kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۷۰۹
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
ابلاغ اساسنامه جدید از سوی دولت

شکل برگزاری انتخابات فدراسیون‌ها تغییر کرد ابهامات مهم اساسنامه چیست؟!

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی در شرایطی دیروز از سوی دولت ابلاغ شد که این اساسنامه تغییرات و ابهامات بسیاری نسبت به اساسنامه قبلی دارد.

 

سرویس ورزشی-

اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی، از سوی دولت جهت اجرا ابلاغ شد. هیئت وزیران در جلسات ۱۴ مهر ۱۳۹۸ و ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ به پیشنهاد وزارت ورزش و جوانان و به استناد تبصره ماده (۱۱) قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی-مصوب ۱۳۷۳- اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی پس از تغییراتی در کمیسیون اجتماعی هیئت دولت و طرح در کمیته تطبیق قوانین مجلس در مهر ماه سال ۹۸ به تصویب رسید و در آذر ماه همان سال نیز برای اظهارنظر و تایید نهایی به شورای نگهبان ارجاع شد تا پس از تایید، جهت اجرا به دولت ابلاغ شود، اما حدود ۲۰ماه طول کشید تا نهایت در شنبه ۱۲ تیر از سوی سخنگوی شورای نگهبان اعلام شد که چهارشنبه ۹ تیرماه ۱۴۰۰ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران، مورد بررسی قرار گرفته و مغایر با شرع مقدس و قانون اساسی شناخته نشده تا این‌گونه به تایید شورای نگهبان برسد.
در نهایت دیروز اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد. بر این اساس، فدراسیون‌های ورزشی آماتوری، نهاد عمومی غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی مستقل و استقلال مالی و اداری با مدت فعالیت نامحدود است و به عنوان بالاترین مرجع ذی‌صلاح عهده‌دار اداره رشته/رشته‌های ورزشی تحت پوشش در کشور است و از سوی وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به رسمیت شناخته شده است تا برمبنای قوانین و مقررات مربوط با رعایت موازین اسلامی فعالیت کند.
تغییرات مهم اساسنامه
اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در حالی از امروز اجرایی می‌شود که در این اساسنامه تغییرات زیادی اعمال شده است. نوشتن اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی از سال ۹۶ با تشکیل کارگروهی آغاز شد که ریاست این کارگروه برعهده محمدرضا داورزنی معاون وقت حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش بود.
یکی از مهم‌ترین نکات در اساسنامه مربوط به مجمع عمومی فدراسیون‌های ورزشی است. ماده ۱۳ اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در این باره می‌گوید مجمع عمومی عالی‌ترین رکن تصمیم‌گیری فدراسیون شناخته می‌شود. نکته مهمی که در اعضای مجمع عمومی به چشم می‌خورد، حضور شهردار شهر مقر فدراسیون یا نماینده تام‌الاختیار وی است. همچنین در تبصره یک ماده ۱۳ به وضعیت رئیس‌مستعفی نیز اشاره شده است. در این تبصره آمده است: در صورتی که رئیس‌فدراسیون مستعفی شده یا غیبت بیش از ۳ ماه داشته یا به موجب آرای مراجع ذی‌صلاح منع ادامه فعالیت داشته باشد، مجمع می‌تواند تعیین سرپرست فدراسیون را تا زمان تشکیل مجمع عمومی به رئیس‌مجمع تفویض نماید. تا پیش از این سرپرست توسط وزارت ورزش معرفی می‌شد.
ماده ۱۴ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی به وظایف و اختیارات مجمع عمومی اشاره دارد که یکی از مهم‌ترین وظایف انتخاب، عزل یا پذیرش استعفای رئیس‌فدراسیون و اعضای هیئت‌رئیسه است. پیش از این طبق اساسنامه قبلی وزیر ورزش این اختیار را داشت تا یک رئیس‌فدراسیون را عزل کند و معمولا رؤسای فدراسیون‌ها نیز در صورت استعفا، این استعفا را به وزیر می‌دادند نه اعضای مجمع.
