kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۵۹۷
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱

ارتش و سپاه به کمک مردم سیستان و بلوچستان شتافتند /از مهار و درمان کرونا تا آبرسانی

به‌دنبال اوج‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان چند تیم پزشکی ارتش و سپاه به این استان اعزام شدند. یگان‌های نظامی علاوه بر کمک به کادر درمان استان برای مهار کرونا، کمک‌رسانی به مردم محروم استان را هم در دستور کار دارند.

 



سید محمد ‌هاشمی‌شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در مراسم استقبال از پرسنل درمانی نیروی زمینی ارتش اظهار داشت: تعداد ۷ پزشک و 43 پرستار نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور کمک به کادر درمانی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و در عرض کمتر از 24 ساعت از اولین جلسه‌ای که با فرمانده نیروی زمینی ارتش داشتیم به این شهر اعزام شده‌اند.
همچنین صبح دیروز کاروان بیمارستان‌های صحرایی نیروی زمینی سپاه در سیستان و بلوچستان مستقر شد.
سردار پاکپور که چهارشنبه هفته گذشته به این استان سفر کرده بود با‌ اشاره به برنامه‌های سپاه در وضعیت کرونایی سیستان و بلوچستان، بیان کرد: با توجه به اینکه استقرار بیمارستان‌های صحرایی در حوزه کرونا بر اساس فرایند و پروتکل خاصی صورت می‌گیرد، جلسه‌ای با ستاد مقابله با ویروس کرونای استان برگزار و مقرر شد دو بیمارستان سیار تخصصی مجهز با کادر درمانی متخصص در منطقه مستقر شود تا در صورتی که بیمارستان‌های استان پاسخگوی بیماران کرونایی نبود، این مراکز عملیاتی شود.
وی افزود: شرایط بیمارستان‌های کرونایی با دیگر بخش‌ها متفاوت است و در مراکز سیاری که برای بیماران کرونایی راه‌اندازی می‌شود، شاید امکان ویزیت دیگر بیماران وجود نداشته باشد. با توجه به اینکه تعدادی از مردم روستاها به‌ویژه در بخش «قرقری» شهرستان هیرمند در شمال این استان از بیماری‌های حادی رنج می‌برند، مقرر شد از هفته آینده بیمارستان صحرایی خاص این بیماران و به‌صورت عمومی برپا شود تا بتوان خدمات خوبی را به مردم این مناطق ارائه داد.
سردار پاکپور اضافه کرد: طی بازدیدی که از شهرستان هیرمند داشتیم، مشکلاتی در حوزه‌های مختلف از جمله آب برخی روستاها با توجه به خشکسالی منطقه مشاهده شد، در همین راستا از یک سال قبل‌تانکرهای آبرسان توسط قرارگاه فعال شده که باید تقویت شوند و تعداد ‌تانکر بیشتری را به منطقه ارسال کنیم تا در جهت آبرسانی به مردم کمک شود.
فرمانده نیروی زمینی سپاه گفت: بعضی از مناطق از نظر آب بهداشتی مشکل دارند؛ بنابراین مقرر شد روستاهایی که دچار چنین مشکلی هستند، بررسی شوند؛ برای 40 روستا دستگاه تصفیه آب راه‌اندازی می‌شود تا مشکل مردم از این جهت مرتفع شود.
همچنین رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش گفت: با توجه به تشدید شیوع ویروس کرونا در استان‌های شرقی کشور به‌ویژه سیستان و بلوچستان، فرمانده کل ارتش در دستوری به فرمانده نیروی زمینی به‌عنوان فرمانده میدان مبارزه با ویروس کرونا، به شکل آفندی وارد منطقه شدیم.
سرتیپ دوم بهزاد موذنی خاطرنشان کرد: از همان لحظه اول دستور، جلسه‌ای را با ستاد بحران و رؤسای دانشگاه‌های زاهدان، ‌ایرانشهر و زابل برگزار و نیازمندی‌های آنها را احصا کردیم.
وی از برپایی سه بیمارستان صحرایی در زاهدان، زابل و خاش خبر داد و گفت: اقدامات اولیه آن شروع شده است که به‌زودی نخستین بیمارستان در زاهدان آماده می‌شود و ۲ بیمارستان دیگر ظرف ۱۰ روز آینده در زابل و خاش به بهره‌برداری خواهد رسید.
رئیس اداره بهداشت، امداد و درمان نیروی زمینی ارتش در ادامه افزود: بنا به نیازی که استان به لحاظ کادر درمانی داشت اولین گروه درمانی را از شیراز به سیستان و بلوچستان اعزام کردیم.
وی ادامه داد: با توجه به درخواست‌ها، پنج مخزن اکسیژن با تناژ بالا در منطقه برای اکسیژن‌رسانی به بیماران کرونایی نصب خواهد شد. همچنین در صورت توزیع وسیع واکسن آمادگی داریم که واکسیناسیون را در این استان انجام دهیم.
سرتیپ موذنی از آمادگی در بحث غربالگری و تست کرونا در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار تست کرونا را وارد استان سیستان و بلوچستان خواهیم کرد که سریعا بتوانیم بیماریابی را با سرعت بالاتری انجام دهیم.
وی با تأکید بر اینکه کنترل مرزی بحث جداگانه‌ای است که در مبادی رسمی ‌کنترل می‌شوند گفت: افرادیکه وارد کشور می‌شوند را غربالگری می‌کنیم که اگر صحت و سلامتی آنها تایید شد و طبق قوانین اگر بتوانند وارد کشور شوند در خدمت آنها هستیم. اگر هم در کشور ما باشند و بیمار شوند برای ما هیچ فرقی نمی‌کند و کادر درمانی آنها را معالجه می‌کند.