kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲

کوتاه از انتخابات


بازار داغ انتخابات در شبکه‌های اجتماعی
تنها 26 روز به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری مانده است. برخلاف معمول و با توجه به شرایط کرونایی کشور، نامزدها هر یک در فضای مجازی به اظهارنظر و ارائه برنامه‌های خود می‌پردازند. هشتگ‌های «# رئیسی»، «#لاریجانی»، «# سعید محمد»، «# رأی من رضایی»، «# قاضی‌زاده هاشمی»، «# رستم قاسمی» از سوی هواداران هریک از نامزدها در فضای مجازی داغ است.
علاوه‌بر این، گمانه‌زنی درخصوص تأیید یا رد صلاحیت نامزدها و همچنین انتشار نتایج نظرسنجی‌های مختلف مانند «نظرسنجی همراه اول» و اعلام پیشتازی آیت‌الله رئیسی یکی از محورهای موردبحث در شبکه‌های اجتماعی است.

کرونا و ضرورت تبلیغات نامزدها در فضای مجازی
سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: تبلیغات نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تأکید ستاد ملی مقابله با کرونا و باهدف کنترل و جلوگیری از افزایش بیماری کووید-۱۹ و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای مجازی انجام می‌شود.

حمایت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان از رئیسی
اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسر کشور طی بیانیه‌ای حمایت خود را از کاندیداتوری حجت‌الاسلام رئیسی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری اعلام کردند.
در بخشی از این بیانیه آمده است: ما در اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به‌مثابه چشمان بیدار انقلاب اسلامی، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را به‌واسطه ایجاد تحول در مناصب گذشته، بهترین فرد برای برگرداندن کشور به مسیر رشد و تعالی آن به‌واسطه شاخصه‌های بسیار ممتازشان همچون پاکدستی، عدالتخواهی، فساد ستیزی و تقوای سیاسی می‌دانیم. در همین جهت حمایت خودمان را از ایشان به‌عنوان گزینه اصلح برای ریاست دولت سیزدهم برای خدمت مردم اعلام می‌داریم.

زیباکلام: قطعاً رئیسی برنده انتخابات است
صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در نشست انتخاباتی در شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس گفت: قطعاً رئیسی برنده انتخابات است اما من معتقد هستم ریاست‌جمهوری آقای لاریجانی برای نظام خیلی بهتر از ریاست‌جمهوری آقای رئیسی است.

هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد
همچنین حجت‌الاسلام حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز در گفت‌وگویی رئیسی را رئیس‌جمهور آینده ایران خواند و اظهار کرد: به شهادت رقبا و طرفدارانش، آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری نهایتاً متعلق به آقای رئیسی است. البته عواملی وارد شدند و در فضای مجازی علیه آقای رئیسی کار می‌کنند، مثلاً می‌گویند ایشان باید از قوه قضائیه استعفا می‌داد، درحالی که طبق قانون اساسی سران سه قوه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری نیاز به استعفا ندارند.
وی با بیان اینکه رئیسی در خط رهبری حرکت می‌کند و جریانات نمی‌توانند او را در خود هضم کنند، گفت: آقای رئیسی اعلام کرد مستقل است. او همان‌طور که در قوه قضائیه کار کرد و آثار بسیار ارزنده‌ای از خود به جای گذاشت، در ریاست‌جمهوری هم همین‌طور عمل خواهد کرد.
علاوه ‌بر این‌ها، فرزانه ترکان، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: اگر بهترین فرد اصلاح‌طلب را معرفی کنیم بازهم رأی نداریم.
ترکان با بیان اینکه «جبهه اصلاحات مجبور بود به سمت روحانی برود» گفت: هیچ جایگاه مردمی برای جبهه اصلاحات وجود ندارد.

فعال اصلاح‌طلب:
شکست دادن رئیسی شبیه معجزه است
البته محمدعلی وکیلی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در سرمقاله روزنامه ابتکار نوشت: رئیسی اما در اوج اقبال خودش است. شکست دادن او در این انتخابات شبیه معجزه است. تیم او سال‌هاست که به این انتخابات چشم دوخته‌اند و برای این روز کار می‌کنند. باید دید در این هفته‌های پایانی چه اتفاقاتی می‌افتد. وی نوشت: اگر رئیسی همچنان تقریباً منفعل بماند و دلخوش به رأی تضمینی خودش باشد و ابتکار عمل دست لاریجانی بمانَد، هیچ بعید نیست بعد از مناظرات و توفیق لاریجانی در آن، به دلیل ویژگی‌های ممتاز شخصی‌اش، او بتواند سرنوشت انتخابات را عوض کند.

سعید جلیلی: کشور با نمایش اداره نمی‌شود
سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در مطلبی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: کشور با نمایش اداره نمی‌شود! اینکه دو جمله ساخته شود و همه با آن سرگرم شوند؛ مصداق کار نمایشی است! اخیراً گفتند اقتصاد کشور، پادگان و دادگاه نیست! درست یا غلط! شما کارنامه کار خودتان را ارائه بدهید! 12 سال رئیس‌مجلس بودید!!

