kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۰۷۸
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۲
نگاهی به اقدامات دولت جدید در مدیریت مسئله کرونا-بخش پایانی

افشـای دروغ بزرگ «تحـریم» در عدم واردات واکسـن

 

رضا الماسی
حجم انبوه واکسن وارداتی در روزهای اخیر توسط دولت سیزدهم، علاوه‌بر افشای دروغ بزرگِ تاخیر دولت روحانی در واردات واکسن کرونا به بهانه نپیوستن به FATF و تحریم و... بار دیگر گروکشی جان و نان مردم از سوی حلقه اعتدال برای رسیدن به اهداف منحوس سیاسی‌شان را به اثبات رسانده است.
موج واکسیناسیون عمومی در حالی به سرعت پیش می‌رود که مسئولان بهداشت و درمان کشور بر خلاف ابراز نگرانی‌های چند ماه گذشته، حالا ابراز امیدواری می‌کنند که تا 3 ماه آینده، همه مردم واکسینه شوند.
بر اساس اعلام مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، چند روزی است سامانه نوبت‌دهی واکسیناسیون کرونا برای دانشجویان و طلاب سراسر کشور هم فعال شده است. مسئولان آموزش و پرورش نیز می‌گویند؛ واکسیناسیون فرهنگیان و کادر اجرایی مدارس سراسر کشور تا اوایل مهرماه به اتمام می‌رسد.
با این اقدامات رفته رفته امکان حضوری شدن آموزش در مراکز آموزشی سراسر کشور فراهم می‌گردد.
همه مردم تا 3 ماه دیگر
واکسینه می‌شوند
مصطفی قانعی، عضو کمیته ملی واکسن در  یک برنامه رادیویی با اشاره به صدور مجوز برای واکسن‌های داخلی پاستور، رازی و سیناژن می‌گوید: «واکسن رازی به فاز 3 مطالعات بالینی وارد شده، واکسن انستیتو پاستور در پایان فاز3 مطالعات بالینی است و مجوز اضطرار مصرف دریافت کرده است. واکسن سوبرانا توسط کوبا روی کودکان تست شده و مجوز مصرف هم گرفته است اما برای تزریق در کودکان ایرانی به محض تشکیل کمیته‌های اخلاق و فنی کشور، مجوز آن در صورت تایید صادر خواهد شد. واکسن سیناژن هم در پایان مرحله بیمارگیری است و نتایج فاز 3 آن تا اواسط مهرماه آماده می‌شود.»
او می‌افزاید: «بخش خصوصی تا به امروز حدود 500 هزار دُز واکسن وارد کرده است. همه‌گیری کرونا با اتمام واکسیناسیون پایان نمی‌یابد اما بستری و مرگ و میر به شدت کاهش پیدا می‌کند. باید همه بدانیم کشورهایی که 70 درصد جمعیت آنها دو دُز واکسن زده‌اند هنوز در مواردی با افزایش ابتلاء به کرونا رو‌به‌رو هستند لذا دو تا سه سال طول می‌کشد تا همه‌گیری کرونا پایان یابد.»
قانعی ادامه می‌دهد: «به نظر می‌رسد تولیدات داخلی تا بهمن ماه پاسخگوی نیاز کشور باشد و اگر بخواهیم برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم به مقدار کافی واکسن خواهیم داشت. مطلوب ما این است که تا سه ماه آینده کل جمعیت کشور واکسینه شود در آن صورت اثربخشی آن بسیار بالا خواهد رفت و با این شیوه روند بهبود اقتصاد ما بهتر خواهد بود. بنابراین تا بهمن‌ماه بسیاری از جمعیت هدف واکسینه شده‌اند و به مقدار کافی هم واکسن در اختیار خواهیم داشت.»
بازی با جان مردم
اواخر سال گذشته یک موضع‌گیری عجیب، فضای رسانه‌ای کشور را در برگرفت: «عدم واردات واکسن به دلیل نپیوستن به FATF است!»
میثم پاک نیت، فعال فرهنگی، رسانه‌ای در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان اظهار می‌دارد: «همانگونه که در دولت یازدهم و دوازدهم بارها شاهد بودیم، اینگونه فضا‌سازی‌های رسانه‌ای در موارد مشابه دیگر نیز برای تحت فشار قرار‌دادن نظام و با هماهنگی کامل رسانه‌های فارسی‌زبان ضدایرانی در خارج از کشور برای تاثیر بر افکار عمومی مردم صورت می‌گرفت و این جملات
اسم رمز عملیات حامیان دولت برای هشتگ «واکسن بخرید» بود.»
