kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۳۱۰
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۱
قالیباف پس از توضیحات وزیر نیرو در مجلس:

افزایش مصرف برق پیش‌­بینی شده بود شاهد سوءمدیریت هستیم

اردکانیان که به مجلس آمده بود به ارائه توضیحاتی در مورد علل قطعی برق پرداخت، وی از مجلس برای بودجه اختصاص یافته به وزارت نیرو تشکر کرد و آن را یکی از بهترین بودجه‌ها دانست، قالیباف نیز گفت افزایش مصرف برق از قبل پیش‌بینی می‌شد متاسفانه دولت اقدامی برای آن انجام نداد.

جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که ارائه گزارش وزیر نیرو در مورد علل خاموشی‌های اخیر برق در کشور در دستور کار قرار داشت.
«محمدباقر قالیباف» رئیس‌مجلس شورای اسلامی صبح دیروز در جلسه علنی اظهار داشت: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که این منت بر سر ما گذاشتند و دعوت ما را پذیرفتند و بلافاصله بعد از اولین روز آغاز اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، توفیق داشتیم در محضر ایشان باشیم. از رهنمودها و حمایت‌های ایشان در مورد عملکرد مجلس تشکر می‌کنم. فرامین، دستورات و رهنمودهای ایشان را در حوزه‌هایی که مربوط به رفتار یکایک ما در مورد وظایف نمایندگی است، تکلیف شرعی و قانونی نمایندگان مجلس است، در رفتار، گفتار و عمل خود این دستورات را اجرا خواهیم کرد و در راستای حل مشکلات مردم گام برمی‌داریم.
توضیحات وزیرنیرو در مورد قطعی برق
در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس رضا اردکانیان وزیر نیرو برای ارائه گزارشی از علل خاموشی‌های اخیر در صحن مجلس حضور یافت. وی گفت: انصافاً یکی از بهترین بودجه‌ها برای صنعت آب و برق، بودجه ۱۴۰۰ است نه صرفاً برای منابع مالی که برای صنعت آب و برق پیش‌بینی شده است، بلکه به دلیل راهگشایی‌ها و گره‌گشایی‌هایی که برای مشکلات مزمن این صنعت به ویژه صنعت برق صورت گرفته است.
وزیر نیرو اظهار داشت: خلاص یافتن وزارت نیرو و منابع مالی داخلی آن از مکانیسم تبصره ۱۴، یکی از این دستاوردها بود. در تبصره ۱۵ نیز بندهای مختلف بودجه گره‌گشایی خوبی برای بازیابی سیستم‌های فرسوده و دستیابی به منابع مالی و بهسازی سیستم‌های برق انجام شد.
وی با ‌اشاره به گرمای زودرس در سال ۱۴۰۰، گفت: این امر موجب شد هم دستگاه‌های سرمایشی زودتر به کار بیفتند و هم توان خروجی نیروگاه‌ها کمتر شود، به نحوی که در روز ۲۹ اردیبهشت به موج مصرف ۵۳هزار و ۸۰۰ مگاوات رسیدیم. این اوج مصرف در سال ۹۸، اول تیرماه بود. در سال ۱۴۰۰، ۲۲.۵ درصد مصرف انرژی روزانه نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
اردکانیان با بیان اینکه رمزارزها عاملی غیرقابل پیش‌بینی در مورد افزایش مصرف برق بود،افزود: رمزارزها در واقع صادرات انرژی انجام می‌دهند. اگر استخراج‌گر رمزارز، با مجوز این کار را انجام می‌دهد، با مجوز قانونی انرژی صادر می‌کند و اگر بدون مجوز و پنهان کار می‌کند، صادرات انرژی را به شکل پنهانی و غیرقانونی انجام می‌دهد. وقتی تولید رمزارز به صورت پنهانی انجام می‌شود، مصرف انرژی‌اش به مراتب بیشتر است زیرا برای خنک کردن آن مجموعه باید دستگاه سرمایشی بیشتری استفاده کند.
شناسایی مراکز تولید رمزارز
توسط نیروی انتظامی
وزیر نیرو افزود: با کمک نیروی انتظامی، سِیر کشف دستگاه‌های رمزارز غیرقانونی رو به افزایش بوده است. در فروردین ۲۶۶۱ مرکز غیرقانونی تولید رمزارز شناسایی و ۱۷۵ هزار دستگاه ضبط شده‌اند. طبق گزارش‌های مراکز جهانی، ۱۰درصد انرژی مصرفی تولید رمزارزها در جهان مربوط به ایران است؛ یعنی حداقل ۲۰۰۰ مگاوات توان برق صرف رمزارزها می‌شود، درحالی‌که کسانی که مجوز قانونی رمزارز گرفته‌اند، حدود ۳۲۱ مگاوات مصرف دارند.
