kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

توافق‌نامه «صلح آبراهام» در آستانه انفجار

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم»، با ذکر 7 دلیل مستند نوشته، توافق عادی‌‌سازی روابط میان برخی کشورها و رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا (موسوم به توافق صلح آبراهام) در حال فروپاشی است.


چهار کشور عربی امارات، بحرین، سودان و مغرب سال گذشته و با وساطت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا یک توافق عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کردند. این توافق به « صلح آبراهام» معروف شد. برخی از این کشورهای عربی در واقع، با امضای این توافق صرفا، از یک روابط پنهان و قدیمی رونمایی کرده بودند تا کمکی باشد برای ترامپ برای پیروزی انتخابات ریاست جمهوری.
قرار شد این توافق دومینو وار در منطقه تکرار شود اما بنا به دلایلی از جمله شکست ترامپ در انتخابات، اصل توافق در آستانه فروپاشی است. روزنامه «رأی‌الیوم» در همین رابطه گزارشی مستند و تحلیلی نوشته و با برشمردن دلایلی نتیجه گرفته چیزی به انفجار این توافق باقی نمانده است: «به نظر می‌رسد این توافقنامه صلح که دونالد ترامپ به همراه دامادش «جارد کوشنر» در میان سر و صدای زیاد رسانه‌ای آن را تبلیغ کردند در کمتر از یک سال از امضایش در حال کمرنگ شدن و از هم گسیختن است».
این روزنامه فرامنطقه‌ای 7 دلیل برای چنین
نتیجه‌گیری برشمرده است:
اول: بسته شدن «صندوق آبراهام» که ترامپ با سرمایه‌گذاری آمریکایی-اماراتی برای حمایت مالی پروژه‌های عادی‌‌سازی روابط تاسیس کرده بود. دوم: اظهارات «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با روزنامه «الشرق الاوسط» مبنی بر اینکه کشورش سومین کشور حاشیه خلیج‌فارس که با سازش با رژیم صهیونیستی روی می‌آورد، نخواهد بود. سوم: عقب‌نشینی دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» از بسیاری از وعده‌ها و سیاست‌های دولت سابق آمریکا به مغرب و سودان در قبال به رسمیت شناختن حاکمیت مغرب بر جمهوری صحرا و سرمایه‌گذاری‌های کلان در سودان.
اما چهارمین دلیلی که رای الیوم برای اثبات
نتیجه گیری اش می‌آورد به مخالفت مردمی گسترده در بیشتر کشورهایی که توافق صلح آبراهام را با فشار آمریکا و با وعده‌های مالی و سیاسی امضا کردند بر می‌گردد. به عنوان مثال سودان شاهد تظاهرات مردمی گسترده در اعتراض به عادی‌‌سازی روابط بود و سفیر رژیم صهیونیستی در مغرب همچنان در هتل اقامت دارد زیرا کسی حاضر به اجاره دادن خانه به وی یا تحویل مکانی به او به عنوان مقر سفارت نیست.
رأی مثبت سودان و بحرین به قطعنامه سازمان ملل که خواهان آغاز تحقیقات بین‌المللی درباره جنایات جنگی صهیونیستی در جنگ اخیر علیه نوار غزه بود و باعث شوک رژیم صهیونیستی شد به عنوان پنجمین دلیل ذکر شده است. ششمین دلیل فروپاشی توافق آبراهام نیز تنش در روابط میان دو کشور مهم تأیید‌کننده این توافق است یعنی امارات و عربستان است. دلیل آخر نیز تصمیم
جو بایدن برای بازگشت تمام نیروهای آمریکایی از افغانستان، جمع‌آوری هشت سامانه پاتریوت و سامانه ضد موشکی تاد از چهار کشور عربستان‌، اردن، کویت و عراق و انتقال نیروهای زمینی آمریکا و تجهیزات سنگین آن از پایگاه «السیلیه» در قطر به اردن است.
در پایان این گزارش به جنگ اخیر میان مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی معروف به «سیف القدس» اشاره شده که طی آن چهار هزار موشک به سمت فلسطین اشغالی شلیک شد. رأی‌الیوم نوشته: این پیروزی در ساقط کردن توافق صلح آبراهام و پیامدهای آن نقش داشت».