kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۹۶۲
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۶

رامسفلد از عوامل جنگ ایران، عراق، افغانستان و بانی جنایات ابوغریب به جهنم رفت

«دونالد رامسفلد»، از قسی القلب‌ترین وزرای دفاع آمریکا، حامی جنایت‌های صدام در جنگ تحمیلی، معمار جنگ‌های خونین آمریکا در عراق و افغانستان، بانی جنایات ابوغریب و قاتل صدها هزار نفر در منطقه غرب آسیا چهارشنبه شبی که گذشت به جهنم رفت!

 

سرویس خارجی-

شامگاه چهارشنبه به وقت ایران بود که رسانه‌هایی آمریکا از مرگ «دونالد رامسفلد»، جنایتکار نام آشنای این کشور و از طراحان اصلی اشغال عراق و افغانستان در خانه‌ اش واقع در شهر «تائوس» (ایالت نیومکزیکو) در سن 88 سالگی خبر دادند. علت مرگ او به گفته خانواده‌ اش بیماری «مولتیپل میلوما» بوده که باعث تکثیر بدخیم در برخی سلول‌‌ها می‌ شود. جرج بوش، دیگر رئیس‌جمهور جنایتکار آمریکا بعد از شنیدن این خبر، رامسفلد را «مردی خیلی خوب» توصیف کرد!
 شهرت اصلی رامسفلد علاوه‌بر همکاری‌اش با صدام در جنگ ایران، به جنگ عراق و افغانستان مربوط می‌شود، طوری که «دیلی بیست» در گزارشی وی را قاتل بیش از 400 هزار نفر در این دو کشور عنوان کرده است. «رامسفلد» در زمان تصمیم‌گیری دولت‌های پیشین آمریکا برای حمله و آغاز جنگ‌های تجاوزکارانه علیه کشورهای افغانستان و عراق، سکان پنتاگون را به عنوان وزیر دفاع در دست داشت. وی یک دوره نیز در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ در دولت «جرالد فورد» و یک دوره در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دولت «جرج دبلیو بوش» سمت وزارت دفاع آمریکا را عهده‌دار بود. او در سال ۲۰۰۶ و بعد از به‌قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، ریاست پنتاگون را از دست داد.
خبرگزاری «رویترز» ضمن انتشار خبر مرگ او و در توصیف این وزیر جنگ‌طلب آمریکایی نوشته: «او یک وزیر دفاع قدرت‌طلب و معمار اصلی جنگ عراق و افغانستان بود». رامسفلد از بانیان جنایت‌های هولناک آمریکا در زندان ابوغریب نیز بود. او کسی بود که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از تکنیک‌های شکنجه برای اعتراف‌گیری از مظنونان تروریستی را داد و رسوایی زندان ابوغریب در همین دوره در کنار زندان گوانتانامو انتقادات بسیاری را متوجه دولت آمریکا کرد. انتقادهای بسیار از جنایت‌های ارتش آمریکا و عملکرد رامسفلد در این دوره باعث شد تا بوش سرانجام در سال 2006 مجبور شود او را برکنار و «رابرت گیتس» را جانشین وی کند.
دیدار با صدام
یکی از سیاه‌ترین فصل‌های تاریخ سیاست خارجی آمریکا به حمایت این کشور از جنایت‌های صدام در جنگ 8 ساله علیه ایران بر می‌گردد. «رامسفلد» در جنایت‌های صدام علیه کشورمان نقش ویژه‌ای داشت. وی 20 دسامبر ۱۹۸۳ (29 آذر 62) به عنوان «نماینده ویژه ریگاه»، در بغداد با «صدام حسین» دیکتاتور معدوم عراق دیدار کرد. در جریان این دیدار اعطای کمک‌های نظامی و مالی آمریکا به عراق در جنگ با ایران مورد تاکید قرار گرفت. «دونالد رامسفلد» در کتاب خاطراتش با نام «دانسته‌ها و نادانسته‌ها» به بخشی از خاطرات خود و مذاکراتش با صدام در این دیدار اشاره کرده است. او در این خاطرات چند بار تأیید می‌کند که می‌دانسته صدام در جنگ علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده می‌کرد. و همچنین می‌دانسته صدام یک جنایتکار است:
«در سال ۱۹۸۳ تصمیم منطقی گرفته شد تا روابط خود را با حکومت صدام حسین بسط بیشتری دهیم. موج ایجاد شده در جنگ ایران و عراق شرایط را به ضرر بغداد کرده بود. در آن سال‌ها علاوه‌بر مسمومیت سلاح‌های شیمیایی، جوانان و کودکان ایرانی زیادی بر اثر انفجار مین‌ها جان خود را از دست دادند. با این وجود ریگان متوجه شده بود که احتمال تسلط عراق بر خاورمیانه بیشتر از ایران است، به همین دلیل تماس‌های دیپلماتیک بسیار محدود خود را با عراقی‌ها از چندین ماه پیشتر آغاز کرده بود».
