kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۵۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

بن‌بست تشکیل کابینه لبنان پس از 13 ماه شکست

پس از یک سال بی‌دولتی لبنان، دیروز رسماً فرمان تشکیلِ دولتِ «نجیب میقاتی» به امضای او و رئیس‌جمهور رسید.

 

سرویس خارجی-

«سعد حریری»، سیاستمدار غربگرای لبنانی از سال ۲۰۱۶ تا ژانویه ۲۰۲۰ (اول بهمن ۱۳۹۸) برای دومین بار نخست‌وزیر این کشور بود. او که خود مسئول بخشی از بحران‌های این کشور بود، وقتی بحران‌ها به اعتراضات و شورش‌های خیابانی کشید و امتداد یافت استعفا کرد.
پس از او «حسان دیاب» تا اوت ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) نخست‌وزیر لبنان بود، اما بحران‌های عمیق و عدم اجماع سیاسی و سیطره «گرایش‌های
قومی-قبیله‌ای»، به جای «توافق ملی» و نیز انفجار بزرگ بیروت که بحران را در کشور تعمیق کرد، کار را به جایی رساند که او خیلی زود به استعفا مجبور شد. پس از او نوبت استعفای «مصطفی ادیب» بود و او که چند هفته نخست‌وزیر مکلف بود، دولت را تشکیل نداده استعفا کرد.
دوباره قرعه این چرخه گویی بی‌پایان به نام حریری خورد تا دوباره مکلف برای تشکیل دولت شود و او نیز دولت تشکیل نداده استعفا کرد. حالا نوبت به «نجیب میقاتی» رسیده است.
حالا پس از یک سال بی‌دولتی و سرگردانی، پس از دیدار «نجیب میقاتی»، مأمور تشکیل کابینه لبنان، با «میشل عون»، رئیس‌جمهور، و «نبیه بری»، رئیس‌پارلمان این کشور، عون، بعدازظهر جمعه، رسماً اعلام کرد که فرمان تشکیل دولت جدید این کشور امضاء شده است.
بر اساس گزارش فارس از شبکه لبنانی
«ال بی‌سی آی»، رئیس‌جمهور و نجیب میقاتی به عنوان نخست‌وزیر جدید لبنان فرمان تشکیل دولت جدید این کشور را امضاء کردند. طبق گزارش منابع لبنانی، کابینه جدید این کشور با ۲۴ وزیر تشکیل شد.
گفتنی است، محمد نجیب عزمی میقاتی، سیاستمدار و بازرگان لبنانی، به سال ۱۹۵۵ میلادی در شهر طرابلس به دنیا آمد. وی تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه آمریکایی بیروت و آکادمی مدیریت در فرانسه و دانشگاه ‌هارواردِ آمریکا گذرانده است. میقاتی در عرصه سیاسی لبنان در سمت‌های مختلفی خدمت کرده است، او در
۱۹ آوریل سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان نخست‌وزیر لبنان انتخاب شد و تا ۱۹ ژوئیه همان سال نخست‌وزیر باقی ماند، دولت وی دولتی موقت بود که تنها تا انتخابات مجلس قانونگذاری جدید و تشکیل دولت براساس آن رسمیت داشت. او به بی‌طرفی در منازعات سیاسی لبنان مشهور است.
کشتی‌های سوخت ایران
تحریم کنندگان لبنان را رسوا کرد
خبر دیگر از لبنان آنکه فراکسیون مقاومت لبنان در بیانیه‌ای، اعلام خبر حرکت کشتی‌های سوخت ایران را عامل رسوا شدن کسانی دانست که بر تحریم لبنان امید بسته بودند. فراکسیون مقاومت پارلمان لبنان روز پنج‌شنبه در بیانیه‌ای بر ضرورت ایستادگی در برابر آن‌چه که علیه منافع این کشور است، تأکید کرد و حرکت کشتی‌های نفتی ایران به سمت لبنان را نشانه‌ای از عزم مقاومت برای رهایی از سلطه بیگانگان دانست.