kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۵۰۱۳
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

شورای شهر اصلاح‌طلب پنجم تهران از اوضاع جامعه بی‌خبر بود

 

سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان «فرصتِ طلایی اصلاح‌طلبان در دوره رئیسی» نوشت:«حالا آنها می‌خواهند اعتماد اجتماعی‌ای را که طی دو دهه به دست آورده بودند و در مدتی کمتر از چهار سال از دست دادند را دوباره برگردانند؛ کاری که به نظر سخت و فرسایشی می‌آید؛ چرا که اصلاح‌طلبان در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که حداقل یک قدم از مطالبات جامعه عقب هستند و در شناخت اولویت‌ها دچار تزلزل.»
در ادامه این مطلب آمده است:«به طور مثال گرچه عملکرد شورای شهر پنجم و شهرداری در شفافیت اقدامی موثر در جلوگیری از فساد بود، ولی تمرکز برخی از شورایی‌ها بر تغییر نام خیابان‌ها به نام برخی از مشاهیر معاصر و حواشی آنها نشان می‌دهد که آنها از اوضاع جامعه بی‌خبر هستند یا در نگاه بدبینانه برایشان مهم نیست.»
لازم به یادآوری است که ناکارآمدی و سوء‌تدبیر در شورای شهر پنجم تهران که همگی از اعضای لیست امید اصلاح‌طلبان بودند به حدی واضح و آشکار بود که خود مدعیان اصلاحات در مقاطعی در رسانه‌های خود، اعضای این شورا را «مایه آبروریزی»، «رانت‌خوار»، «ستون پنجم‌های امیدی»، «ناآشنا به امور شهری»، «پوپولیست» و «سیاسی‌کار» خواندند.
اوایل تیرماه سال جاری بود که «حجت نظری» عضو شورای شهر تهران در جلسه این شورا گفت:‌ «شورا در طول چهار سال اخیر شأنش برای خودش مهم نبود و کارهایی انجام دادیم و تصمیماتی گرفتیم که حرمت شورا را حفظ نکردیم.»
تحریف و دروغ با هدف تطهیر دیپلماسی فضاحت‌بار 8 ساله
روزنامه اعتماد روز پنجشنبه در گزارش تیتر یک خود با عنوان «جان تازه برجام»‌، مدعی شده «اصولگرايان كمتر از يك ماه پس از تشكيل دولت سيزدهم از لزوم بازگشت به برجام و مذاكره و بررسي مجدد FATF مي‌گويند»‌، اما در متن گزارش نوشته است: «نگاهي به دولت رئيسي و كابينه‌اش نشان مي‌دهد كه اساسا از ميان مسئولان اين دولت، فردي را نمي‌توان يافت كه نسبت به اصل برجام و در قدم بعد، نسبت به احياي آن نظر مساعد و شفافي داشته باشد. اگرچه در حال حاضر پرونده مذاكره برجام از سوي وزارت خارجه دنبال مي‌شود اما زمزمه‌هايي در اين خصوص كه قرار است اين پرونده بار ديگر به شوراي عالي امنيت ملي سپرده شود، به گوش مي‌رسد. علاوه‌بر اين، انتصاب‌هاي رئيسي در وزارت امورخارجه و سازمان انرژي هسته‌اي نيز نشان مي‌دهد كه ابراهيم رئيسي در اين انتصاب‌ها فاكتور پيشبرد مذاكرات برجام را لحاظ نكرده است.»
این روزنامه در ادامه نوشت: «به‌طور كلي مي‌توان گفت كه رويه و رويكرد دولت ابراهيم رئيسي برمبناي احياي برجام قرار نگرفته است و اساسا برجام اولويت دولت رئيسي نيست. از اين جهت است كه طي يك ماهي كه از تشكيل دولت رئيسي مي‌گذرد كمتر موضع «فعالي» از سوي اين دولت درخصوص برجام و مذاكرات هسته‌اي اعلام شده است و نوعي سكوت در اين حوزه بر دولت حاكم است.‌»
فارغ از تناقض فاحش در تیتر و متن گزارش این روزنامه باید گفت مدعیان اصلاحات در حالی قصد دارند با حربه کثیف و زشت دروغ و تحریف‌، کارنامه فضاحت بار سیاست خارجی دولت روحانی را تطهیر و انتقادهای منتقدین از برجام و مذاکرات را سیاسی کاری جلوه دهند که مدتهاست تشت روسوایی خسارت محض برجام از بام افتاده و حتی بزک کنندگان آن به بی‌دستاوردی و خسارت‌بار بودن آن معترفند.
دیروز حمایت از سرمایه‌­داران کلان امروز سخنان عوام­فریبانه!
