kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
هشدار به مسئولان در صحن علنی مجلس

قالیباف: درباره واکسن به مردم اطلاعات حدسی ندهید

دیروز در صحن علنی مجلس طرح کمیسیون انرژی برای رفع موانع تولید برق قرائت شد همچنین قالیباف در سخنانش ضمن ارائه گزارشی از عملکرد کمیسیون‌های مجلس در دو هفته اخیر گفت: مسئولان آمار دقیق درباره روند واردات، تولید و تزریق واکسن ارائه کنند.


جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد. قالیباف در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس ضمن تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمدباقر(ع) به ملت ایران و محبان ایشان، گفت: در دو هفته گذشته و با تعطیلی جلسات صحن علنی که عموم نمایندگان به پیگیری مشکلات مردم ایران در حوزه‌های انتخابیه مبادرت می‌ورزیدند، اقدامات مهمی‌ در مجلس برای حل مشکلات مردم صورت گرفت که گزارش کوتاهی از این اقدامات را به اطلاع مردم عزیز می‌رسانم.
وی افزود: قطعی‌های مکرر و بدون برنامه برق در هفته‌های گذشته ادامه پیدا کرد و علاوه بر آنکه جریان زندگی مردم را دچار اختلال جدی کرد، باعث شد بسیاری از کسب و کارها نیز در تمام سطوح با مشکلات جدی و بعضاً ضرر و زیان‌های هنگفت مواجه شوند. مجلس شورای اسلامی با محوریت کمیسیون انرژی موضوع خاموشی‌ها را پیگیری کرد و به‌واسطه برخی اقدامات فوری و البته اهتمام مسئولان اجرایی در این زمینه، مشکل خاموشی‌ها تا حدی در کوتاه‌مدت کاهش یافت.
قالیباف ضمن تشکر از اقدامات اثربخش اعضای کمیسیون انرژی و تلاش‌های اعضای کمیسیون‌های صنایع و معادن و امنیت ملی تأکید کرد: نظارت بر استمرار این فعالیت‌ها تا آخرین روز فعالیت دولت مستقر، ضروری و خواسته بحق مردم است.
تدابیری برای جلوگیری
از رانت‌خواری و دلالی انرژی
وی تصریح کرد: هر چند بحران برق با برخی اقدامات فوری در کوتاه‌مدت مدیریت شده ولی این راضی شدن به تسکین مقطعی، خلاف دوراندیشی است و باید برای حل ریشه‌ای مشکل کمبود عرضه برق به‌خصوص بحث رانت‌خواری و دلالی انرژی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به افزایش شیوع کرونا در هفته‌های اخیر، گفت: مدیریت کرونا و به‌خصوص برنامه‌ریزی دقیق و شفاف برای واکسیناسیون گروه‌های سنی و شغلی مختلف بسیار مهم است. شیوع پیک پنجم کرونا به‌خصوص در جنوب و جنوب شرق کشور علاوه بر زحمات مضاعفی که بر دوش کادر درمان گذاشت، سختی‌های فراوانی برای مردم به‌ وجود آورد.
قالیباف گفت: رواج، افزایش قدرت انتقال و تشدید عوارض این ویروس، لزوم تسریع در واکسیناسیون را بیش از گذشته مطرح کرده است. اعضای کمیسیون بهداشت و درمان اقدامات مهمی ‌برای ایفای وظیفه نظارتی مجلس در مدیریت موج جدید شیوع کرونا و پیگیری روند تولید، توزیع و تزریق واکسن‌های داخلی به عمل آوردند و با محوریت کمیسیون بهداشت و اهتمام مسئولان اجرایی، اقدامات مؤثری برای برگرداندن نظم و آرامش به مراکز تزریق واکسن انجام شده تا از کرامت مردم ایران حفاظت و حراست شود. خوشبختانه در روزهای اخیر شاهد بهبود روند واکسیناسیون به‌خصوص افزایش نظم مراکز تزریق واکسن بوده‌ایم و امیدواریم این وضعیت تداوم و بهبود یابد.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان اجرایی باید در هر سطحی به‌صورت شفاف درباره روند واردات، تولید و تزریق واکسن، آمار و اطلاعات دقیق به مردم ارائه کنند و از ارائه هرگونه آمار و اخبار غیرقطعی یا اطلاعات برآمده از حدس‌های غیردقیق بپرهیزند تا مردم به اشتباه نیفتند.
قالیباف با‌ اشاره به بحران کمبود آب در خوزستان، گفت: گلایه‌های بحق مردم استان خوزستان موضوع دیگری بود که برای رسیدگی به آن، رئیس کمیسیون انرژی مأموریت یافت با نظارت میدانی از نزدیک ابعاد مسئله را بررسی و موضوع را پیگیری کند.