وی ادامه داد: جمع‌بندی شورای امنیت کشور و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی معطوف به این نکته است که افزایش دما و رمزارزها، علت اصلی قطعی‌های اخیر برق هستند. امسال رشد مصرف ما ۱۹ درصد و اوج مصرف ۵۴ هزار مگاوات است که ۹ درصد آن مربوط به دستگاه‌های سرمایشی، ۲۰۰۰ مگاوات مربوط به دستگاه‌های رمزارز و ۲۰۰۰ مگاوات هم مربوط به رشد مصرف در صنایع بزرگ است. خشکسالی موجب شده که کشاورزان زودتر به استفاده از چاه‌های کشاورزی روی بیاورند.
وی تأکید کرد: هر سال از آخر شهریور به مرور واحدهای نیروگاهی برای تعمیرات فرستاده می‌شوند که تا پایان خردادماه برمی‌گردند. در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳هزار مگاوات در تعمیرات بوده است. سرعت بیشتری به موضوع تعمیرات دادیم. هر چند زمستان گذشته به دلیل کمبود گاز دیرتر واحدها را برای تعمیرات فرستادیم.
اردکانیان در ادامه با‌ اشاره به برخی مطالب مطرح شده در حوزه انرژی اتمی عنوان کرد: بنده به عنوان رئیس‌کمیسیون اقتصادی مشترک ایران و روسیه آخر هفته قرار است بحث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی هرمزگان را نهایی کنیم و این یکی از فعالیت‌های شاخص این دولت است که توانسته است وام دولتی از فدراسیون روسیه دریافت و عملیاتی کند لذا پیگیر بحث واحد دوم و سوم هم هستیم که در سال‌های ۱۴۰۴ و ۱۴۰۶ به مدار می‌آید.
بودجه بی­‌سابقه
برای وزارت نیرو اختصاص یافته
محمدباقر قالیباف در جلسه علنی دیروز و پس از گزارش وزیر نیرو درباره علل قطعی برق، گفت: در وهله اول لازم است از کارگران، متخصصان و تمام کسانی که با تمام وجود خود در تلاش هستند و در رده‌های پائین وزارت نیرو فعالیت می‌کنند، تشکر کنم و بگویم اگر نقدی در این جلسه مطرح شد، به حوزه برنامه‌ریزی و مسئولیت‌های ما و وزارتخانه نیرو باز می‌گردد.
وی بیان کرد: متأسفانه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بر اساس برنامه ششم توسعه و به موقع انجام نشده است و مجلس شورای اسلامی و وزارت نیرو باید اقدامات لازم را انجام دهند که مشکلات این حیطه حل و فصل شود. مجلس یازدهم در حوزه سرمایه‌گذاری اقدامی را برای وزارت نیرو انجام داد که در بودجه ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است و این مسئله حاکی از آن است که مجلس نسبت به این موضوع اهتمام کافی دارد.
قالیباف گفت: البته ما می‌دانیم که تصمیم امسال ما در بودجه در یک ماه اثر خود را نمی‌گذارد اما انتظار داریم کارها با جدیت پیگیری شود. در حال حاضر ما در رکود اقتصادی هستیم و برخی از صنایع کشور نیمه‌تعطیل هستند و اگر این صنایع بخواهند فعالیت خود را از سر بگیرند، در وهله اول به انرژی نیاز دارند. برای مثال بین وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی درباره کالاهای اساسی اختلاف و سردرگمی وجود دارد و مشکلاتی را به وجود آورده است و لازم است این اختلافات برطرف شود.
قالیباف تأکید کرد: در بخش رمزارزها نیاز به دو هزار مگاوات برق است و همچنین حجم بالایی از دارایی ارزی و یا دارایی دیجیتالی در رمز ارزها رقم می‌خورد و بر این اساس سؤال ما این است که چرا دولت لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه نمی‌کند تا موضوع رمزارزها که چهار وزارتخانه را درگیر کرده است، ساماندهی شود؟ دولت در موضوعات مهم این چنینی حتماً باید به مجلس لایحه دهد اما متأسفانه دولت در ارائه لایحه کوتاهی می‌کند.