روزنامه شرق در سرمقاله شماره پیشین خود به موضوع اقتصاد پرداخت و نوشت: «همیشه حرفشان [دولت‌های مختلف] کنترل پول و یکسان‌‌سازی نرخ ارز و مالیات و بورس و از این قبیل بوده و جالب است که در هیچ یک توفیق نداشته‌اند.»
این نوشتار سپس افزوده است: «نه نرخ ارز را توانسته‌اند یکسان کنند، نه نقدینگی را ثابت نگه دارند، نه بورس را به حرکت واقعی برای اصل آنکه جداکردن حاکمیت از مدیریت است، برسانند و نه توانسته‌اند مالیات حق و واقعی را از درآمدهای کلان بستانند و در سال‌های پس از انقلاب به گفته آقای دکتر عبدالناصر همتی بالغ بر 350 میلیارد دلار ارز به بازار آزاد تزریق کرده‌اند و البته مشتریان عمده آن قاچاقچیان و خارج‌کنندگان سرمایه بوده‌اند. دولت‌ها هم به تبع گرفتاری‌های مالی‌ که خودشان روزبه‌روز آن را بیش‌تر کرده‌اند...»
در این مورد لازم به ذکر است که دولت مورد حمایت اصلاح‌طلبان و همچنین مورد حمایت نویسنده این سرمقاله (هاشمی طبا) که در مذاکرات مردم را به رای دادن به روحانی تشویق کرد بدترین و فاجعه بارترین کارنامه را در موارد ذکر شده در سطرهای فوق دارد.
در نوشتار فوق به «مالیات حق و واقعی از درآمدهای کلان» اشاره شده است. در این باره باید گفت دولت‌ها در کشورهای مختلف جهان با اشراف کامل بر حساب‌های بانکی و نقل و انتقالات کاری هر فرد یا شرکت به میزان مالیات واقعی آنها می‌رسند اما در ایران وقتی این موضوع مطرح شد شخص رئیس‌جمهور سابق (روحانی) متاسفانه گفت که دولت نمی‌خواهد به حساب‌ها سرک بکشد و اصلاح‌طلبان هم از این گفته استقبال کردند.
اشراف دولت‌ها به حساب‌های بانکی تنها برای احقاق حقوق عامه یا اکثریت مردم است چرا که معمولا صاحبان سرمایه‌های کلان به شیوه‌های مختلف از زیر بار مالیات شانه خالی می‌کنند اما یک کارمند با حقوق کاملا معمولی از آنجا که درآمدش مشخص است به صورت کامل مالیاتش را پرداخت می‌کند.
اصلاح‌طلبان دیروز حامیان سرمایه‌داران کلان بودند اکنون به یاد عامه مردم افتاده‌اند یا اینکه این هم یک سخن عوام فریبانه برای مردم است و در مواقع خاص این روزنامه‌های رضایت سرمایه‌داران کلان را مد نظر قرار می‌دهند.
تقلای مدعیان اصلاحات برای برجامیزه کردن توان دفاعی ایران
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«متاسفانه ما در سیاست خارجی به موازین بین‌المللی توجهی نداریم و این یکی از مواردی است که همواره به ما لطمه وارد می‌کند. یکی از اصولی که باید مدنظر قرار گیرد این است که ما باید منافع کشورهای دیگر را نیز به رسمیت شناخته و در مواردی با آنها همکاری داشته باشیم که نقطه اشتراک طرفین است».
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت:«ایران باید بداند که برجام 2015 کاملا از بین رفته و خود را باید برای برجام جدید آماده کند چون بایدن در اولین سخنرانی بعد از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری در کاخ سفید اعلام کرد، آماده مذاکره با ایران بر سر احیای برجام هستیم اما نه دقیقا آن چیزی که در سال 2015 به امضا رسیده است».
متاسفانه رسانه‌های زنجیره‌ای رسما به بلندگوی کاخ سفید در ایران بدل شده‌اند. در حال حاضر آمریکا، اسرائیل و تروئیکای اروپا مدعی هستند که برجام باید احیاء شده و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به آن ضمیمه شود.
در حقیقت دشمن در پی برجامیزه کردن توان دفاعی و قدرت منطقه‌ای ایران است. در این میان رسانه‌های زنجیره‌ای نیز با دشمن همصدا شده و در پی جاده صاف کنی برای تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان هستند.