kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۱۶۱
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱
وزارت نیرو:

مدعیان تاثیر معاهده پاریس بر برنامه‌های صنعت برق سند ارائه کنند

مسئولان وزارت نیرو تأکید می‌کنند که معاهده پاریس هیچ نقشی در روند توسعه نیروگاه‌های جدید نداشته است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: معاهده پاریس هیچ نقشی در توسعه یا عدم توسعه نیروگاه‌های حرارتی ایران نداشته و اگر هر فردی ادعای تأثیر معاهده پاریس را در اجرای برنامه های واحدهای حرارتی صنعت برق دارد، سند و مدرکی برای ادعای خود ارائه کند.
محسن طرزطلب در گفت وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: بنده و همکارانم که در بخش اجرا هستیم، اگر چنین خواسته و دستوری وجود داشت باید به ما ابلاغ می‌شد؛ اما حتی یک خط دستور یا مصوبه ای برای کاهش توسعه، یا تغییر در روند اجرا و یا توقف پروژه ها مبنی بر تعهد در زمینه معاهده پاریس به ما ابلاغ نشده و در وزارت نیرو چنین چیزی مطرح نشده است.
وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه و دیگر اسناد بالادستی موارد درستی به تصویب رسیده و ابلاغ شده؛ اینکه ما مصرف گاز را بهینه کنیم، مصرف سوخت را بهینه کنیم، راندمان نیروگاه‌ها را بر اساس اینکه مصرف سوخت بهینه شود بالا ببریم، آلایندگی نیروگاه ها را کاهش دهیم، مصرف آب را کم کنیم، از نیروگاه های با راندمان بالا استفاده کنیم و ... که این موارد همگرایی با تصمیمات معاهده پاریس داشته باشد یا نه و یا در هر برنامه دیگری هم مورد طرح قرار گرفته باشد یا نه، مهم نیست؛ مهم این است که این اقدامات باید انجام گیرد و تماما مورد تأکید اسناد بالادستی کشور خودمان است.
این مسئول افزود: اینکه نیروگاه های حرارتی به اندازه مورد تأکید قانون برنامه ششم توسعه، افزایش ظرفیت نداشته تنها به دلیل عدم جذب سرمایه کافی در این بخش بوده؛ البته از تأکید افزایش پنج هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق در هر سال، سه هزار و 700 مگاوات سهم نیروگاه های حرارتی بوده که این میزان افزایش ظرفیت به معنای سرمایه گذاری
3.5 میلیارد یورویی است.
وی ادامه داد: در طول برنامه ششم توسعه تاکنون، به میزان 19 هزار و 700 مگاوات نیروگاه حرارتی را شروع به احداث کرده ایم که حدود هفت هزار مگاوات آن تاکنون به بهره برداری رسیده و حدود 12 هزار مگاوات در حال حاضر در دست ساخت داریم.
در همین زمینه مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور و عضو هیئت مدیره شرکت توانیر هم خاطرنشان کرد: تاکید می‌کنم در فرایند برنامه‌ریزی احداث نیروگاه‌های جدید توافق نامه پاریس جایگاهی ندارد و طی هشت سال اخیر حدود بیست هزار مگاوات نیروگاه عمدتا نیروگاه‌های سیکل ترکیبی
پر بازده احداث شده است که برای رشد متعارف مصرف کفایت می‌کند.
گلایه واحدهای تولیدی
دبیر فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی کشاورزی ایران گفت: قطعی برق علاوه بر خسارت‌های مختلفی که به صنایع وارد می‌کند در برخی از صنایع، مواد اولیه تولید فاسد می‌شود و لازم است زمان قطعی برق برای برنامه‌ریزی زودتر اعلام شود.
محسن نقاشی اظهار کرد: کارخانه‌ها تعهدات تولید و برنامه تولید دارند و درصورتی که برق به‌مدت چهار تا پنج ساعت قطع شود، نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند و به اعتبار آنها خسارت وارد می‌شود.
وی افزود: داشتن برق اضطراری از زیرساخت‌های لازم برای کارخانه‌های صنایع غذایی به‌حساب می‌آید اما جزو استانداردهای اجباری نیست و بیشتر کارخانه‌جات ما این امکانات را ندارند.
نماینده مجلس شورای اسلامی هم گفت: با توجه سرمایه‌گذاری نکردن در حوزه تولید برق توسط بخش خصوصی و وزارت نیرو بروز خاموشی های گسترده در دو سال آینده غیر قابل اجتناب است.
ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با بیان اینکه از سال ۱۳۹۳ تاکنون به دلیل ایفا نکردن مؤثر تعهدات وزارت نیرو در قبال مطالبات فروش برق بخش خصوصی، این بخش قادر به تسویه بدهی خود در قبال تعهدات ارزی صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل نشده است، اظهار داشت: بخش خصوصی در نهایت با نوسانات چشمگیر ارز در سال ۹۷ تاکنون قادر به ایفای تعهدات خود نشده و عملاً فرایند تجاری شرکت‌ها و نیروگاه‌ها با اختلال جدی در شبکه بانکی مواجه شده است.