kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۱۱۳۷
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۷
توانیر: به دلیل افزایش دما

شرایط تأمین برق در یک ماه آینده اضطراری است

مدیرعامل توانیر نسبت به افزایش گرمای هوا و مصرف برق طی هفته‌های پیش رو و ضرورت کاهش مصرف برای پیشگیری از خاموشی‌ها هشدار داد.

ساعات پایانی روز شنبه بخش گسترده‌ای از مناطق تهران دچار خاموشی شد. این خاموشی‌ها که در برخی موارد خارج از جدول اعلام شده بود، با گلایه مردم همراه شد.
در همین زمینه، محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر دیروز در نشستی خبری تصریح کرد: دو هفته گرم را پیش رو داریم و اگر نتوانیم خاموشی‌ها را کنترل کنیم، جداول را بروزرسانی خواهیم کرد و براساس آن جداول یک نوبت در روز برای مشترکان خاموشی اعمال
خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، وی افزود: حدود یک ماه آینده شرایط اضطراری است و امید می‌رود با کمک مردم از این شرایط عبور کنیم.
این مسئول ادامه داد: روزهای آتی گرمای شدیدتری در تمام نقاط کشور اتفاق خواهد افتاد؛ بنابراین، حساسیت این هفته و هفته آتی بیشتر است و باید توجه دقیق‌تری صورت گیرد.
متولی‌زاده اضافه کرد: گرمای بی‌سابقه در ایران و اغلب کشورهای جهان عامل اصلی رشد مصرف برق بود.
وی یادآور شد: به ازای هر یک درجه افزایش دما حدود ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه می‌شود. در ایران به ویژه که ۴۰ درصد مصرف برق صرف وسایل سرمایشی می‌شود؛ این موضوع از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
این مسئول بیان کرد: در اغلب کشورهای دنیا گرما مسئله‌ای جدی است، حتی در برخی کشورهای پیشرفته جهان هم منجر به آسیب و تلفات انسانی شده است.
متولی‌زاده ادامه داد: مسئله دیگر بحث خشکسالی است که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده و عملا هم منجر به افزایش مصرف در بخش کشاورزی و هم منجر به کاهش ذخیره آب نیروگاه‌های برق‌آبی و کاهش تولید این نیروگاه‌ها شده است.
خاموشی‌های بی‌موقع
مدیرعامل توانیر در پاسخ به این پرسش که آیا حق مردم نیست که از زمان خاموشی‌ها اطلاع یابد و چرا خاموشی‌ها مطابق جداول اعمال نمی‌شود، توضیح داد: در دو روز اخیر به دلیل گرمای هوا شاهد ایجاد مشکلاتی در شبکه بودیم و قرار است که جداول خاموشی مطابق با آنچه اتفاق می‌افتد
باشد.
متولی‌زاده عنوان کرد: این سؤال مطرح می‌شود که آیا اعمال خاموشی‌ها از قبل قابل پیش‌بینی بوده یا خیر که باید گفت این شرایط قابل پیش‌بینی نبود چرا که این میزان گرمای شدید و عوامل مصرف زیاد که رمزارزها یکی از آنها هستند شرایط را برای ما بسیار دشوار کرد.
وی با بیان این‌که تمام دنیا مسئله عرضه و تقاضا را به ویژه در بخش برق با قیمت حل کردند، تصریح کرد: به دلیل سیاست‌هایی که از سالیان گذشته وجود داشته قادر به افزایش قیمت برق نیستیم و اکنون ارزان‌ترین برق را داریم و در طول صنعت برق این تنها زمانی است که ارزان‌ترین قیمت برق عرضه می‌شود که همین موضوع باعث شده انگیزه لازم برای مصرف بهینه وجود نداشته باشد.
این مسئول با بیان این‌که برای احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول لازم است، گفت: این میزان برای صنعت برق مقدور نیست و این در حالی است که اگر مشترکان دما روی ۲۵ و ۲۶ تنظیم کنند بیش از ۴۰۰۰ مگاوات میزان مصرف برق کاهش می‌یابد.
متولی‌زاده اضافه کرد: ایران از نظر توان فنی و مهندسی هیچ مشکلی ندارد و اگر منابع مالی فراهم شود می‌تواند نیروگاه احداث کند اما نیز باید به این مسئله توجه کرد که با مدیریت مصرف نیز می‌توان مصرف را کاهش داد.