kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۹۹۳
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸
نگاهی به اقدامات دولت جدید در مدیریت مسئله کرونا- بخش نخست

تحـول بنیادیـن اقدامـات دولت در مبارزه بی‌امان با کووید19

 

رضا الماسی

هنوز کمتر از دو ماه از روی کار آمدن دولت سیزدهم گذشته، اما به اذعان کارشناسان در همین مدت کوتاه، اقدامات تحولی دولت در مقابله با کرونا به حدی است که امید می‌رود همین روند در 6 ماه آینده موجب کنترل طغیان کرونا و بازگشت شرایط عادی به زندگی مردم بشود.
پس از اوج گرفتن شیوع ویروس منحوس کرونا برای پنجمین بار در کشور، رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل در سخنانی تلویزیونی درباره وضعیت و طغیان این بیماری، آن را مسئله اول و فوری کشور خواندند و درخصوص انجام قاطع وظایف و تصمیم‌ها برای مقابله با بیماری، توصیه‌ها و نکاتی خطاب به مسئولان و مردم بیان کردند.
آمار و ارقام کرونایی
اکنون پس از گذشت یک ماه از این پیام، با سلسله اقداماتی که از سوی دولت و مردم صورت گرفت، طغیان ویروس فروکش کرده و رفته رفته همچنان در حال کاهش است.
بر اساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، تا لحظه تنظیم این گزارش، حدود ۲6 میلیون نفر دُز اول واکسن کرونا و حدود 13 میلیون نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به مرز 40 میلیون دُز رسیده است.
سرعت تزریق واکسن در هر روز از مرز یک و نیم میلیون نفر گذشته و اخیراً رئیس‌جمهور ابراز امیدواری کرده که این عدد به 2 میلیون نفر در روز برسد.
همچنین سرعت ابتلای افراد و مرگ و میر ناشی از شیوع این ویروس به سرعت در حال کاهش است. به طوری که آمار فوتی‌های کرونا از عدد وحشتناک 600 نفر به حدود 400 نفر رسیده و همچنان در حال کاهش است. تا لحظه تنظیم این گزارش،
۲۴۶ شهر کشور همچنان در وضعیت قرمز، ۱۴۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۵۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
اقدامات تحولی دولت
یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب به دولت، لزوم به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعیِ جدید و محکم در مقابله با طغیان کرونا در کشور بود. در همین راستا اولین اقدام مثبت دولت در همان هفته ابتدایی پس از پیام آقا، تغییر در شیوه محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها بود. به طوری که این مسئله به گونه‌ای مدیریت شد که کمترین ترددها صورت گرفت و مشاغل آزاد هم زیاد متضرر نشدند.
اما همان‌طور که کارشناسان «همه‌گیرشناسی» بارها تذکر داده‌اند، تعطیلی و قرنطینه تنها راه مقابله با ویروس نیست و یک دسته از اقدامات
به هم پیوسته لازم است تا با حداقل هزینه بتوان ویروس را زمینگیر کرد.
یکی دیگر از این سلسله اقدامات، بیماریابی عمومی است که در برخی کشورها تحت عنوان قرنطینه هوشمند دنبال شد و آثار بسیار خوبی در یک بازه زمانی کوتاه در پی داشت. این موضوع در کشور ما در قالب طرح شهید سلیمانی از سوی بسیج در حال پیگیری است و به اذعان کارشناسان بهداشت و درمان کشورآثار و نتایج مهمی را برجا گذاشته است. طرح شهید سلیمانی در ابعاد دیگری همچون واکسیناسیون عمومی نیز فعال است.
دکتر علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت  در این باره می‌گوید: «در استان تهران
۱۲۷ پایگاه تجمیعی واکسیناسیون فعال است که در این پایگاه‌ها ۸۲۲ ایستگاه تزریق واکسن وجود دارد که بخش عمده‌ای از این فعالیت‌ها با مشارکت بسیج در گام پنجم طرح شهید سلیمانی که از ۱۷ فروردین ماه در کشور آغاز شده، در حال انجام است.»
همان‌طور که رهبر انقلاب از ابتدای مسئله کرونا تاکید داشتند؛ واکسیناسیون عمومی با افزایش تولید داخل و همچنین واردات از کشورهای مطمئن یکی دیگر از الزامات مقابله با کروناست. خوشبختانه با تولید واکسن در داخل مسیر واردات خارجی آن نیز هموار شد، در حالی که تا قبل از آن با وجود پرداخت بهای واکسن، فروشندگان خارجی بدعهدی می‌کردند.
