kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۱۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۲

جوابیه فرابورس درباره یک گزارش

پیرو انتشار گزارشی با عنوان «کپی‌برداری فرابورس از یک طرح غربی برای مدیریت بازار سرمایه»، در صفحه اقتصادی روزنامه کیهان مورخ 25 خرداد 1400، شرکت فرابورس ایران با ارسال جوابیه‌ای ضمن تشکر از توجه دلسوزانه روزنامه کیهان به بحث تأمین مالی شرکت‌های استارتاپی، مواردی را درخصوص طراحی بازار هدف مطرح کرد.

 


در بخشی از این جوابیه که تلویحا گزارش کیهان را تایید کرده ، آمده است: بازار/تابلو هدف برای تأمین نیازهای بخش‌های مختلف اقتصاد و بر اساس مطالعات گسترده و نظرسنجی از اهالی بازار سرمایه به‌عنوان یک پروژه چندساله شناخته می‌شود که فرایند تکامل و تدوین خود را در این مسیر طی کرده است. در این خصوص نتایج این گزارش‌ها و نظرسنجی از خبرگان و اهالی بازار در بخش مطالعات و پژوهش‌ها در وب‌سایت رسمی فرابورس ایران در دسترس عموم قرار گرفته است. بنابراین می‌توان ادعا کرد ‌بررسی‌های تطبیقی صورت گرفته، با هدف سنجش کارایی و اثربخشی روش‌های رایج و نتایج حاصل از کارکرد آنها بوده و جنبه نسخه‌برداری عینی ندارد. این بازار با هدف پذیرش شرکت‌های در حال رشد و پیشران ایجاد می‌شود و در تأمین و تجمیع سرمایه‌ها در ساختار شرکت‌های «رشدی» و «دانش‌بنیان» کمک می‌کند و انتظار می‌رود، علاوه‌بر امکان تأمین مالی برای این قبیل شرکت‌ها، شفافیت اطلاعاتی و توسعه اقتصاد رسمی کشور نیز از طریق پذیرش اینگونه شرکت‌ها فراهم شود. از آنجا که در بازار سرمایه صیانت از سرمایه سرمایه‌گذاران - به ویژه سرمایه‌گذاران خرد - ضرورت دارد، در مسیر تدوین قوانین و مقررات لازم برای راه‌اندازی یک بازار یا ابزار نوین معاملاتی نیز حسب مورد تمهیداتی در این راستا اندیشیده می‌شود. از این رو با در نظر گرفتن شرایط شرکت‌های قابل پذیرش در بازار هدف، در دستورالعمل‌های مربوط به معاملات در این بازار موارد مطروحه مدنظر قرار گرفته و بنابراین سازوکار مشارکت در بازار به گونه‌ای تدارک دیده شده است تا تمامی سرمایه‌گذاران بتوانند در این بازار سرمایه‌گذاری کرده و به کسب انتفاع بپردازند. بنابراین هیچگونه محدودیتی در بهره‌مندی از مزایای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های موضوع این بازار دیده نشده است. سرمایه‌گذاران و متقاضیان در بازار هدف می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری از منافع این بازار بهره‌مند شوند که ضمن سهیم شدن آنها در منافع بازار، از بروز ریسک‌های مستقیم احتمالی به مردم نیز اجتناب می‌شود. در این خصوص سرمایه‌گذاران واجد شرایط نیز مطابق با رویه‌های متعارف امکان مشارکت در این بازار را راساً خواهند داشت. الگوی موصوف، فرصت سرمایه‌گذاری مردم از طریق صندوق‌ها و مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌های خرد توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای را فراهم می‌کند. مدل‌های مشابه نیز در سایر کشور‌ها مانند کشور چین، مالزی، هنگ‌کنگ، انگلستان، ژاپن و... وجود دارد.
از این رو بازار هدف با تعیین سرمایه‌گذاران واجد شرایط نه‌تنها منجر به توسعه امکان تأمین مالی و معامله برای شرکت‌های موضوع این بازار می‌شود، بلکه در راستای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری نیز با تشویق به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند گام‌های مؤثری بردارد.
بدیهی است بهره‌مندی از درس‌آموخته‌ها و نقاط قوت و ضعف الگوهای جهانی و بهره‌مندی از آنها در راستای منافع کشور عزیزمان، نه‌تنها در بازار سرمایه بلکه در تمامی عرصه‌ها یک وظیفه علمی و تخصصی در جهت اتخاذ رویکردی جامع و پیشگیرانه نسبت به موضوعات است.