وی ادامه داد: با همت نمایندگان استان خوزستان و اعضای کمیسیون انرژی، موضوعاتی مثل افزایش ظرفیت خروجی سد کرخه و دز، تأمین آب پایین‌دست در دشت آزادگان، مشکلات دامداران و کشاورزان، تأمین مالی فعالیت‌های مرتبط با تأمین آب شرب، تأمین آب مورد نیاز برای دام و پرداخت خسارت‌های کشاورزان که پیش از این مورد تصویب قرار گرفته بود، مهم‌ترین اقدامات نظارتی مجلس بود که مورد بررسی و پیگیری قرار گرفت.
وی گفت: امیدواریم با ادامۀ اقدامات، مشکل مردم به‌طور کامل رفع شود. همچنین لازم به ذکر است که پیگیری فوری رئیس دستگاه قضا برای حل مشکلات آب در استان خوزستان و رفع دغدغه‌های مردم از اقدامات مثبت و ارزشمند روزهای اخیر بود که نقش قابل توجهی در افزایش هماهنگی‌ها و بسیج ظرفیت‌های هر سه قوه برای حل مشکلات مردم داشت.
قالیباف افزود: اقدامات مهم دیگری همچون بررسی لایحه مهم و ضروری رتبه‌بندی معلمان، پیگیری روند توزیع نهاده‌های دامی ‌دپو شده، نظارت میدانی از استان‌ها، بررسی موانع و ایرادات قانون حمایت از معلولان، بررسی وضعیت اجرای سامانه املاک و اسکان از سوی نمایندگان در دو هفته اخیر انجام شد.
افزایش خروجی سد دز
فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس از رهاسازی خروجی سد کرخه و دز برای تامین آب پایین‌دستی خبر داد. نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با‌ اشاره به کمبود آب در برخی استان‌های کشور از جمله خوزستان از پیگیری مجلس شورای اسلامی برای حل این معضل جدی خبر داد.
وی گفت: در راستای اجرای مصوبه اخیر مجلس با وزارت نیرو مبنی بر رهاسازی بیشتر خروجی آب کرخه و دز این سدها امروز با خروجی بیشتری برای تامین آب پایین‌دستی باز می‌شوند. بر اساس این مصوبه قرار است امروز خروجی سد کرخه به ۱۶۰ و سد دز به ۱۴۰ متر مکعب برسد.
طرح مجلس برای برق
در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون انرژی درباره خاموشی‌های اخیر و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه جلسه، یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس طرح «مانع‌زدایی از صنعت برق کشور» را که از سوی اعضای کمیسیون انرژی مجلس و به منظور مدیریت خاموشی‌ها تهیه شده، اعلام وصول کرد.
در ادامه جلسه علنی دیروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مصطفی نخعی سخنگوی کمیسیون انرژی، جزئیات طرح ۱۶ ماده‌ای این کمیسیون برای حل مشکل خاموشی‌ها را به شرح زیر قرائت کرد:
ماده ۱- وزارت نیرو موظف است از طریق سازمان ساتبا و شرکت‌های زیرمجموعه با اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف برق با اولویت کولرهای آبی و گازی سالانه حداقل یک درصد مصرف برق کشور را کاهش دهد. میزان سوخت صرفه‌جویی شده بر اساس این قانون به سرمایه‌گذاران این طرح‌ها اعطا می‌شود.
ماده ۲- وزارت نفت تأدیه تعهدات دولت بابت قراردادهای بیع متقابل نیروگاهی از محل تحویل نفت خام و میعانات صادراتی در چارچوب قانون بودجه ۱۴۰۰ را در اولویت قرار دهد.
ماده ۳- وزارت نفت مکلف است مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها را تا پایان آبان ماه تکمیل کند.
ماده ۴- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است برای تأمین برق پایدار مشترکان صنعتی اقدام به احداث حداقل ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تا سال ۱۴۰۰ کند.
ماده ۵- وزارت نیرو موظف است برق تولیدی این صنایع را منتقل کرده و از تأمین برق آنها پشتیبانی کند.
ماده ۶- به منظور تکمیل واحدهای بخار نیروگاه‌های سیکل ‌ترکیبی، وزارت نفت بر اساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گواهینامه صرفه‌جویی به سرمایه‌گذاران این طرح‌ها واگذار می‌کند. گواهی صرفه‌جویی قابل عرضه در بورس انرژی است.