قالیباف خطاب به اردکانیان، گفت: شما می‌دانستید ما سه هزار مگاوات کمبود برق داریم و انتظارمان این نبود که برق صنایع و خانه‌ها بدون اطلاع قبلی قطع شود و این نشان دهنده یک سوءمدیریت واضح است. دولت هر چه سریع‌تر لایحه‌ای را برای ساماندهی رمزارزها ارائه کند.
پورابراهیمی: سوءمدیریت را
پشت رمزارز پنهان نکنید
محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی دیروز مجلس و پس از ارائه گزارش اردکانیان درباره علل قطعی برق طی اخطار قانون اساسی،گفت: توضیحات وزیر نیرو درباره قطعی برق به هیچ وجه قابل قبول نبود و لازم است کمیسیون انرژی مجلس توضیحات وی را مورد بررسی دقیق قرار دهد. ۵۰ درصد تولید برق کشور از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود و متأسفانه وزارت نیرو و دولت از بخش خصوصی حمایتی نمی‌کنند و در سال‌های اخیر هم ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌های کشور اضافه نشده است.
رئیس ‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایطی که ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌های کشور اضافه نشده و همچنین سرمایه‌گذاری جدیدی در حوزه برق نداشته ایم، چگونه انتظار داشته باشیم با قطعی برق روبه‌رو نشویم؟
پورابراهیمی گفت: طی سال‌های اخیر و به ویژه پس از معاهده پاریس تمامی سرمایه‌گذاری کشور در این حوزه متوقف شده و آثار خود را بر اقتصاد و دیگر مسائل گذاشته است. تمامی نیروگاه‌های برق بخش خصوصی زیان ده هستند و ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق به آنان هنوز داده نشده است و آنان با این شرایط نمی‌توانند به فعالیت‌های خود ادامه دهند.
نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بورس انرژی مهم‌ترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور است که متأسفانه کاملا به تعطیلی کشانده شده و دولتمردان باید در این زمینه به مجلس پاسخ دهند. کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این موضوع را هفته گذشته مورد بررسی قرار داد و بر اساس گزارش‌های واصله کل میزان برق مصرفی برای تولید رمرزها در کشور ۶۰۰ مگاوات است و وزارت نیرو و دستگاه‌های ذیربط نباید سوءمدیریت خود را پشت تولید رمزارزها پنهان کنند.
در اجرای توصیه‌های رهبر
در کنار مردم هستیم
در پایان جلسه علنی دیروز، بیانیه بیش از ۲۶۰ نفر از نمایندگان مجلس در قدردانی از بیانات رهبر انقلاب در آغاز اجلاسیه دوم مجلس یازدهم قرائت شد.
در این بیانیه آمده است: «بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز اجلاسیه دوم مجلس یازدهم و توصیفات ویژه ایشان از عملکرد یک ساله مجلس با عناوینی همچون پرتلاش، کارآمد، بار ما را در مجلس انقلابی سنگین‌تر کرد. چه توفیقی بالاتر از اینکه بعد از یک سال تلاش برای حل مشکلات مردم در مجلس شورای اسلامی و با وجود همه تخریب‌ها و برخی نقاط ضعف مفتخر به مدال با ارزش کارآمدی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشیم.»
در ادامه این متن می‌خوانیم: «ضمن تقدیر و تشکر از این بیانات سراسر هدایت و تذکرات دلسوزانه و پدرانه با ایشان و ملت شریف ایران عهد می‌بندیم و در اجرای فرامین و تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی، چه آن دسته از نکاتی که به حوزه رفتارهای فردی نمایندگان مربوط می‌شود و چه آن دسته از نقاط آسیب‌شناسانه ایشان که به عملکرد مجلس مربوط است، همه توان و تلاش خود را به کار گیریم و ان‌شاء‌الله بار سنگین مسئولیت در مجلس را با قوانین موثر و کارآمد و نیز نظارت‌های دقیق و اثرگذار به انجام رسانیم.»
نمایندگان در پایان تاکید کرده‌اند: «همچنین عهد می‌بندیم در اجرای توصیه مهم ایشان مبنی بر اینکه حضور در میدان و حضور در کنار مردم را ترک نکنیم، همیشه در کنار مردم به عنوان ولی نعمتان انقلاب اسلامی بمانیم و برای حل مشکلات مردم از هیچ تلاشی فروگذار نکنیم، ان‌شاء‌الله.»