kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۲۰۲۶
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۱
گزارش کیهان از لزوم ورود قوه قضائیه برای همیاری پلیس

برخورد جدی با «سگ‌گردانی» مطالبه مردم است

مطالبه جدی خانواده‌ها در این روزها برخورد جدی با «سگ گردانی» در فضاهای عمومی و بوستان‌ها و ایجاد محیطی ایمن برای بازی کودکان و گذراندن آرام اوقات فراغت است.


سرویس اجتماعی-

این روزها و همزمان با دوران تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، بسیاری از مردم خسته از قرنطینه‌های خانگی به علت شیوع کرونا، هر از گاهی برای گذراندن اوقات فراغت به خصوص در ساعات بعداز ظهر و خنکی هوا، تمایل به حضور در بوستان‌ها و استفاده از فضای سبز و امکانات تفریحی برای خود و فرزندانشان دارند اما از آنجا که تعداد محدودی از شهروندان دیگر یا از روی ناآگاهی یا از روی عمد فضای پارک‌ها را به محیطی برای گرداندن سگ‌ها و حیوانات دیگر خود تبدیل کرده‌اند، عملاً بسیاری از خانواده به دلیل ناامنی ایجاد شده برای فرزندانشنان بر اثر همین ناهنجاری اجتماعی، مجبور می‌شوند تا همین فرصت کوتاه تفریح فرزندانشان را هم از آنها دریغ کنند.
همان‌طور که مشخص است زندگی آپارتمانی و عدم وجود فضای مناسب برای بازی کودکان در محیط منزل و فشار کرونا، باعث شده است بسیاری از خانواده‌ها برای کاهش آثار روانی ناشی از کرونا و در خانه ماندن فرزندانشان، ساعات خلوت و خنک روز را برای بازی کودکان در محیطی امن و به دور از استرس انتخاب کنند. حال تصور کنید بعد از ورود خانواده به پارک برای بازی کودکان به جای دیدن صحنه‌ای آرام و خلوت با تجمعی از سگ‌های اهلی و وحشی مواجه شوند، آن هم در شرایطی که هر سال خبرهای زیادی مبنی بر حمله بی‌دلیل به خصوص سگ‌های خانگی به کودکان در سراسر دنیا و همچنین کشورمان منتشر می‌شود.
آنجاست که محیطی که خانواده برای افزایش نشاط خود و فرزندان و کاهش اضطراب‌های ناشی از دوران کرونا انتخاب کرده است، به محیطی استرس‌زا و پرخطر تبدیل شده و عملاً نشاط و قدم زدن سگ‌های خانگی تعداد محدودی از شهروندان بی‌ملاحظه بر نشاط خانواده و فرزندان که از مباحث مورد تاکید تربیتی در همه جای جهان است، ارجحیت داده می‌شود.
در روزهای گذشته شورای شهر پنجم تهران در ادامه تصمیمات فانتزی و غیرکاربردی خود فوریت طرحی شبهه‌برانگیز با عنوان ممنوعیت سگ گردانی را در قسمتهایی از پارک که محل بازی کودکان است را تصویب کرد که بر اساس آن ممنوعیت ورود افراد همراه با سگ به پارک لغو و این ممنوعیت به فضای بازی کودکان محدود شود حال آنکه قرار بود برای معضل« سگ گردانی» در پارک‌ها و محل‌های عمومی از آنجا که تا کنون و به دفعات مکرر باعث صدمه دیدن روحی و جسمی افراد به خصوص کودکان در حال بازی در پارک شده بود، قانونی محکم و با ضمانت اجرایی قوی به تصویب و اجرا برسد.
لزوم ورود قوه قضائیه
سال 97 بود که با حمله دلخراش دو سگ غول پیکر به یک دختر بچه 10 ساله در پارکی در لواسان، پلیس وارد عمل شد و صاحب سگ را بازداشت کرد، هرچند در قانون مجازات اسلامی قوانینی برای مجازات صاحبان سگ‌ها در اثر صدمه و آسیب به مردم آمده است اما هیچ قانونی برای حدود سگ گردانی وضع نشده است. در آن زمان سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران اعلام کرد که با حکم دادستانی با افرادی که با سگ گردانی باعث رعب و وحشت شهروندان می‌شوند برخورد خواهد کرد، اما به نظر می‌رسد بعد از گذشت سه سال هنوز حکم مفید فایده‌ای برای برخورد با این «ناهنجاری اجتماعی» صادر نشده است.
به نظر می‌رسد لزوم همیاری قوه قضائیه و دادستانی برای همیاری با پلیس و مردم برای برخورد قانونی با این معضل اساسی ناشی از رواج سبک زندگی غربی در بین مردم کشورمان بیش از بیش احساس می‌شود.
درخواست مردم از پلیس
برای برخورد با سگ گردانی
در همین رابطه پلیس تهران با تاکید براینکه برخورد با سگ گردانی از مطالبات اصلی مردم در تماس با سامانه 110 این سازمان است، از افرادی که اقدام به «سگ گردانی» می‌نمایند در خواست کرد در این زمینه با ماموران پلیس همکاری لازم را داشته باشند.
حال باید دید مسئولان مربوطه در برابر ترویج این بخش از فرهنگ غربی و زندگی نامأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی که دردسرهای زیادی برای مردم در مجتمع‌های ساختمانی یا محل‌های عمومی و بوستان‌ها و... ایجاد کرده منفعلانه برخورد کرده و تسلیم می‌شوند یا برای عینیت بخشیدن به مطالبات به حق مردم به طور جدی به این موضوع ورود خواهند داشت؟