لاریجانی: اجازه ندادیم ایران را به لبه پرتگاه ببرند
علی لاریجانی، رئیس‌سابق مجلس شورای اسلامی و داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات مجلس هم در مطلبی در صفحه اجتماعی خود در توییتر در پاسخ به سعید جلیلی نوشت: احتراماً باید عرض کنم مهم‌ترین دستاوردمان این بود که با اجماع ملی اجازه ندادیم اقلیت بی‌منطقی، ایران را با تندروی به لبه پرتگاه ببرند. شما سرنوشت مردم را به شوخی گرفتید که به‌عنوان یار کمکی آمدید تا ضعف‌های کاندیدای اصلی را بپوشانید؛ البته اگر «مواضع خطرناک» شما را گردن بگیرند.
لاریجانی همچنین در مطلبی در صفحه اجتماعی خود در توییتر نوشت: کسانی که پیروزی خود را در کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌بینند و بزرگ‌ترین هراسشان حضور مردم پای صندوق‌هاست؛ هر چه باشند انقلابی نیستند! شجاع باشید و بگویید: «اگر مردم بیایند؛ ما شکست خواهیم خورد»
وی همچنین نوشت: کسی که جرئت مواجهه عالمانه با گذشته خود را نداشته و از نقد شجاعانه اقدامات خویش بیمناک باشد، بی‌گمان مسئولیت هیچ‌کدام از اقدامات آینده خود را هم نخواهد پذیرفت.

رویکرد سیاست خارجی سعید محمد؛
رعایت اصول عزت، مصلحت و حکمت
سعید محمد، داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری هم به بیان رویکردش در حوزه سیاست خارجی پرداخت و در مطلبی در توییتر نوشت: 1- اول؛ همسایگان با تنوع‌بخشی به سبد دیپلماسی؛ 2- نگاه به شرق و تعادل روابط جهانی؛ 3- رعایت اصول عزت، مصلحت و حکمت در رابطه با غرب؛ 4- اعتقاد به قدرت مردم به‌عنوان پشتوانه روابط بین‌الملل؛ رویکرد سیاست خارجی ماست

محسن رضایی و ایده واگذاری اختیارات از دولت به مردم
محسن رضایی هم طی اظهاراتی در وبینار دهیاران سراسر کشور گفت: در دولت آینده، ایده واگذاری اختیارات از دولت به مردم را دنبال خواهم کرد؛ چه در شکل ایالت‌های اقتصادی و چه در مدل مدیریت‌های محلی.

ناراحتی جهانگیری از صداوسیما به خاطر انتقادها به بغض نمایشی!
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که این روزها از موج واکنش‌ها به بغض در روز ثبت‌نام انتخابات گلایه‌مند است در مطالبی در صفحه اجتماعی خود در توییتر به انتقاد از صداوسیما پرداخت و نوشت: صداوسیما طبق روال گذشته تحریف و تخریب را ادامه می‌دهد. دفاع از عملکرد دولت را رئیس‌جمهور و وزرا انجام می‌دهد. من می‌خواهم از عواملی بگویم که مسبب بحران‌های امروز ایران هستند و از برنامه‌هایی که برای مقابله با آنها دارم. به‌قصد افق‌گشایی آمده‌ام.

ادعای آمادگی برای مناظره با سایر نامزدها
وی همچنین با هشتگ #مناظرات_سخت نوشت: آمادگی دارم با همه نامزدها در هر پلتفرمی و هرزمانی درباره مسائل مهم کشور - هم در سیاست خارجی و هم حوزه‌های سیاست داخلی و اقتصاد و فرهنگ و اجتماعی و محیط‌زیست - گفت‌وگو کنم.
جهانگیری افزود: خبرنگاران و رسانه‌ها باید بتوانند همه کاندیداهای انتخاباتی را نقد کنند و نباید فضایی ایجاد شود که از نقد یک کاندیدا بترسند اما برای تخریب بعضی دیگر تشویق بگیرند.

ضرغامی قبول کرد؛ جهانگیری پا پس کشید!
پس از این درخواست، عزت‌الله ضرغامی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به این درخواست پاسخ مثبت داد. اما پس از اعلام آمادگی ضرغامی برای مناظره با جهانگیری، معاون اول دولت حسن روحانی از مناظره پا پس کشید و آن را به بعد از اعلام تأیید صلاحیت‌ها موکول کرد.

اعلام آمادگی جامعه اسلامی دانشگاه تهران برای میزبانی مناظره جهانگیری و ضرغامی
ازاین‌رو بود که جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران آمادگی خود را برای میزبانی و برگزاری مناظره انتخاباتی بین اسحاق جهانگیری و عزت‌الله ضرغامی اعلام کرد.
به دنبال این دعوت و اجابت نامزدها بود که فاطمه پهلوانی، سخنگوی ستاد انتخاباتی اسحاق جهانگیری در حساب کاربری خود در توییتر با نام بردن از عزت‌الله ضرغامی و یکی از اعضای ستاد وی نوشت: پیرو مذاکره تلفنی، بعد از هماهنگی زمان طرفین و اعلام تأیید صلاحیت‌ها در خدمت شما هستیم.