او می‌افزاید: «مطلعین وضعیت کشور همان وقت چنین اظهاراتی را تکذیب می‌کردند اما موج سنگین رسانه‌های حامی دولت در داخل و خارج کشور اجازه نمی‌داد
حقایق ماجرا به مردم برسد. با اینکه هیچ منعی برای واردات واکسن از کشورهای غیرمتخاصم وجود نداشت، دولت دوازدهم آنطور که نیاز بود برای واردات از کانال‌های مختلف تلاش
نمی‌کرد.»
از وقتی که دولت سیزدهم روی کار آمد، واکسیناسیون عمومی را در دستور کار قرار‌ داد و توانست در مدت بسیار کوتاهی رکورد واردات واکسن را بشکند و محموله‌های چند میلیونی را به طور روزانه وارد کشور نماید. سقف یک میلیون دُز تزریق در روز شکسته شده و هدف‌گذاری برای رسیدن به دو میلیون دُز تزریق از سوی رئیس‌جمهور جدید اعلام شده است.
رئیس‌هلال احمر اخیراً در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به عزم دولت سیزدهم برای تزریق ۱۸۰ میلیون دُز واکسن تا بهمن ماه، اعلام کرده که موج واردات واکسن در هفته‌های اخیر حاصل گفت‌وگوی تلفنی آیت‌الله رئیسی با رئیس‌جمهور چین بوده است.
دکتر کریم همتی، رئیس ‌هلال احمر می‌گوید: «رئیس‌جمهور پس از آغاز به کار دولت سیزدهم، تماس‌های تلفنی با سران کشورهای چین و روسیه داشت و همین امر سبب شد تا روند واردات واکسن تسریع شود. پیگیری‌ها در سطح بالای نظام یکی از مولفه‌های اصلی بود که سبب شد تا در چند روز اخیر، واردات واکسن سرعت پیدا کند.»
او می‌افزاید: «تلاش بر این است که
180 میلیون دز واکسن وارد کشور شود تا جامعه در مقابل این بیماری به صورت کامل ایمن شود. قسمتی از این واکسن‌ها نسخه بوستر است و تزریق این واکسن سبب می‌شود تا ایمنی بیشتری در افراد ایجاد شود. وعده وزیر بهداشت نیز با این رویه محقق خواهد شد و تا بهمن ماه کل کشور واکسینه خواهند
شد.»
 پاک نیت در این باره می‌گوید: «اگر دیروز بمباران رسانه‌های حامی دولت دوازدهم برای اثبات دروغ تحریم در مانع بودن برای واردات واکسن تا حدودی اثرگذار بود اما امروز این حجم از واردات در دولت سیزدهم اثبات کرد که آقایان در دولت قبل به دنبال اهداف سیاسی خودشان بودند و به نوعی با گروگان گرفتن نان و جان مردم می‌خواستند ننگنامه‌ای دیگر مثل برجام را بر جمهوری اسلامی تحمیل کنند.»
افشای دروغ‌های نمایشی
جالب است، روحانی رئیس‌دولت‌های یازدهم و دوازدهم با تاکید بر اینکه نباید بیش از حد مشکلات کشور را مربوط به تحریم بدانیم، عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم را نقد می‌کرد و می‌گفت: «والله العلی العظیم اگر مشکلات کشور راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم.»
اما او و حامیانش که مسببان وضع کنونی در مدیریت فشل کرونا و معیشت مردم هستند در چرخشی 180 درجه‌ای در دوران مدیریتشان بر کشور، همه مشکلات را به تحریم گره زده و سعی داشتند به هر نحوی شده مواضع اصولی نظام را با امید به سراب توافق به تسلیم در برابر غرب بکشانند.
حال که با عملکرد دولت سیزدهم در مدیریت مسئله کرونا، بازی‌های رسانه‌ای جریان غربگرا یکی پس از دیگری در حال رو شدن است، اعتماد مردم نیز با سرعت بیشتری در حال باز‌سازی است و امید می‌رود مسئله اقتصاد و معیشت مردم هم به وضعیت مطلوبی
برسد.
مردم شیوه‌نامه‌ها را
همچنان جدی بگیرند
نزدیک شدن آمار واردات واکسن به مرز
۵۰ میلیون دُز مهم‌ترین گام تحولی و مثبت دولت سیزدهم در عرصه مقابله با کروناست. حالا افزایش آمار واردات و همزمان افزایش آمار واکسیناسیون روزانه تا حدود زیادی باعث ایجاد آرامش و رفع نگرانی‌های مردم شده است.
کاهش تعداد موارد فوتی و همچنین کاهش مراجعه سرپایی یا حتی بستری در مراکز درمانی اغلب استان‌ها این نوید را می‌دهد که بعد از نزدیک به دو ماه و نیم مقابله با ویروس سرکش دلتا در پیک پنجم، ظاهرا قرار است بهبودی نسبی شرایط را تجربه کنیم؛ اما کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند بی‌توجهی به شیوه‌نامه‌ها و همچنین جابه‌جایی گسترده جمعیت می‌تواند یک‌باره ورق را برگرداند و دوباره بحران‌آفرینی کند.