قساوت قلب
رامسفلد به گفتن جملات نامفهوم و جنجالی و یا جملاتی که قساوت قلب او را نشان می‌داد معروف بود، اما یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین جملات او در روز ۱۱ آوریل ۲۰۰۳ (22 فروردین 1382)بیان شد.او در آن تاریخ طی اظهاراتی آشوب‌ها و کشتارها در عراق را مصداق آزادی نامید!
 رامسفلد در حالی که رسانه‌ها تصاویری از هرج و مرج و آشوب در عراق و غارتگری‌ها در این کشور منتشر می‌کردند در پاسخ به این سؤال که چرا نیروهای آمریکایی کاری برای جلوگیری از این اتفاقات انجام نداده‌اند گفت: «[عراقی‌ها] خودشان می‌دانند دارند چکار می‌کنند. دارند کار وحشتناکی انجام می‌دهند. همه چیز به هم ریخته است و در آزادی، به هم ریختگی وجود دارد. ملت آزاد، آزادی دارند مرتکب اشتباه شوند، مرتکب جرم شوند و کارهای بد انجام دهند. البته، آزاد هم هستند که زندگی‌شان را بکنند و کارهای شگفت‌آوری انجام دهند». سال‌ها بعد «راشا القیدی»، یک شهروند عراقی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در یادداشتی در نیویورک‌تایمز نوشت: «این جملات رامسفلد را هنوز به خاطر دارم». او از وزیر دفاع اسبق آمریکا به عنوان سیاستمداری یاد کرده که عراق را از هم گسسته و آواره کرده است.
رامسفلد مسئول مرگ چند نفر است؟
مرگ رامسفلد واکنش‌های زیادی را به دنبال داشته است. «اسپنسر آکرمن» سردبیر سابق بخش امنیت ملی آمریکا در گاردین، روز پنج شنبه درباره مرگ رامسفلد نوشت: « تنها نکته غم‌انگیز در مورد مرگ رامسفلد این است که در گوانتانامو یا در یکی از زندان‌های عراق نمرد. رامسفلد آدمکشی را در زمان جنگ ویتنام وقتی که جوان بود آموخت و آن‌ را تا سال ۲۰۰۶ با موفقیت ادامه داد! با این حساب بعد از هنری کیسینجر که قاتل سه میلیون انسان در زمان مسئولیت خویش است، مقام دوم به رامسفلد شجاع قصه ما می‌رسد». در ادامه این یادداشت می‌خوانیم: «دشوار است بدانیم او دقیقا مسئول مستقیم مرگ چند نفر تا پیش از شروع جنگ عراق و افغانستان بوده، اما آمار کشته شدگان پس از حملات ۲۰۰۱ مشخص است تعداد ۱۴۳ هزار نفر در افغانستان که تنها ۳۸ هزار نفرشان جنگجو، نظامی یا شبه نظامی بوده‌اند. و بقیه مردم عادی که در بمباران‌ها و حملات آمریکا کشته شدند. مضاف بر آن دونالد رامسفلد مسئول مستقیم ادامه جنگ در افغانستان بعد از دسامبر ۲۰۰۱ است. در جنگ عراق هم تا زمان مسئولیت رامسفلد ۲۹۵ هزار غیر نظامی و ۴۱ هزار سرباز عراقی کشته شده بودند. مضاف بر آنکه رامسفلد اصلی‌ترین تشویق‌کننده جرج بوش در اقدام به حمله به عراق بود». به این گزارش، شمار شهدای جنگ تحمیلی بر کشور خودمان را هم اضافه کنید. طبق برخی گزارش‌ها، در حمله نظامی صدام به ایران که با حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا و دوران مسئولیت رامسفلد به عنوان نماینده ویژه ریگان انجام شد، نزدیک به 300 هزار ایرانی به شهادت رسیدند.
خوشحالی ملت‌های مسلمان از مرگ رامسفلد
خبر مرگ «رامسفلد» واکنش کاربران عرب را هم به شدت برانگیخته طوری که همگی بر جنایتکار بودن او تاکید دارند. «سیف صلاح الهیتی» روزنامه نگار عراقی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دونالد رامسفلد جنایتکار رفت و بغداد باقی مانده است». «محمود رفعت» کاربر دیگر نیز اینطور واکنش نشان داده که «او یکی از مهم‌ترین تصمیم گیرندگان برای حمله به عراق بود که منجر به کشته شدن بیش از 2 میلیون انسان شد. همچنین رامسفلد عامل بازگشت گروه‌های تروریستی- تکفیری القاعده و داعش به کشورهای عربی است که این مناطق را ویران کردند». یک کاربر دیگر به نام «سمیر طاهر» در صفحه توئیتری خود اظهار داشته که «آنها دنیا را ویران می‌کنند و راهی آخرت می‌شوند؛ در حالی که یک جنایتکار هستند و رامسفلد نمونه‌ای از این موارد است». کاربر دیگری نوشته «رامسفلد جنایتکار مرد و راهی جهنم شد».