جهانگیری حاضر به پاسخگویی نبود!
به دنبال این ادعا بود که حمیدرضا زندی، مدیرکل فضای مجازی معاونت استان‌های سازمان صداوسیما در توییتی نوشت: جهانگیری که آمادگی خود برای مناظره در هر پلتفرمی رو اعلام کرده بود، باوجود تماس‌های مکرر با وی از سوی این شبکه، حاضر به پاسخگویی نبوده است.

ارسال اسناد تخلفات جهانگیری به شورای نگهبان
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ در توییتی نوشت: اسناد تخلفات اسحاق جهانگیری که منجر به رأی دادگاه شده است، جهت بررسی در تأیید صلاحیت‌ها به شورای محترم نگهبان ارسال کردم.
وی همچنین نوشت: کاندیداهای ریاست‌جمهوری نمی‌توانند در تاریکی تخلف کنند و در برابر مردم نسبت به وضعیت فعلی، بُغض نمایشی داشته باشند.

فریدون عباسی: می‌خواهم با مردم باشم و برای آنها کار کنم
فریدون عباسی، داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم در مصاحبه‌ای گفت: من نه فرزند و داماد و نه در باند افراد خاصی بودم. نه از رانتی و نه از عکس شخصیتی استفاده کردم و نه از دوران جنگ فیلم و عکس منتشر می‌کنم که پشت آن پنهان شوم. می‌خواهم با مردم باشم و برای آنها
کار کنم.

اینکه لاریجانی بگوید نسبتی با دولت فعلی ندارد، تعارف است
حسین نقوی‌حسینی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با بیان اینکه «اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها درنهایت پشت سر لاریجانی می‌ایستند» گفت: اینکه لاریجانی بگوید نسبتی با دولت فعلی ندارد، تعارف است.
وی افزود: ساختارهای حزبی در کشور ما مستحکم نیست و اینکه کاندیداها بگویند مستقل هستیم امتیاز نیست چراکه در عرصه کار سیاسی و انتخاباتی افراد باید با پرچم جبهه‌هایشان بیایند.
نقوی حسینی گفت: رقابت نهایی انتخابات بین رئیسی و لاریجانی خواهد بود.

جواد امام: خودمان نامزد داریم، چرا باید به لاریجانی فکر کنیم؟
جواد امام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دبیرکل مجمع ایثارگران در گفت‌وگو با روزنامه صبح نو با بیان اینکه «دوگانه جهانگیری- لاریجانی بین اصلاح‌طلبان مطرح نیست» گفت: وقتی خودمان نامزد داریم، چرا باید به لاریجانی فکر کنیم؟
وی همچنین افزود: نامزد اصلاح‌طلب باقی نماند، از غیراصلاح‌طلب حمایت نمی‌کنیم

مخالفت فعال سیاسی اصلاح‌طلب با حمایت از لاریجانی
بر همین اساس، حسین انصاری راد، رئیس‌کمیسیون اصل 90 مجلس ششم در گفت‌وگو با روزنامه آرمان ملی اظهار داشت: حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی را خطرناک‌تر از روحانی می‌دانم. زمانی که اصلاح‌طلبان پایگاه اجتماعی خود را در اختیار روحانی قرار دادند بزرگ‌ترین ضربه به گفتمان اصلاحات وارد شد. به همین دلیل اگر قرار باشد دوباره این ‌اشتباه و این بار با حمایت از لاریجانی صورت بگیرد باید منتظر ضربات سخت‌تری به جریان اصلاحات
بود.
وی افزود: جریان اصلاحات باید با گزینه اصلاح‌طلب در انتخابات مشارکت کنند و همه آرای خود را در حمایت کاندیدای خود به‌کارگیرند.

انتقاد توییتری عباس آخوندی به وعده انتخاباتی وزیر کار
محمد شریعتمداری، وزیر رفاه و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در توییتی نوشت: «نفت ملی شد ولی تبدیل به ثروت مردم نشد. دولتی شفاف و پاسخگو تشکیل می‌دهم و به‌فوریت طرحی را اجرا می‌کنم که مالکیت این سرمایه ملی به خود مردم اعطا شود و همه از تمامی عواید فروش مطلع و متنفع شوند. جزئیات آن به‌زودی منتشر خواهد شد.»
عباس آخوندی وزیر سابق راه و دیگر نامزد انتخابات ۱۴۰۰ در پاسخ شریعتمداری گفت: «محمد جان اونی‌که نسخه اصلی این ماجرا بود و قرار بود که نفت را سرِ سفره مردم بیاره مردم را سر سفره فقر و بدبختی نشاند. تا چه رسه به تو! نفت ثروت میان‌نسلی ایرانی‌هاست، نه بودجه ستاد تبلیغاتی که هر کی براش یک برنامه‌ای بریزه. به‌فکر افزایش رفاه ملت از طریق افزایش ظرفیت تولید و رشد اقتصادی و‌اشتغال باش نه این حرف‌های پوپولیستی
و بی‌مبنا.»