kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۹۳۲
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹

معادن مازندران ایمن نیست

 


بیش از سه هزار کارگر در معادن ناایمن مازندران کار می‌کنند و هر لحظه خطر بروز حادثه‌ای نظیر یورت و طزره جان آنان را تهدید می‌کند.
از مجموع ۲۵۰ معدن استان مازندران، ۵۰ معدن زغال سنگ بوده که تنها ۳۲ معدن فعال و بیشتر این معادن ناایمن و خطرزا هستند.
از مجموع کارگران معادن هزار و ۵۰۰ نفر در تونل‌های زغال سنگ و در اعماق زمین کار می‌کنند و بیشتر این معادن غیرایمن و غیراستاندارد هستند و هر لحظه احتمال بروز حوادثی نظیر یورت و طزره وجود دارد. جعفر خطی مسئول شورای هماهنگی بیمه در مازندران با‌اشاره به اهمیت کار معدنکاری و ضرورت تأمین ایمنی در این واحدها یادآور شد: ۶۰ درصد کارفرمایان دارای بیمه مسئولیت هستند و استقبال واحدهای معدنی از این نوع بیمه‌ها بیشتر است و به دلیل حساسیت کار معدن، تقاضا برای بیمه مسئولیت وجود دارد.
مجتبی مرتضوی رئیس‌سازمان نظام مهندسی معادن مازندران درباره وضعیت ایمنی معادن استان افزود: با توجه به خطرزا بودن معادن زغال سنگ متأسفانه با مشکل عدم ایمنی در این معادن روبرو هستیم. وی با بیان اینکه وضعیت معادن استان خوب نیست، گفت: متأسفانه وقتی اتفاقی رخ می‌دهد مسئولان و دست‌اندرکاران تلاش می‌کنند به اقداماتی دست زنند و پس از مدتی فراموش می‌شود.
وی با عنوان اینکه متولی معدن سازمان صمت است، تصریح کرد: با اینکه معادن روباز و زیرزمینی وضعیت ایمنی خوبی ندارند و توسط مسئولان فنی و ایمنی، اعلام خطر شده است.
مرتضوی با اظهار اینکه اقدامات لازم طبق آئین نامه‌ها برای ایمنی معادن صورت نمی‌گیرد، گفت: باید بخشی از درآمد معادن صرف ایمنی شود و بروز حادثه دلخراشی می‌تواند فاجعه ایجاد کند.
رئیس‌سازمان نظام مهندسی معادن مازندران با عنوان اینکه نشانه‌های بروز حوادثی نظیر یورت و طزره دیده می‌شود، گفت: در برخی معادن کارگران زیادی مشغول کار هستند و وضعیت نگران‌کننده است.
کامران اصغری مدیرکل تعاون مازندران اظهار داشت: اقدامات صورت گرفته و بازرسی‌ها منجر به کاهش ۵۰ درصدی بروز حوادث شده است.
وی با تاکید بر توجه به موازین ایمنی در معادن افزود: وضعیت گازسنجی، ایمنی تونل‌ها، نحوه هوادهی از جمله مسائلی است که در معادن باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
وضعیت گازسنجی، ایمنی تونل‌ها، نحوه هوادهی از جمله مسائلی است که در معادن باید مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
حسینقلی قوانلو رئیس‌سازمان صمت مازندران با بیان اینکه معادن استان تجهیز و نوسازی می‌شود، افزود: در حال حاضر حدود سه هزار نفر در ۱۰۵ واحد معدنی فعال استان مشغول کار و فعالیت هستند. وی با تاکید بر رفع موانع فراروی بخش معدن و تولید اظهار داشت: ایمنی معادن مسئله مهمی است و باید برای پیشگیری از حوادث به ایمن سازی و ارتقای آن توجه اساسی کرد.
از مجموع معادن زغال سنگ، پنج واحد معدنی در سوادکوه فعالیت دارند که جزو بزرگ‌ترین معادن استان به شمار می‌روند و بیش از هزار نفر در آن مشغول به کار هستند. طرح توسعه و ایمن سازی این معادن با حضور سرمایه‌گذاران در این معادن آغاز شده است.