ماده ۷- دولت مکلف است با پیشنهاد وزارت نیرو ظرف مدت یک ماه از ابلاغ این قانون، پرداخت یارانه به مصارف خانگی را در قالب پله‌های افزایشی برای مصارف خانگی و تجاری بالاتر از الگوی مصرف محدود کند.
ماده ۸- بهای برق مشترکین صنعتی بر اساس متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی با توجه به سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و هزینه‌ ترانزیت تعیین و دریافت می‌شود.
ماده ۹- ارائه گواهی ظرفیت نیروگاهی برای کلیه متقاضیان انشعاب یک مگاوات و بالاتر الزامی‌است.
ماده ۱۰- به منظور تداوم بهره‌مندی بخش خصوصی از تسهیلات صندوق توسعه ملی به منظور تأسیس نیروگاه‌ها نرخ سود تسهیلات پرداختی از منابع این صندوق به سرمایه‌گذاران این پروژه‌ها دو درصد تعیین می‌شود.
ماده ۱۱- سازمان برنامه و بودجه مکلف است در لوایح بودجه سنواتی ردیف مشخصی را تحت عنوان تعهدات دولت بابت مابه‌التفاوت قیمت تمام شده و تکلیفی قیمت برق پیش‌بینی کند.
ماده ۱۲- دولت مکلف است با پیشنهاد وزارت نیرو اقدام به تدوین راهکار مناسب جهت حل مشکل بازپرداخت تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی مرتبط با تسهیلات نیروگاه‌های بخش خصوصی نماید.
ماده ۱۳- بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی پرداخت صورت وضعیت‌های تأیید شده برق‌های نیروگاه‌های گشایش شده قبلی از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی توسط شبکه بانکی را در اولویت قرار دهد.
ماده ۱۴- گمرک موظف است ظرف یک ماه از ابلاغ این قانون کلیه تجهیزات صنعت برق را ‌ترخیص کند. صندوق توسعه ملی، تأمین مالی طرح‌های نیروگاهی تأیید شده را باید در اولویت قرار دهد.
۱۵- بانک مرکزی موظف است خطوط اعتباری جدید در کشورهای مختلف از جمله چین را برای صنعت برق ایجاد کند.
۱۶- دولت مکلف است کلیه فعالیت‌های استخراج رمرزارز در کشور را تا زمان تقدیم لایحه ساماندهی صنعت استخراج رمزارز متوقف کند.
تذکر بابت گرانی قیمت سیمان
محمدحسن آصفری در جلسه علنی دیروز مجلس طی تذکری شفاهی، گفت: مشکلات کشور با ارائه گزارشی از سوی کمیسیون‌های تخصصی و در شرایطی که مسئولی از دولت برای پاسخگویی در صحن مجلس حاضر نمی‌شود، حل نخواهد شد. مشکل آب و برق نیازمند پاسخگویی مسئولان کشور است.
وی بیان کرد: ظرفیت نیروگاه‌های نصب شده در کشور ۸۳ هزار مگاوات است و باید ریشه‌یابی شود که مشکل اصلی آب و برق کجاست؟ آیا واقعاً مشکل ما کمبود آب و برق است یا مشکل اصلی در بی‌برنامگی است؟
نماینده مردم اراک در مجلس با‌ اشاره به اینکه ۱۵ روز قبل به‌صورت سرزده از مرکز فرماندهی صنعت برق کشور بازدیدی داشتم، گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور نیز بالغ بر ۴۰۰ مگاوات است. این در حالی است که حداکثر نیاز کشور در اوج مصرف ۵۸ هزار مگاوات است.
آصفری ادامه داد: میانگین قدرت عملی نیروگاه‌ها ۶۸ هزار مگاوات است و در این شرایط فقط ۱۴ هزار مگاوات کمبود احساس می‌شود. این چه وضعیتی است که برای آبادی یک طرف، طرف دیگر را خراب می‌کنید؟ از روزی که قطعی برق در کشور اتفاق افتاد، قیمت سیمان از کیسه‌ای ۱۵ هزار تومان به ۷۰ هزار تومان افزایش یافت و قیمت فولاد نیز چندین برابر شد. چرا دولت و دستگاه قضایی نباید به این موضوع ورود کنند؟
وی تصریح کرد: آیا ظرفیت کارخانه‌های سیمان یا فولاد برای ذخیره‌سازی تولیدات خود فاقد هرگونه انبار بوده‌اند که یک شبه قیمت‌شان به این میزان افزایش می‌یابد؟ خروجی جلسه امروز مجلس درباره خاموشی‌های اخیر باید تبدیل به اعمال ماده ۲۳۴ شده و گزارش آن به قوه قضائیه ارسال شود.