kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۲

واکسیناسیون شتاب می‌گیرد /ورود 6 میلیون دُز در 2 روز

 

با ورود دو محموله یک میلیون و ۴۴۹ هزار و
چهار میلیون و ۵۰۰ دز واکسن کرونا به کشور طی دو روز گذشته شرایط برای تسریع واکسیناسیون مهیا شد.
معاون فنی گمرک ایران گفت: چهل و دومین محموله واکسن وارداتی کرونا ساعت ۴:۳۰ صبح روز پنجشنبه
۱۱ شهریورماه وارد کشور شد.
مهرداد جمال ارونقی افزود: این محموله شامل
یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دُز واکسن آسترازنکای چینی از سبد کووَکس بوده که تشریفات گمرکی آن بلافاصله در پای پرواز انجام و در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.
رکورد واردات واکسن شکست
معاون امور فنی گمرک همچنین دیروز اظهارداشت:
بعد از ظهر جمعه 12 شهریور، محموله چهار میلیون
و ۵۰۰ هزار دزی واکسن کرونا(سینوفارم) وارد کشور شد.
ارونقی به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با ورود این میزان واکسن که چهل و چهارمین محموله واکسن کرونای وارد شده به کشور است، رکورد واردات واکسن در قالب یک محموله به کشور شکسته شد.
وی بیان داشت: تشریفات گمرکی این محموله در پای پرواز انجام و واکسن‌ها تحویل وزارت بهداشت و مسئولان سازمان غذا و دارو شد.
با ترخیص و ورود این دو محموله واکسن وارداتی، تعداد واکسن‌های وارداتی کرونا به ۳4 میلیون و 8۴۹ هزار
و ۲۱۰ دُز رسید.
تسریع واکسیناسیون کرونا در هفته‌های آتی
در همین حال وزیر بهداشت با اشاره به ورود محموله‌های جدید واکسن به کشور از تسریع واکسیناسیون کرونا در هفته‌های آتی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، بهرام عین‌اللهی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: «از آذربایجان قهرمان و درکنار کادر درمان خستگی ناپذیر با شما صحبت می‌کنم و روز بهورز رو به این قشر زحمتکش تبریک می‌گم. همواره سعیم بر این بوده که بیشتر عمل کنم تا وعده بدهم و خدارو شکر می‌کنم که محموله‌های جدید واکسن رسیدند ‏و هفته‌های آینده نیز خبرهای خوبی از تسریع واکسیناسیون عزیزانمان در راه است.با تلاش‌هایی که انجام شده ریاست محترم جمهور نیز برای پرداخت معوقه‌های کادر درمان و تسریع واکسیناسیون قول مساعدت دادند.»
2 واکسن داخلی دیگر
به سبد واکسیناسیون کشور افزوده می‌شود
همچنین وزیر بهداشت در جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا استان اردبیل با اشاره به وضعیت بحرانی بیماری کرونا در کشور و اکثر استان‌ها گفت: ما الان در شرایط بحرانی هستیم که در طول تاریخ کشور بی‌سابقه بوده است.
بهرام عین‌اللهی مهم‌ترین مسئله در برون رفت از این بحران را واکسیناسیون دانست و اظهارداشت: مهم‌ترین دغدغه دولت و شخص رئیس‌جمهور، تهیه واکسن است چون در حال حاضر هیچ راه‌حلی به جز واکسیناسیون در این بیماری موثر نیست.
عین اللهی با اشاره به اینکه دانشگاه‌های علوم پزشکی به تنهایی قادر به واکسیناسیون نیستند، افزود: باید همه دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها و مردم در این امر مشارکت نموده تا بتوان این بحران را به سلامتی بگذرانیم.
وی، میزان واکسن اختصاص یافته به استان‌ها را براساس واکسن تزریق شده دانست و افزود: تا هفته آینده واکسن به مقدار کافی وارد کشور خواهد شد.
وزیر بهداشت بر لزوم واکسیناسیون هوشمند تاکید کرد و بیان داشت: براساس این طرح انجام خدمات در کشور براساس واکسیناسیون و داشتن کارت واکسن خواهد بود.
عین‌اللهی تاکید کرد: علیرغم دریافت واکسن باید همچنان پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود چون واکسیناسیون دلیل بر عدم ابتلا نبوده و ممکن است فرد واکسن زده مبتلا به بیماری شود ولی میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد.
آغاز واکسیناسیون دانشجویان از هفته آینده
وزیر بهداشت همچنین در جریان سفر به اردبیل در جمع خبرنگاران اظهار داشت: واکسیناسیون اساتید دانشگاه‌ها انجام شده و با واکسینه کردن دانشجویان امیدواریم بازگشایی دانشگاه‌ها به روش ترکیبی از مهرماه اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: به تناسب واکسیناسیونی که در استان‌ها انجام می‌شود دانشگاه‌ها در مورد حضور دانشجویان در کلاس‌های درس تصمیم گیری خواهند کرد ولی عمدتا سال تحصیلی آینده به روش ترکیبی خواهد بود تا هم آموزش حضوری و هم مجازی انجام شود.
عین‌اللهی یادآور شد: اساتید و معلمان با دایر کردن کلاس‌ها دانشجویان و دانش‌آموزان را برای برپایی کلاس‌های حضوری ترغیب می‌کنند و در کنار آن برای برخی دانشجویان نیز تحصیل مجازی در نظر گرفته شده است البته در کنار معلمان، واکسیناسیون والدین نیز در اولویت قرار گرفته و در هفته‌های آینده این کار آغاز می‌شود و امیدواریم با واردات واکسن مربوط به گروه سنی زیر
18 سال که در دنیا به تائید می‌رسد، دانش‌آموزان را نیز در برابر این بیماری واکسینه کنیم.