رهبر انقلاب در این باره تأکید دارند: «واکسن چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»
دکتر رئیسی درخصوص تامین واکسن مورد نیاز کشور توضیح می‌دهد: «بر اساس هدف‌گذاری باید تا پایان مهرماه توان واکسیناسیون در کشور را دو برابر کنیم. هدف‌گذاری نهایی ما تزریق روزانه ۱.۶ میلیون تا دو میلیون دُز است تا با تسریع واکسیناسیون و تقویت تعداد پایگاه‌ها، شاهد حفظ حرمت مردم نیز باشیم.»
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه می‌دهد: «تعداد پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون در کشور باید از ۱۰۰۸ مرکز به حداقل دو هزار مرکز برسد و تعداد تیم‌های واکسیناتور نیز  باید دو برابر شود. اگر در دو شیفت در تمام پایگاه‌های واکسیناسیون، واکسن تزریق شود، می‌توانیم به حداقل تزریق ۱.۶ میلیون دُز واکسن در کشور برسیم و با این روند می‌توان در طول یک ماه به بیش از ۴۵ میلیون نفر، واکسن تزریق کرد؛ اگر چنین سرعتی در تزریق واکسن داشته باشیم، تا پایان مهرماه تمام دُز اولی‌ها و تا نیمه آبان‌ماه می‌توانیم دُز دوم را نیز تزریق کنیم.»
او با بیان اینکه در کل کشور از پیک پنجم بیماری عبور کرده‌ایم، تصریح می‌کند: «۲۱ استان کشور کاملا سیر نزولی دارند،  ۸ استان از قله بیماری عبور کرده‌اند و در ۳ استان نیز روند افزایشی بیماری، متوقف شده است. تا کمتر از یک ماه آینده به کف پیک می‌رسیم. در این شرایط نیاز به کمک بسیج داریم که در فرصت ۶ تا ۸ هفته آینده که در سیر نزولی بیماری هستیم، حداکثر توانمان را برای ایمن‌سازی جامعه با واکسن کرونا به کار گیریم. خوشبختانه در حال حاضر
۸۸ درصد از جمعیت بالای ۶۰ سال در ایران واکسن کرونا تزریق کرده‌اند اما ۷۰ درصد از بستری‌ها و
مرگ و میر بیماران بالای ۷۰ سال مربوط به
۱۲ درصدی است که واکسن تزریق نکرده‌اند.»
لطفاً واکسن بزنید
خانم زهرا رضایی، کارشناس بهداشت عمومی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان درخصوص لزوم تزریق واکسن به همه مردم اظهار می‌دارد:
«از ابتدای شروع واکسیناسیون، مهم‌ترین مسئله، نبود واکسن به میزان مورد نیاز جامعه و تامین فوری آن بود. اما حالا علی‌رغم تامین واکسن‌های داخلی و خارجی با سرعت بالا، چالش موجود واکسن نزدن برخی افراد جامعه به علت ترس کاذب است. این در حالی ‌است که اکثر قریب به اتفاق کارشناسان برای کاهش تلفات ناشی از کرونا تاکید به تزریق واکسن
می‌کنند.»
رضایی به مردم توصیه می‌کند: «فرقی نمی‌کند چه واکسنی می‌زنیم. در وهله اول آنچه مهم است این است که تحت هر شرایطی واکسن بزنیم و خودمان را در برابر این ویروس واکسینه کنیم.»
او تاکید می‌کند: «تنوع واکسن‌های موجود در کشور این امکان را برای همه مردم فراهم کرده تا به هر واکسنی که مورد اطمینان است دسترسی داشته و تزریق کنند. واکسن‌های داخلی نیز همچون واکسن‌های وارداتی همه مجوزهای لازم برای تزریق عمومی را دریافت کرده و مردم می‌توانند بدون هیچ دغدغه‌ای از آنها استفاده کنند.»
دکتر رئیسی در این باره می‌گوید: «همه واکسن‌های داخلی که تا الان تولید شده‌اند؛ از رازی، پاستور و حتی سیناژن؛ همه در فاز‌های مختلف مجوز دریافت کرده‌اند؛ برکت هم که از قبل مجوز داشته است؛ طی هفته‌های آینده میزان تولید واکسن برکت هم به صورت جهشی افزایش خواهد یافت.
