kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۸۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
طبق گزارش بانک مرکزی

قیمت مسکن به متری 32 میلیون تومان نزدیک شد

بانک مرکزی اعلام کرد که متوسط قیمت مسکن در تهران طی شهریورماه امسال به متری ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان رسیده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران در شهریورماه امسال را اعلام کرد که بر اساس آن هفت هزار و ۷۸۹ فقره معامله واحد مسکونی به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل از آن (مرداد ۱۴۰۰) رشد 41 و شش دهم درصدی داشت و نسبت به ماه مشابه سال قبل (شهریورماه ۱۳۹۹) کاهش هشت دهم درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس این گزارش متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی طی شهریور امسال ۳۱ میلیون و ۷۰۳ هزار تومان اعلام شده که نسبت به مرداد امسال رشد دو و چهار دهم درصدی و نسبت به شهریورماه سال گذشته افزایش 30 و نیم درصدی داشته است.
همچنین تحولات بازار مسکن در شهریور امسال نشان دهنده رشد 42 و هشت دهم درصدی اجاره بها در تهران نسبت به شهریور سال گذشته و 45 و هفت دهم درصدی افزایش اجاره بها در کل کشور است. در شهریورماه امسال گران‌ترین منطقه پایتخت به منطقه یک با متوسط متری ۶۸ میلیون و ۹۰۸ هزار تومان اختصاص و در رتبه دوم منطقه سه با متوسط قیمت هر مترمربع ۶۴ میلیون و ۹۷۱ هزار تومان قرار داشت.
ارزان‌ترین مناطق تهران هم منطقه ۱۸ با متوسط متری
۱۵ میلیون و ۳۱ هزار تومان و منطقه ۲۰ با متوسط متری
۱۵ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان بودند. بیشترین تعداد معاملات به منطقه ۵ با یک هزار و ۱۰۹ فقره تعلق داشت و در رتبه بعدی منطقه ۱۰ با ۷۸۱ فقره ایستاد. کمترین تعداد معاملات هم در منطقه ۱۹ و پس از آن منطقه ۲۰ به ترتیب ۵۲ و ۹۷ فقره معامله اتفاق افتاد.
گفتنی است یکی از مهم‌ترین دلایل گرانی مسکن در سال‌های اخیر،کارنامه ضعیف دولت روحانی در ساخت و تولید مسکن است. به گزارش فارس، قیمت مسکن در طول 8 سال گذشته بیشتر از هر دوره 8 ساله دیگری با افزایش نجومی قیمت‌ها مواجه شد.
در شرایطی که سال 1392 همزمان با رئیس‌جمهور شدن حسن روحانی قیمت یک مترمربع مسکن در پایتخت معادل 3.75 میلیون تومان مبادله می‌شد، دولت روحانی زمینه افزایش قیمت سرسام‌آور 700 درصدی را فراهم کرد و قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را به بیش از 30 میلیون تومان رساند.
بنابراین گزارش،روحانی در طول 8 سال گذشته‌اشتباهات تاثیرگذاری مرتکب شده که نتایج سوء این تصمیمات به طور مستقیم زندگی راحت مردم را هدف گرفت. از جمله این تصمیمات‌اشتباه در بازار مسکن، انتخاب عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی بود.
عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی در طول مدت 5 سال از فعالیت خود در قالب اقداماتی نظیر جلوگیری از تصویب مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک ابزار خارج‌کننده سوداگری از بازار و جلوگیری از راه‌اندازی سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان زیربنای تحقق مالیات بر خانه‌های خالی زمینه جولان سوداگران بر بازار مسکن را مهیا کرد.
از سوی دیگر در شرایطی که هر روز دست دلالان برای کسب سودهای نجومی بازار مسکن مهیا می‌شد، به تاخیر انداختن تحویل واحدهای مسکن مهر زمینه تنگی معیشت خانوارهای کشور را فراهم می‌کرد. عملکرد فاجعه‌بار عباس آخوندی در بازار مسکن به حدی بود که حسن روحانی ضمن‌ اشاره به ‌اشتباه خود در انتخاب وی به عنوان وزیر راه و شهرسازی در جلسه رای اعتماد مجلس به محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، گفت: «نسبت به مسکن اعتراف می‌کنم که عقب‌ماندگی در دولت یازدهم داشتیم چرا که برخی طرح‌های ما اجرایی و عملیاتی نشد. تلاش کردیم مسکن‌های ناتوان و بدون خدمات را به جایی برسانیم و دچار عقب‌ماندگی شدیم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.»