موضوع دیگری که در اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی قابل اهمیت است، مربوط به هیئت‌رئیسه می‌شود. ماده ۱۸ در این خصوص اشاره دارد هیئت رئیسه بالاترین رکن اجرایی فدراسیون است. یکی از مواردی که در اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی به آن اشاره شده، شغل نبودن عضو هیئت رئیسه است. این ماده به همه افراد دو شغله اجازه خواهد داد تا بتوانند در انتخابات فدراسیون‌های ورزشی شرکت کنند.
ابهامات اساسنامه جدید
اما ابهامات این اساسنامه نیز کم نیست. به عنوان نمونه ماده 13 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران یکی از پر بحث‌ترین مواد این اساسنامه است که ابهامات بسیاری را در دل خود جای داده است. در رابطه با ماده اعلام شده است که مجمع عمومی عالی‌ترین رکن تصمیم گیری فدراسیون شناخته می‌شود. در این ماده به صراحت اعلام نشده است که ریاست مجمع عمومی فدراسیون ورزشی بر عهده چه کسی است؟
در بند 5 این ماده به سرپرست هیئت استانی اجازه داده شده است تا در مجمع شرکت کرده و حق رای داشته باشد، مسئله‌ای که پیش از این وجود نداشت! بنابراین طبق اساسنامه جدید، سرپرست هیئت استانی صاحب رای شده و می‌تواند در تعیین سرنوشت انتخابات فدراسیون ورزشی اثرگذار باشد.
نکته بسیار مهم دیگر به ماده 34 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتوری جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد، در این ماده آمده است که هیئت‌های ورزشی استان‌های کشور، موسسه غیردولتی و با مدت فعالیت نامحدود به عنوان بالاترین مرجع ذی صلاح عهده‌دار اداره رشته/رشته‌های ورزشی در استان هستند و از سوی فدراسیون به رسمیت شناخته شده یا می‌شوند تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط فعالیت کنند. در این ماده از عبارت «موسسه غیردولتی» استفاده شده و حرفی از واژه «عمومی» به میان نیامده است که بر اساس آن هیئت‌های استانی می‌توانند از ذیل قانون ممنوعیت به کار گیری دو شغله‌ها خارج شوند و از افراد بازنشسته نیز استفاده کنند.
لایحه‌ای که از طرف دولت به مجلس ارسال شد
البته این تمام ماجرای اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی نیست؛ اردیبهشت ماه 1400 لایحه‌ای از طرف دولت با امضای رئیس‌جمهور و وزیر ورزش و جوانان به مجلس ارسال شده و در آن از تغییر ساختار فدراسیون‌های ورزشی صحبت شده است. در این لایحه دولت از مجلس خواسته فدراسیون‌های ورزشی از فهرست نهادهای عمومی غیردولتی خارج و به عنوان موسسات غیر‌دولتی با استقلال شخصیت حقوقی شناخته شوند.
اگر درخواست دولت اجابت شود فدراسیون‌ها بسیاری از قوانین دولتی شامل حال فدراسیون‌ها نمی‌شود. به عنوان نمونه دیگر ممنوعیتی تحت عنوان حضور بازنشستگان در ورزش وجود نخواهد داشت. در حالی که تنها چند ماه به پایان دولت باقی مانده و از طرفی سابقه خدمت برخی از مدیران وزارت ورزش و جوانان همزمان با پایان دولت کنونی به پایان رسیده و نامبردگان در آستانه بازنشستگی می‌باشند‌، انتشار این خبر بهت و حیرت بسیاری از کارشناسان ورزش را به دنبال داشته است.
این دست کارشناسان معتقدند که مدیرانی که تاکنون به شدت مدافع قوانین فعلی و ایجاد مانع بر سر حضور بازنشستگان در راس فدراسیون‌های ورزشی و حامی حضور مدیران دولتی در این بخش‌ها بودند، با پیگیری‌های دقیق خود و در زمان مقتضی (دقیقا چند هفته مانده به آغاز به کار دولت بعد و در آستانه بازنشستگی ) در تلاش به منظور باز شدن مسیر حضور بازنشستگان و ایجاد مانع به منظور حضور مدیران بخش دولتی در فدراسیون‌های ورزشی می‌باشند!