kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
سخنگوی قوه قضائیه:

امکان کلاهبرداری در بازار رمزارزها بسیار بالا و ردیابی اموال متهمان آن بسیار مشکل است

سخنگوی قوه قضائیه گفت: مسئله رمز ارزها موضوع بسیار مهمی در کشور ماست که تاکنون پرونده‌هایی در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده است.

 


به گزارش خبرگزاری میزان، ذبیح‌اله خداییان دیروز در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا قوه قضائیه رسیدگی به وضعیت متضررین رمز ارزها را در دستور کار دارد یا خیر، اظهارداشت: مسئله رمز ارزها موضوع بسیار مهمی در کشور ماست که تاکنون پرونده‌هایی در این خصوص در مراجع قضایی تشکیل شده که مهم‌ترین آنها پرونده مربوط به «کریپتولند» است.
خداییان تاکید کرد: در این پرونده حدود هشت نفر بازداشت هستند و افراد زیادی در این پرونده متضرر شده‌اند. این شبکه حدود ۲۸۹ هزار نفر کاربر داشته است و میزان مطالبات آنها بیش ۲۰۰ میلیارد تومان است.
وی افزود: با کمک سازمان اطلاعات سپاه و دادسرای تهران اقدامات خوبی در جهت شناسایی متهمان و اموال آنها جهت توزیع بین مالباختگان صورت گرفته است.با تلاش‌های صورت گرفته حدود ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و همچنین ۷ میلیون دلار از این شبکه کشف و تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان بین متضررین توزیع شده است.
سخنگوی قوه قضائیه با‌اشاره به نکاتی پیرامون رمزارزها گفت: بحث رمز ارزها بازار خطرناکی است که افراد باید توجه کنند که از ورود به این بازار جدا خودداری کنند؛ چراکه امکان کلاهبرداری در آن بسیار بالاست. حتی در درصورت شناسایی کلاهبرداران، ردیابی اموال آنها بسیار مشکل است. بنابراین از ورود به این بازار باید جدا تا زمانیکه سامان پیدا نکرده خودداری شود.
خداییان از نمایندگان مجلس و دولت خواست که با توجه به پدیده رمز ارزها، نسبت به ساماندهی در این زمینه اقدام کنند و اگر بناست مسئولان آن را به رسمیت نشناسند باید صریحا با تصویب قانون منع کنند و اگر بناست به رسمیت شناخته شود نیاز به زیرساخت قانونی دارد و باید ساماندهی صورت گیرد؛ چراکه اگر ساماندهی نشود ممکن است در آینده با پدیده‌ای شبیه به موسسات اعتباری غیرمجاز مواجه شویم.
از ۳۱ نفر مسئول دولت سابق
۲۶ نفر دارایی پایان مسئولیت خود را اعلام کردند
وی در ادامه در پاسخ به سؤالی پیرامون ثبت اموال مسئولان، گفت: از ۳۱ نفر مسئول دولت سابق، ۲۶ نفر دارایی پایان مسئولیت خود را به قوه قضائیه اعلام کردند که به سایر افراد نیز اعلام شده دارایی‌های خود را اعلام کنند؛ در مورد مسئولین دولت فعلی نیز ابلاغ شده که هر چه سریعتر اموال و دارایی‌های خود را در بدو شروع خدمت به دستگاه قضا اعلام کنند. تعداد مسئولینی از قوه قضائیه که باید اموال خود را در سامانه ثبت کنند حدود ۱۲ هزار نفر است که اکثریت قریب به اتفاق این افراد دارایی خود را اعلام کرده‌اند. به آن دسته از مسئولین دستگاه‌های اجرایی سابق و فعلی که دارایی خود را در سامانه ثبت نکرده‌اند؛ اخطار لازم داده شده است.
در موضوع اعطای مرخصی به زندانیان
تبعیضی وجود ندارد
سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤالی در مورد مرخصی زندانیان، بیان داشت: بحث مرخصی زندانیان اختصاص به یک فرد خاص ندارد؛ چه آنهایی که وابستگی به افراد خاص یا مسئولین یا گروه‌های خاص دارند و چه افراد عادی همه مشمول قانون هستند. ما سعی می‌کنیم بدون تبعیض نسبت به اعطای مرخصی به همه زندانیان اقدام کنیم.اینطور نیست که افراد خاصی از مزایای بیشتری استفاده کنند یا مرخصی بیشتری به آنها داده شود و به برخی مرخصی داده نشود. این نوعی تبعیض است که قطعاً آن را اعمال نمی‌کنیم.
خداییان با بیان اینکه به همه زندانیان به صورت مساوی مرخصی داده می‌شود، تاکید کرد: مطابق آمار ۲۶ هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان در مرخصی هستند و اینها افرادی هستند که وابستگی به فرد یا افراد خاصی ندارد. حدود ۲۳ هزار و ۳۲۰ نفر از مرخصی پایان حبس استفاده می‌کنند؛ یعنی محکومیت آنها نزدیک به اتمام است و مرخصی به آنها داده می‌شود و آنها به زندان برنمی‌گردند.
وی ادامه داد: در رابطه با افرادی که معمولاً اسم آنها در فضای مجازی برده می‌شود مانند فریدون و خانم نعمت‌زاده و رضوی و هاشمی و دیگران، این افراد الان در زندان هستند. البته به مرخصی رفته بودند برگشتند و در زندان هستند. در مورد بقایی باید گفت که وی در مرخصی استعلاجی است. بر اساس گزارش در بیمارستان بستری و تحت معالجه در خارج از زندان است. در مورد مشایی هم وی در مرخصی بود که غیبت کرده است. مطابق گزارشی که از دادسرای تهران اخذ کردم، به کفیل وی و کسی که او را ضمانت کرده ابلاغ شده است که هرچه سریع‌تر نسبت به معرفی وی به زندان اقدام کند و چنانچه کفیل در زمان مقرر وی را به زندان معرفی نکند طبیعتاً وثیقه بالایی که دارد ضبط و سپس از طریق ضابطین نسبت به جلب فرد اقدام می‌شود.
روش‌های ارتباط مستقیم مردم
با مسئولان دستگاه قضا
خداییان در پاسخ به سؤالی درخصوص راه‌های ارتباط مردمی با مسئولان قوه قضائیه گفت: شماره ۱۲۹ شماره مرکز ارتباطات مردمی قوه قضائیه است و موضوعات مطرح شده پیگیری خواهد شد. همچنین شماره ۱۳۶ نیز مخصوص سازمان بازرسی کل کشور است و چنانچه شهروندی از مسئولی یا فردی در درون دستگاه قضایی گلایه داشته باشد می‌تواند با تماس با این شماره موضوع خود را مطرح کند. همچنین شماره ۱۵۸۰ نیز شماره حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه
می‌باشد.