این واکسن از نظر اثر بخشی از بهترین واکسن‌هاست، البته تا الان قریب به ۴ میلیون دُز واکسن برکت به ما تحویل داده‌اند و استقبال بسیار خوبی هم از این واکسن شده است. در بررسی‌هایی که ما کرده‌ایم؛ آمار مرگ و میر ناشی از تزریق واکسن برکت صفر بوده و میزان بستری و تاثیرپذیری این واکسن فوق‌العاده ارزشمند است.»
رئیسی ادامه می‌دهد: «واکسن برکت نه تنها از نظر میزان عارضه بلکه اثربخشی یکی از بهترین واکسن‌های کشور بوده است. تا حالا هم قریب به ۳ میلیون دُز واکسن تزریق کرده‌ایم حتی یک فوتی درباره واکسن برکت نداشته ایم.»
او می‌افزاید: «مردم نگران کمبود واکسن نباشند. ما علاوه‌ بر اینکه واکسن را تامین کرده‌ایم؛ سازمان‌دهی کرده‌ایم که بتوانیم تا زیرساخت‌ها قوی‌تر شده و سرعت واکسیناسیون بیشتر شود. هر واکسنی که منشاء تولیدش در آمریکا و انگلیس نباشد به اسم و برند کاری نداریم آزاد است و می‌تواند وارد کشور شود. منتها این نکته مهم است که امکان دارد تبلیغات زیادی صورت بگیرد، ولی از این جنس واکسن‌ها در کار نیست. یادمان باشد همین واکسن فایزر زمانی که آمریکا ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم خودش را واکسن زد حتی به هم پیمان خودش کشور کانادا که ۳ برابر ظرفیت کشورش واکسن خریده بود، واکسن تحویل نداد؛ بنابراین این‌طور فکر نکنیم که اگر فایزر می‌خواستیم فردا پشت در بود. اصلا چنین چیزی نیست.
واکسن فایزر تقلبی نخرید
دکتر محمدرضا شانه ساز، رئیس‌سازمان غذا و دارو به خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: «اگر کسی واکسن فایزر در ایران به دیگران می‌فروشد قطعا تقلبی و غیرقانونی است. ما به همه منابع معتبر جهانی معرفی نامه داده‌ایم و واکسن فایزر بایوتک اروپا هم از همین جمله است و معرفی‌نامه دریافت کرده، اما نکته مهم این است آنچه می‌گویند فایزر در بازار ناصر خسرو وجود دارد، این موضوع کذب است.
او می‌افزاید: «حتی روابط عمومی شرکت فایزر آمریکا اطلاعیه داد که فایزر صرفا از طریق دولت‌ها خرید و فروش می‌شود و ما به هیچ شرکت خصوصی فایزر نداده‌ایم و اعلام کرد که آنچه در بازار ایران به نام فایزر فروش می‌شود قطعا تقلبی است و آن را خریداری نکنند. واکسن فایزر برای حمل‌ونقل دمای خاص منهای ۷۰ درجه را دارد. با این شرایط کسی نرود واکسن فایزر تقلبی را خریداری کند و آنچه فروش می‌رود مورد تایید ما نیست.
همه حرف ما را به عنوان ناظر در کشور و هم اعلامیه روابط عمومی شرکت فایزر را مد نظر بگیرند و از این واکسن تقلبی استفاده نکنند که مربوط به سوداگرانی است که از سلامت مردم کسب سود می‌کنند.»
رئیسی درباره نبود واکسن اسپوتنیک و تزریق واکسن آسترازنکا به جای آن توضیح می‌دهد: «به هیچ وجه مشکل ندارد. این دو واکسن از یک پلتفرم هستند ضمن اینکه در دنیا درباره این موضوع مطالعه شده است و حتی دیده‌اند که اثر بخشی آن بهتر است. ما به مردم گفته‌ایم که اگر صبر کنند دز دوم را هم وارد می‌کنیم.»
به گفته کارشناسان بهداشت و درمان کشور، همچنان مهم‌ترین مشکل طغیان کرونا، کم توجهی به شیوه‌نامه‌هاست. اگر همان حساسیت‌های ما نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی نباشد، قرنطینه و واکسن هم جواب نمی‌دهد. بنابراین لازم است در کنار همه این اقدامات، رعایت شیوه‌نامه با حساسیت بالا همچنان دنبال گردد.
تست PCR رایگان می‌شود؟
علاوه‌بر همه اقدامات تحولی مثبت دولت در مقابله با کرونا، یکی از توصیه‌های رهبر انقلاب به دولت که هنوز عملیاتی نشده است. با توجه به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا، انتظار می‌رود دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.