kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۷
برگزاری نشست خبری در فدراسیون کشتی

دبیر: بودجه نباید به صورت یکسان تقسیم شود / نیاز کشتی برای یک سال، 150 میلیارد تومان است

رئیس‌فدراسیون کشتی می‌گوید این رشته ورزشی برای یک سال نیاز به 140 تا 150 میلیارد تومان است.

 

سرویس ورزشی-

نشست خبری سرمربیان تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران دیروز در محل فدراسیون کشتی برگزار شد. در این نشست خبری که محمد بنا و پژمان درستکار به تشریح برنامه‌های خود در تیم ملی پرداختند، علیرضا دبیر رئیس‌فدراسیون کشتی نکاتی را درباره بودجه فدراسیون عنوان داشت. دبیر در این جلسه گفت: اگر قرار است در المپیک ۲۰۲۴ اتفاقی بیفتد الان وقت حمایت است. دو تیم جوان به تورنمنت‌های صربستان و بلاروس اعزام می‌شوند. اگر قرار است ببازند تا در میدان‌های بزرگ باخت ندهند. الان وقت حمایت است نه این‌که یک سال مانده به المپیک بگوییم چه می‌خواهید.
وی افزود: از ۳ یا ۴ سال قبل باید برای المپیک حمایت شویم. اتحادیه جهانی گفته موافق اعزام دو نفر تیم نوجوانان به تورنمنت بزرگسالان نیست. ماشاالله پسر فردین معصومی ۱۳۰ کیلو است و ژن استثنایی دارد. در حال رایزنی هستیم تا مشکل حل شود.
دبیر خاطرنشان کرد: ما برای اعزام دو تیم به جهانی جوانان نزدیک ۵ میلیارد خرج کردیم. همه باید کمک کنیم کشتی بالا بیاید. چه با دبیر یا بدون من باید کمک کنیم بودجه کشتی بالا برود. کشتی مثل فوتبال و بقیه رشته‌ها درآمدزا نیست اما کار را در المپیک در می‌آورد. مسئولان ما در سالن کشتی سینه‌هایشان را ستبر می‌کنند. ما ۲ سال وقت داریم سهمیه المپیک پاریس را بگیریم و واقعا وقت کمی داریم. دولت بداند هزینه در کشتی سرمایه‌گذاری است. کمک کنید آنچه در جایگاه بچه‌های کشتی است انجام شود.
وی در ادامه با دفاع از عملکرد بنا در انتخابی تیم ملی، گفت: تا روزی که در فدراسیون هستم به برگزاری یک انتخابی اعتقاد ندارم. انتخابی باید در چارچوب چرخه باشد. عملکرد کشتی‌گیر باید ۵ یا ۶ ماه بررسی شود. خیلی از کشتی‌گیران در زمان ما با یک انتخابی در خرداد ضربه خوردند. مثلا طرف در شهریور ۹۰ قهرمان جهان شده، بعد او را رها کردیم و بعد ۹ ماه گفتند بیا در خرداد انتخابی بگیر. می‌گویند آقای بنا مشورت پذیر نیست. بحث‌های او با سوریان یا من را قبل المپیک باید می‌دیدید. هم او و هم پژمان وقت می‌گذارند و از آنها ممنونم. مطمئنا کسی که برای تیمش وقت می‌گذارد موفق هم می‌شود.
دبیر افزود: ۱۶۶ میلیارد بودجه کمیته المپیک بوده است. بودجه کشتی هم ۴ میلیارد بود که ۲ میلیارد هم به آن اضافه شد. در حال حاضر دو میلیارد از کمیته المپیک طلبکاریم. بودجه ما واقعا کم است. وزارت ورزش هم ۴۰ درصد بودجه ما را داده است. با ۱۵۰ میلیارد تومان در سال می‌توانیم کشتی را بچرخانیم که آن هم فقط مربوط به اعزام‌هاست.
رئیس‌فدراسیون کشتی ادامه داد: هیات‌های ما خودشان را می‌چرخانند و ما نمی‌توانیم کمک کنیم. شیراز یا مازندران که مدال‌های جهانی و المپیک می‌گیرند آیا باید ۲۰۰میلیون بودجه‌شان باشد؟ باید بر اساس عدالت بودجه بدهیم وگرنه این‌که بودجه همه یکی باشد کمونیستی است. نباید به همه به یک‌اندازه یارانه بدهیم، بلکه یک سری باید ۱۰۰ هزار تومان و برخی دیگر که نیاز بیش‌تری دارند باید دو میلیون تومان بگیرند.
بنا: دوست دارم سوریان سرمربی شود
مهم‌ترین سوژه این روزهای کشتی فرنگی، رعایت یا عدم رعایت چرخه انتخابی است. محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در این باره گفت: فرآیند از زمان خادم روی زبان‌ها افتاد و چرخه هم از زمان آقای دبیر. من سال‌هاست شرایط خاص خودم را درباره انتخابی داشتم. حالا شما ببینید خادم به یک شکل و در چرخه نیز به شکل دیگر اجرا می‌شود اما من تفکرات خودم را دارم و صد در صد درباره انتخابی تیم ملی در جهانی نروژ عدالت رعایت شد. اولا شرایط کرونا را درک کنید، این بهانه نیست. اگر کرونا نبود طبیعتا قهرمانی کشور و مسابقات مختلف برگزار می‌شد. در این دو سال و نیم خیلی از مسابقات را از دست دادیم. ما دو دوره جام تختی برگزار کردیم که از سری اول یکسری وارد جهانی قزاقستان شدند. برای نروژ نیز دو گروه داشتیم، یکی نفرات المپیکی بودند. غیر از آن ما جام تختی را برگزار کردیم و به تمام استان‌ها با هر سهمیه‌ای که خواستند اجازه دادیم در جام تختی به عنوان مرحله اول انتخابی نروژ شرکت کنند.