در این زمینه کارشناسان تاکید می‌کنند اگرچه در اغلب مراکز استان روند نزولی آغاز شده و شواهد بیانگر ادامه همین روند است اما همچنان قدرت سرایت ویروس دلتا را در سراسر کشور نباید نادیده گرفت.
زیرا این ویروس می‌تواند در کمترین زمان ممکن دوباره شرایط بحرانی را به کشورمان تحمیل کند و دردسرساز شود.
بر همین اساس کارشناسان معتقدند سخت‌گیری در اجرای دقیق شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین جلوگیری از جابه‌جایی گسترده جمعیتی در اقصی ‌نقاط کشور می‌تواند زمینه تثبیت شرایط را ایجاد کرده و با شرایطی قابل قبول یا کنترل شده از نظر همه‌گیری وارد فصل پاییز 1400
بشویم.
از سوی دیگر کارشناسان بهداشت و درمان با اشاره به قرار گرفتن تعداد کل فوتی‌ها ناشی از همه‌گیری کرونا در آستانه 114 هزار مورد، تاکید می‌کنند؛ با درنظر گرفتن روند مناسب انجام واکسیناسیون، درصورت ایجاد موج‌ جدید کرونا در آینده نزدیک بدون تردید تعداد موارد فوتی مثل پیک پنجم نخواهد شد و هزینه‌های کمتری به کشور تحمیل می‌شود. اما این به معنی بی‌توجهی به رعایت شیوه‌نامه‌ها نیست و مسئولان مربوطه باید قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای بی‌توجهی به شیوه نامه‌ها وضع کنند.
به توصیه موکد مسئولان و کارشناسان بهداشت و درمان کشور، تحت هر شرایطی و حتی پس از به حدنصاب رسیدن آمار افراد واکسینه شده، الزام همگانی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، موثرترین اقدام در کنار واکسیناسیون برای صیانت از مردم در برابر ویروس کووید ۱۹ است.
آیت‌الله دکتر رئیسی، رئیس‌جمهور هم در یکی از جلسات اخیر دولت می‌گوید: «همه مردم باید دولت را در اجرای دقیق و کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی یاری کنند.
قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم باید در دوره جدید، تمام تلاش خود را برای اجرای حداکثری پروتکل‌ها به کار بگیرد و دبیرخانه ستاد نیز فعال‌تر از گذشته به رصد تحولات و ارائه گزارش‌های دقیق بپردازد.»
او می‌افزاید: «به منظور مدیریت افکار عمومی در مواجهه با شیوع کرونا و رفع نگرانی‌های بی‌مورد، بهتر است با نظارت وزارت بهداشت نشست‌های علمی و کارشناسی در صدا و سیما برگزار شود و دیدگاه‌ها و نظرات مختلف در این جلسات ارائه شده و به بحث و بررسی دقیق گذاشته شوند.»
افراد چاق بیشتر توجه کنند
«از میان افراد جامعه، احتمال ابتلای افراد چاق به نوع شدید بیماری کرونا بالا است؛ چراکه این افراد معمولاً به بیماری‌های فشارخون بالا، دیابت و تنگی نفس دچار هستند. بنابراین در شرایط همه‌گیری کرونا باید بیشتر مراقب باشند و در صورت امکان درصدد کاهش وزن خود
برآیند.»
این را دکتر پدرام طالبیان، فلوشیپ
فوق تخصصی جراحی لاپاراسکوپی می‌گوید. او توضیح می‌دهد: «۷۰ درصد ایرانی‌ها یا چاق هستند یا اضافه وزن دارند. یعنی از هر سه نفر ایرانی دو نفر دچار اضافه وزن و حدود پنج درصد کل افراد جامعه دچار چاقی مرضی هستند.
به افرادی چاق اطلاق می‌شود که
بی‌ام‌آی (BMI) یا شاخص توده بدنی آنها بالای ۳۰ است.
یعنی وزن بیمار را بر اساس کیلوگرم دو بار تقسیم بر قد بر اساس متر می‌کنیم و به عددی که از این فرمول به دست می‌آید، بی‌ام آی گفته می‌شود.»
طالبیان ادامه می‌دهد: «بر اساس مقالات علمی ثابت شده افرادی که بی‌ام‌ای بالای ۳۰ دارند، احتمال ابتلایشان به بیماری کرونا یا فرم شدیدتر این بیماری و در مواقعی مرگ بیشتر می‌شود.»