kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس عنوان کرد

تخلیه حباب قیمت خودروهای خارجی با اجرای طرح واردات خودرو

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با دفاع از تصویب طرح واردات خودرو تأکید کرد: قیمت خودروهای خارجی در کشور هشت برابر قیمت واقعی آن است و زمانی که قیمت خودرو‌های خارجی پایین بیاید خودرو داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدجواد حسینی‌کیا با حضور در یک بخش خبری تلویزیون درباره تصویب طرح واردات خودرو در مجلس بیان کرد:​ این مصوبه، اصلاح ماده 4 اعاده شده از شورای نگهبان بود که با این اصلاح در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو و خدمات در این راستا بتوانیم به میزان محدودی که شورای رقابت مشخص می‌کند واردات خودرو داشته باشیم. حسینی‌کیا ادامه داد: در این طرح یک کار هوشمندانه و مشروط صورت گرفته است؛ اول حمایت از خودرو‌ساز داخلی، دوم حمایت از قطعه‌سازان داخلی و سوم حمایت از ارائه‌کننده خدمات می‌باشد که در ازای تمام این موارد افرادی بتوانند خودرو وارد کنند. وی افزود: خودروهایی که امکان واردات دارند باید در کلاس بی یا از نظر ایمنی از سه ستاره بالاتر باشد، این شرایط می‌تواند در گام اول انحصار را از بین ببرد. این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:​ الان که این طرح مصوب شده و در انتظار نظر شورای نگهبان است، قیمت خودروهای خارجی به شدت در حال ریزش است و این حباب از بین می‌رود. حسینی‌کیا درباره خروج ارز از کشور در صورت واردات خودرو در این طرح توضیح داد:​ در این طرح اعلام شده که منشأ ارز داخلی نباشد و اگر فردی در خارج از کشور شرکت یا خانه‌ای دارد می‌تواند در ازای آن و همچنین در قبال صادراتی که صورت می‌گیرد به جای ارز، خودرو وارد کند؛ البته میزان واردات را شورای رقابت مشخص می‌کند.
وی تصریح کرد: این یک طرح می‌تواند خودروساز ما را وادار کند که خودرو با شرایط رقابت‌پذیر، صادرات محور و ارزان‌قیمت تولید کند. نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن اضافه کرد:​ واردات خودرو برای عموم مردم آزاد است با این شرط که منشأ ارز داخلی نباشد، در ازای واردات باید صادرات خودرو یا قطعات خودرو داشته باشند و همچنین افرادی که امکان ارائه خدمات دارند. حسینی‌کیا با بیان این که قیمت خودروهای خارجی در کشور هشت برابر قیمت واقعی آن است تأکید کرد: زمانی که قیمت خودروهای خارجی پایین بیاید، سایه بر خودروی داخلی خواهد انداخت و خودروی داخلی هم کاهش قیمت خواهد داشت. گام اول این طرح شکستن انحصار و گام دوم آن کیفیت محوری و گام سوم آن نظارت بر بازار خواهد بود.
گفتنی است صنعت خودروسازی کشور چند دهه از حمایت ویژه دولتی، از تسهیلات ارزان‌قیمت گرفته تا تعرفه‌های صد درصدی بر واردات خودرو، برخوردار بوده اما نتوانسته انتظارات را برآورده کند.
حتی بسیاری از کارشناسان، همین حمایت‌های بی‌اندازه را عامل درجا زدن و نازپروردگی این صنعت عنوان می‌کنند.
وضعیت صنعت خودرو امروز به جایی رسیده که سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت دیروز در جلسه تکریم و معارفه تعدادی از معاونان و مدیران این وزارتخانه، اعلام کرد دو خودروساز بزرگ کشور زیان انباشته ۸۰ هزار میلیارد تومانی دارند که این وضعیت در نتیجه آمیختگی وظایف حاکمیتی و غیرحاکمیتی رخ داده است.
به نظر می رسد طرح مجلس برای واردات مدیریت شده خودرو اگر با لحاظ همه جوانب و با دقت اجرا شده و بر آن نظارت شود، در بلندمدت به نفع صنعت خودروسازی داخلی خواهد بود.