kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۶۲
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

بازتاب جهانی رژه حشدالشعبی



برگزاری رژه نظامی بزرگ حشدالشعبی(بسیج مردمی) با تجهیزات نظامی جدید در استان دیالۀ عراق، با استقبال طرفداران مقاومت و واکنش منفی برخی از جریان‌ها مواجه شد. همزمان، این نهاد اعلام کرد این رژه برای دشمنان پیام داشت و آن، توانمندی بالای حشد است.
اخیرا حشدالشعبی عراق در حضور «مصطفی کاظمی» نخست‌وزیر این کشور، در پایگاه فرماندهی حشد در استان دیاله عراق، دست به رزمایش باشکوه زد. این مکان در زمان رژیم صدام، «اردوگاه اشرف» نام داشت و منافقین در همین مکان حضور داشتند. این رزمایش علاوه‌بر اینکه برای مردم عراق روحیه بخش بود و در رسانه‌های این کشور و خارج از آن، بازتاب یافته، باعث نگرانی و خشم دشمنان عراق نیز شده است.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از بغداد، به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس بسیج مردمی عراق، نیرو‌های حشد‌الشعبی برای نخستین بار رژه نظامی برگزار کردند. مکان این رژه پایگاه فرماندهی بسیج مردمی در استان دیاله، محل سابق اردوگاه اشرف منافقین بود. حشد‌الشعبی را می‌توان به‌عنوان نوظهورترین نیروی نظامی، مردمی و عقیدتی در عراق و حتی منطقه دانست، که در چارچوب مقاومت، هم‌ردیف حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و حماس فلسطین، در حال ایفای کارکرد‌های مهم و نقشی کانونی در تحولات نظامی و امنیتی این کشور، به‌خصوص در جنگ با داعش، است. این سازمان، که شامل بخش‌های مختلفی است، در سال ۲۰۱۴ و بعد از سقوط شهر‌های مهمی مانند موصل و تکریت به‌دست داعش، با فتوای جهاد کفایی آیت‌الله سید «علی سیستانی» مرجع عالی شیعیان عراق و استقبال مردم و حمایت‌های دولت و نیرو‌های سیاسی، تشکیل شده است.
در پی رژه اخیر حشد در استان دیاله، برخی از عناصر وابسته به رژیم سرنگون شدۀ بعثی عراق و رسانه‌های همسو در داخل و خارج، مدعی شدند که تجهیزات نظامی نیروهای حشد در رژه اخیر، ایرانی بوده‌اند. این رسانه‌ها، می‌خواستند چنین القا کنند که نیروهای حشدالشعبی، عوامل ایران هستند. این در حالی است که بسیاری از نیروهای مسلح جهان، به سلاح‌های خارجی مسلح هستند و این قضیه، یک امر عادی در حوزۀ ارتش‌های مختلف دنیا است.
پس از رژه بی‌سابقه یگان‌های حشدالشعبی در استان دیاله عراق‌، بعثی‌ها همگام با غربگرایان و برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج‌فارس، به شدت علیه این رژه، موضع گرفته و نخست‌وزیر عراق را آماج حملات خود قرار‌دادند.
کمتر کسی گمان می‌کرد کاظمی حاضر باشد در این مراسم شرکت کند و آن گونه از سازمان حشدالشعبی در مبارزه با داعش، تمجید نماید.
در یکی از سایت‌های متعلق به بعثی‌های عراق، ضمن درج تصاویری از این رژه، چنین نوشته شده است: «سلاح ایرانی‌، سیستم‌های ایرانی‌، دستورات ایرانی‌، عناصر خائن‌، قاتل و مزدور و کاظمی، که در جمع آنها حاضر شد...»
پیام مهم این رژه
«مهند العقابی»، مدیر اطلاع‌رسانی سازمان حشد‌الشعبی، تصریح کرد، رژه نظامی روز شنبه سازمان حشد‌الشعبی، برای دشمنان عراق و رسانه‌های دروغین آن‌ها، پیام داشت.
وی افزود: سازماندهی و توان رزمی و نظامی، مهم‌ترین پیام‌ رژه نظامی حشد‌الشعبی بود و این سازمان امروز بسیار قوی‌تر از سال‌های گذشته است و بخشی از سامانه امنیتی عراق به شمار می‌رود.
به گزارش فارس، العقابی افزود: حشد‌الشعبی همان دولت و مدافع نخست کشور است و این رژه نظامی، هیچ چالشی برای هیچ طرفی نبود.
الحشد‌الشعبی عراق، شنبه گذشته برای نخستین‌ بار، توانمندی نظامی خود را به مناسبت هفتمین سالروز تاسیس خود، با انجام یک رژه نظامی‌، به نمایش گذاشت.
نشست سه‌جانبه
دیروز بغداد شاهد برگزاری نشست سه جانبه‌ای با مشارکت نخست‌وزیر این کشور، «عبدالله دوم» شاه اردن و «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، بود. نخست‌وزیر عراق طی پستی در توئیتر، خطاب به مهمانان خود، نوشت: «به شما در عراق خیرمقدم می‌گوییم و ما با یکدیگر، آینده‌ای شایسته ملت‌های مان بر اساس منطق همکاری و تعامل میان همسایگان و برادران و دوستان ایجاد خواهیم کرد.»
به گزارش فارس، نشست دیروز بغداد در راستای دو نشست قبلی سران این کشور و برای اجرای توافقات حاصله میان آنها، در چارچوب پروژه موسوم به «شام جدید»، برگزار شد. این نشست قرار بود زودتر در بغداد برگزار شود، اما یکبار به دلیل حادثه تصادف قطار در مصر و بار دیگر به علت حوادث سیاسی در اردن، به تعویق افتاده بود.
حمله به 3 کاروان آمریکایی
منابع عراقی گزارش دادند، بامداد دیروز یک کاروان آمریکایی در بغداد با انفجار بمب کنار جاده ای، هدف قرار گرفت.
به گزارش فارس‌، در استان‌های «دیوانیه» و «حلّه» نیز، کاروان‌های لجستیکی متعلق به ارتش اشغالگر آمریکا هدف قرار گرفتند.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پایگاه خبری صابرین نیوز شنبه گزارش داد که یک کاروان لجستیک ارتش ایالات متحده در حله مورد هدف قرار گرفت. حضور نیروهای آمریکا در خاک عراق، با مخالفت‌های شدید سیاسی و مردمی در این کشور رو‌به‌رو است و دولت هنوز مصوبه اخراج نظامیان بیگانه از خاک عراق را اجرایی نکرده است.
پارلمان عراق، دی‌ماه سال ۱۳۹۸ پس از به شهادت رسیدن سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، و «ابومهدی المهندس»، جانشین سابق رئیس‌سازمان حشد‌الشعبی، قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن، حضور نظامیان آمریکایی و غیرآمریکایی در عراق، غیرقانونی دانسته شده است. طبق این مصوبه، آمریکا باید هر چه سریع تر، خاک عراق را ترک کند.