و بختیاری و با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در شهرکرد سخن می‌گفت با اشاره به اینکه طرح جمعیت و تعالی خانواده پس از ساعت‌ها بحث و بررسی تدوین شده است درباره اینکه سبک زندگی غربی، کشور را نابود می‌کند، اظهار داشت: فرهنگ ایرانی‌- اسلامی هیچگونه سنخیتی با فرهنگ غربی ندارد و با توجه به این موضوع برای حفظ نظام و کشور باید به حوزه فرهنگ اسلامی بیش از گذشته بها داده شود.
وی با تاکید بر این مطلب که تصویب طرح صیانت از فضای مجازی اقدامی اصولی و درست است اضافه کرد: اینکه عده‌ای با این طرح مخالفت می‌کنند به این دلیل است که منافع مالی آنان به خطر می‌افتد.
آقا تهرانی اظهار کرد: نظرهای مردم در خصوص طرح صیانت از فضای مجازی را قبول داریم اما چون این طرح اصولی و درست و کارشناسی شده است باید محکم پای آن ایستاد.
وی با بیان اینکه در ادوار گذشته در مجلس به مسئله فرهنگ بها داده نمی‌شد، عنوان داشت: در سال‌های قبل بودجه فرهنگ نیم درصد بود اما امسال به 2 و نیم درصد افزایش یافته است.
ظرفیت گردشگری در چهارمحال و بختیاری
کمتر مورد توجه قرار گرفته است
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های طبیعی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری کمتر مورد توجه قرار گرفته و مغفول مانده است.
بیژن نوباوه وطن‌ در گفت‌وگو با خبرنگاران در شهرکرد اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی شاخص‌های فرهنگی کلی برای کشور در نظر می‌گیرد اما باید برای توسعه هر استان به ظرفیت‌های خاص آ‌ن توجه شود.
وی با اشاره به اینکه استان چهارمحال و بختیاری از ظرفیت‌های طبیعی بکر به خصوص در حوزه گردشگری بهره‌مند است تصریح کرد: حضور گردشگران در اقامتگاه‌های بوم‌گردی احساس درون‌گرایی انسان‌ها را زنده و تقویت می‌کند.
نوباوه وطن توضیح داد: برنامه‌ریزی کارشناسی برای تسریع در روند توسعه چهارمحال و بختیاری بر مبنای ظرفیت‌های این استان مانند بهره‌مندی از منابع آب، جاذبه‌های طبیعی فراوان و وضعیت آب و هوایی چهارفصل مناسب باید انجام شود.
وی که نماینده مردم تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی است ادامه داد: در سطح کشور امکانات فراوانی داریم که البته به زیرساخت‌هایی نیاز دارد و رسانه‌های گروهی باید برای شناساندن ظرفیت استان‌های خود به سرمایه‌گذاران اقدام کنند.
برای مصلحت کشور و جوانان
فضای مجازی ساماندهی می‌شود
سیدعلی یزدی‌خواه در کارگروه فرهنگی استان چهارمحال و بختیاری که با حضور جمعی از نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و فعالان فرهنگی این استان سخن می‌گفت تاکید کرد: طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی به دنبال قطع اینترنت و یا مسدود کردن شبکه‌های خارجی نیست بلکه تلاشی برای تقویت شبکه‌های داخلی و ارزان کردن هزینه‌ها است.
وی با اظهار این مطلب که مخالفان طرح حمایت از کاربران در فضای مجازی، دلسوز کشور نیستند اضافه کرد: اگر دولت دوازدهم شبکه ملی اطلاعات را راه‌اندازی می‌کرد هزینه استفاده خانواده‌ها از اینترنت به یک شانزدهم کاهش می‌یافت.
یزدی‌خواه تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته اپراتورهای تلفن ثابت توسعه پیدا نکردند اما تلفن‌های همراه به حدی توسعه پیدا کرد که در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد این اپراتورها از این طریق 50 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده‌اند.
یزدی‌خواه سپس تولیدات فرهنگی کشور و به ویژه سریال‌های شبکه خانگی را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان ساخت: برخی از این سریال‌ها را نمی‌توان با خانواده تماشا کرد و نیاز به اصلاح در فضای رسانه‌ای و تولیدات فرهنگی کشور دارند.
وی کسری بودجه کشور را یک سوم اعلام کرد و با عنایت به این موضوع توضیح داد: 60 هزار طرح ورزشی نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای تکمیل آنها به بودجه قابل توجهی نیاز است.
یزدی‌خواه ادامه داد: با این وجود بودجه فرهنگی کشور در سال جاری پنج برابر افزایش پیدا کرد که امید می‌رود به همین میزان
محقق شود.