وی افزود: حضور دانش‌آموزان در مدارس نه تنها آموزش و تحصیل آنها را به همراه دارد بلکه زمینه تقویت روابط اجتماعی و تعاملات فراگیر را به وجود می‌آورد که امروز دانش‌آموزان با دور شدن از فضای مدرسه دچار رخوت و حتی نوعی چاقی زمینه‌ای شده‌اند.
مجوز تولید واکسن به 3 شرکت
وزیر بهداشت در مورد تولید واکسن داخلی گفت: بهترین واکسن کرونا در کشور واکسن داخلی است که حتی رهبر معظم انقلاب و مسئولان از واکسن داخلی استفاده می‌کنند. علاوه‌بر واکسن کووایران برکت مجوز تولید واکسن به سه شرکت انستیتو پاستور، سیناژن و رازی داده شده است تا تولید خود را انجام دهند.
وی با اشاره به ناکافی بودن تولید داخلی واکسن کرونا، گفت: ما نیازمند واردات واکسن هستیم ولی در کنار آن از تولید داخلی حمایت می‌کنیم چرا که معتقدیم در آینده برای کنترل بیماری نیاز به واکسن داخلی داریم.
هر بیمار کرونایی ۳۰ تا ۴۰ میلیون هزینه دارد
یک ثانیه هم برای واکسیناسیون نباید ‌تلف کنیم
وزیر بهداشت همچنین در نشست نهایی بازدید از مراکز درمانی و واکسیناسیون آذربایجان شرقی که با حضور استاندار و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه محموله‌های قابل توجهی از واکسن‌های خریداری شده در حال ورود به کشور است، اظهار داشت: برای جلوگیری از ازدحام، باید تعداد مراکز واکسیناسیون بیشتر شود.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، عین‌اللهی، حوزه بهداشت و مبارزه با کرونا را اولویت روز کشور دانست و افزود: معتقدم پیشگیری بهتر از درمان است و باید سیستم بهداشت و درمان کشور هم با رویکرد پیشگیری فعالیت کند. وی، هزینه‌های درمان بیماران کرونایی را مابین 30 تا 40 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: سیاست‌های پیشگیرانه از جمله ترویج واکسیناسیون، استفاده از ماسک و پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند مردم و کشور را از تحمیل هزینه‌های زیاد بر حذر دارد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه برای واکسیناسیون حتی یک ثانیه هم نباید زمان را تلف کنیم و باید بصورت ضربتی بحث واکسیناسیون را به جلو ببریم، افزود: واکسن به مقدار لازم برای واکسیناسیون تأمین شده و باید برای 24 ساعته شدن مراکز واکسیناسیون و کاهش ازدحام در این مراکز برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.
85 درصد بالای ۶۰ ساله‌ها واکسینه شدند
محمدرضا شانه‌ساز رئیس‌سازمان غذاودارو نیز درباره وضعیت تامین واکسن کرونا و واکسیناسیون علیه کرونا در کشور گفت: ابتدا با توجه به اینکه عمده مرگ و میر کرونا در سنین بالا اتفاق می‌افتاد، بر این اساس واکسیناسیون را از سنین بالا آغاز کردیم. خوشبختانه ۸۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال واکسینه شده‌اند. البته خیلی‌ها خودشان مراجعه نکردند. از این به بعد روش واکسیناسیون هوشمند دنبال می‌شود. در عین حال گروه‌های شغلی خاص که بیشتر در معرض خطر هستند، مانند رانندگان وسایل نقلیه عمومی، هنرمندان و... اکنون در اولویت‌های واکسیناسیون هستند.
واکسیناسیون کرونا هر ۶ یا ۹ ماه یکبار
باید در کشور انجام شود
معاون درمان ستاد کرونا در استان تهران گفت: بین ۶ تا ۹ ماه یک‌بار، کل کشور باید واکسینه شوند.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، نادر توکلی با بیان اینکه حوزه بهداشت و درمان کشور برای واکسیناسیون، زیرساخت‌های خیلی خوبی در مراکز مخصوص این کار فراهم کرده است، اظهارداشت: با دو شیفته شدن مراکز واکسیناسیون در تهران، تعداد تزریق واکسن روزانه افزایش‌یافته است.
توکلی با اشاره به اینکه تأمین واکسن در دستور کار نخست وزارت بهداشت و درمان است، افزود: این وزارتخانه پیگیر تأمین واکسن از برندهای متنوع موجود از کشورهای مختلف و همچنین استفاده از واکسن‌های تولید داخل است. تأمین این واکسن‌ها قطعاً در تسریع واکسیناسیون اثر بسیار زیادی خواهد گذاشت و گروه‌های سنی زیادی را واکسینه خواهیم کرد. وی، از آغاز به کار واکسیناسیون مشاغل خبر داد و بیان داشت: در برنامه نزدیک در نظر داریم خیلی سریع به واکسیناسیون تمام افراد بالای ۱۸ سال برسیم زیرا با واکسیناسیون افراد بالای ۶۰ سال، مرگ‌ومیرها بیشتر در سنین ۴۰ تا ۶۰ سال اتفاق می‌افتد.
معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران در پاسخ به این سؤال که متولی واردات واکسن چه سازمانی است؟، گفت: سازمان دارو و غذا و معاونت بهداشت وزارت بهداشت متولی پیگیری مجوزهای واردات هستند. البته بعضی از واکسن‌ها از طریق هلال‌احمر وارد می‌شوند از جمله سینوفارم که از این طریق صورت می‌گیرد.
توکلی درباره تزریق دز سوم گفت: یکی از برنامه‌های ملی در وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون است و این مهم حداقل باید تا دو سال آینده انجام شود. در حقیقت بین ۶ تا ۹ ماه یک‌بار، کل کشور باید واکسینه شوند.