kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۷۷۴۷
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰

رقابت سنگین جریان‌های سیاسی عراق برای تشکیل بزرگ‌ترین ائتلاف

در حالی که هنوز نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام نشده است، احزاب مختلف کوشش‌های خود برای تشکیل بزرگترین ائتلاف آغاز کرده‌اند تا بتوانند نخست‌وزیری کشور را تصاحب کنند.

 


سرویس خارجی-

انتخابات همراه باحاشیه و اعتراض عراق یکشنبه گذشته برگزار شد و با اعلام اولیه نتایج، اعتراض‌ها نیز آغاز و شائبه‌هایی نسبت به صحت این انتخابات از طرف گروه‌های مختلف از جمله مقاومت عراق مطرح شد. حتی صحبت از دستکاری انتخابات توسط کشورهای خارجی چون امارات نیز به میان آمد. از سوی دیگر «برهم صالح» رئیس‌جمهور و «فائق زیدان» رئیس‌دستگاه عالی قضایی عراق، ظهر روز جمعه، بیانیه‌ای در ارتباط با انتخابات عراق صادر کردند. دو طرف ضمن اشاره به اینکه انتخابات یک اصل اساسی و حق میهنی است،‌ اعلام کردند: «اعتراضات کنونی به روند انتخابات، در چارچوب حقوقی قابل قبول است و مطابق با قانون با آن رفتار خواهد شد.» آنان اضافه کردند: «ما بر حمایت خود از کمیساریای انتخابات و هیئت قضایی مسئول پیگیری این پرونده تأکید می‌کنیم.» کمیساریای عالی انتخابات عراق نیز اعلام کرد که شمارش صندوق‌های باقی مانده آراء به زودی پایان خواهد یافت و نتایج نهایی پس از آن اعلام خواهد شد.
البته چنان‌که بارها گفته شده است، موضوع مهم رقابت‌های پساانتخاباتی است که حتی می‌توان گفت اهمیتی بیشتر از رقابت‌های پیش از انتخابات دارد، چرا که در این رقابت‌ها ائتلاف بزرگِ برنده تشکیل می‌شود تا نخست‌وزیر را منصوب کند. پس از برگزاری انتخابات، مهم‌ترین موضوع تشکیل «کتله اکبر» یا فراکسیون بزرگ‌تر است که با حمایت 50 درصد به علاوه یک نماینده یعنی 165 نماینده پارلمان شکل می‌گیرد و هیچ ائتلافی نیز نمی‌تواند به تنهایی این تعداد کرسی را به دست آورد. کتله اکبر فرصت معرفی نخست‌وزیر و تشکیل کابینه را خواهد داشت.
حالا رقابت‌ها برای تشکیل کتله اکبر آغاز شده است. «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر عراق – با بیشترین کرسی – روز پنجشنبه از تشکیل کمیته ویژه برای مذاکره با طرف‌های سیاسی به منظور ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی و زمینه‌‌سازی برای تشکیل دولت جدید در عراق خبر داد. رهبر جریان صدر کمیته‌ای چهارنفره به ریاست «حسن العذاری» برای مذاکره با طرف‌های سیاسی مختلف پیروز در انتخاب با هدف ایجاد ائتلاف‌های پارلمانی تشکیل داده است. سه عضو دیگر این کمیته عبارتند از: «نصار الربیعی»، «نبیل الطرفی»، «حاکم الزاملی». رهبر جریان صدر در عراق شب گذشته نیز طی دستوری، فعالیت «سرایا السلام»، شاخه نظامی این جریان در دو استان بابل و دیالی را به حالت تعلیق درآورد. «نصار الربیعی» رئیس‌هیئت سیاسی جریان صدر و عضو کمیته مذاکره‌کننده این جریان نیز، روز جمعه، اعلام کرد که دولت آتی اجماعی نخواهد بود. الربیعی اضافه کرد: «جریان صدر حق حزبی را به یک حق میهنی تبدیل خواهد کرد. فراکسیون صدر به صراحت اعلام خواهد کرد که نامزد آنها برای نخست‌وزیری از جریان صدر خواهد بود.» ائتلاف «دوله القانون» به ریاست «نوری المالکی» که بنا بر جدیدترین آمار منتشر شده از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور ۳۷ کرسی کسب کرده‌است، همزمان با جریان صدر به رهبری مقتدی الصدر در حال رایزنی با گروه‌های سیاسی پیروز در انتخابات برای ایجاد ائتلاف‌ پارلمانی بزرگتر است. به گزارش فارس، این ائتلاف موفق شده است تا کنون، یک ائتلاف بزرگتر با ۸۵ نماینده جدید پارلمانی تشکیل دهد. ائتلاف جدید و بزرگتر شامل ائتلاف الفتح، ائتلاف دوله القانون و سایر گروه‌های سیاسی است که این امر موجب بازگشت آن به عرصه مذاکره برای تشکیل دولت جدید عراق خواهد شد.
آخرین نتایج
شمارش آراء انتخابات پارلمانی عراق هنوز نهایی و رسمی اعلام نشده است اما طبق جدیدترین آمار اعلامی از سوی کمیساریای عالی انتخابات عراق از نحوه توزیع کرسی‌های پارلمانی میان ائتلاف‌ها و احزاب سیاسی مختلف، جریان صدر با ۷۲ کرسی در صدر قرار دارد و پس از آن، ائتلاف سنی تقدم به ریاست «محمد الحلبوسی» و ائتلاف دوله القانون به ریاست «نوری المالکی» هر یک با ۳۷ کرسی در رده‌های بعدی قرار دارند.