وی افزود: مسابقات برگزار شد و حتی برای نفرات سوم هم کشتی گذاشتیم. ۱۰ نفر اول مشخص شدند، قبل از آن مدال داران مسابقات آسیایی را کنار گذاشتیم اما بقیه در جام تختی شرکت کردند. جام وهبی امره نیز بود و نفرات آسیایی و نفرات منتخب جام تختی به جام وهبی امره اعزام شدند.
بنا به انتقادها از انتخابی ملی‌پوشان اشاره کرد و گفت: خیلی دوستان مدام از عدالت می‌گویند. بروید صحبت‌های خادم را ببینید که با یک مسابقه انتخابی به جایی نمی‌رسیم. هی می‌گویند آی به فلان کشتی‌گیر توجه نشد و مادر نفرین می‌کند، خب اگر نفرینی هست برای من. برای من عزت و شرف کشورم و سربلندی تیمم از هر چیزی مهم‌تر است و به هر کشتی‌گیری میدان دادیم.
وی درباره توقعات بالا از تیم ملی کشتی فرنگی و اینکه آیا باز می‌توان امیدی به تکرار نتایج لندن در المپیک بعدی داشته باشیم، گفت: روسیه در این المپیک موفق نبود. گرجستان را بررسی کنید ببینید چه هزینه‌ای کرد اما یک نقره گرفت. ترکیه با آن همه سرمایه‌گذاری یک برنز گرفت. قزاقستان و ازبکستان اصلا مدال گرفتند؟ خود روسیه مگر موفق بود؟ زمانی گفتیم ۳ طلای المپیک گرفتیم گفتیم قهرمان المپیک شدیم اما یک سری گفتند مگر المپیک قهرمانی تیمی دارد؟ ما از نظر امتیازی دوم المپیک شدیم. یکسری می‌گویند این تیم مثل لندن بود، چه کسی این را می‌گوید؟ چرا با المپیک پکن مقایسه نمی‌کنید؟ تا زمانی که من مسئول فنی هستم نگاه ما رو به جلو است و محکوم به نتیجه هستیم.
بنا در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور شد: روراست بگویم من بدون مشورت سوریان هیچ کاری نمی‌کنم. آرزویم این است او سرمربی شود و من مربی‌اش باشم. من سال‌هاست کار می‌کنم و به هرحال تا چند ماه تا چند سال بعد باید کنار بروم. من که نمی‌توانم با عصا روی تشک بیایم. نمی‌توانیم همه مربیان را کنار هم داشته باشیم. ما یک کادر فنی داریم که باید وظیفه‌اش را به بهترین شکل انجام
دهد.
درستکار: دبیر رفیق بازی نکرد
پژمان درستکار سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نیز در این نشست خبری عنوان داشت: اهل مشاوره و خرد جمعی هستم اما کار سختی داریم. نمی‌توانم قول خاصی بدهم. از ترکیب تیم‌های دیگر شناخت زیادی نداریم و نمی‌دانیم رقبا با چه ترکیبی می‌آیند. با این حال روی برخی اوزان در حال آنالیز هستیم. این قول را می‌دهم با کمترین خطا در طراحی تمرینات کار کنیم. به جوانان تیم امیدوارم و قول می‌دهم از لحاط روحی و روانی و بدنی بچه‌ها را به جایی برسانیم که انتظارات را برآورده کنند.
درستکار درباره رفاقت دیرینه با علیرضا دبیر و بار روانی سنگین از این بابت گفت: ما همیشه در کشتی خوش استقبال و بد بدرقه بودیم اما برای من بد استقبال بودیم. من در این زمینه نباید پاسخگو باشم و خود آقای دبیر توضیحات جامعی را دادند. ایشان محبت داشت و به من اعتقاد دارد. او آبروی خودش و کشتی را بیشتر از هر چیزی دوست دارد. او در این زمینه رفیق بازی نکرد و احساسی تصمیم نگرفت.
وی درباره برنامه‌هایش برای جلوگیری از تحمیل چهارمین باخت یزدانی مقابل تیلور و اینکه آیا بهتر نیست قاسمپور در این وزن به رقابت‌های جهانی اعزام شود، گفت: خواهشم این است فاجعه ‌سازی نکنید و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. او در المپیک تاکتیک بهتری داشت و اگر ثانیه‌های پایانی مدیریت بهتری می‌شد به پیروزی می‌رسید. احساس می‌کنم حسن این توانمندی را دارد که او را شکست بدهد و امیدوارم اینبار اتفاق خوبی بیفتد. ما هم تمام تلاشمان را برای آنالیز خوب حریف انجام می‌دهیم.
درستکار درباره علل اینکه کشتی کشورهایی مثل آمریکا و روسیه از ایران جلوتر هستند، خاطرنشان کرد: به لحاظ علمی و طراحی تمرین باید بپذیریم آنها از ما جلوتر هستند و امکانات بیشتری دارند. در طراحی تمرین تا آنجا که توانستم از آنها وام گرفتم و در بحث امکانات نیز امیدوارم با کمک وزارت ورزش و کمیته المپیک از امکانات بهتری برخوردار باشیم. در کلیت با اردوهای طولانی مدت حتما مخالفم. تیم‌های آزاد و فرنگی شرایط متفاوتی با هم دارند. معتقدم اگر یزدانی قاسمپور یا دیگران در طول سال در باشگاهای خود تمرین کنند به رشد کشتی کمک می‌کند.