kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۴۲۰
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۱

مجلس به‌دلیل واردات بی­‌رویه به وزیر صمت کارت زرد داد

دیروز وزیر صمت به مجلس آمده بود تا به سؤال نماینده مشهد در مورد واردات بی‌رویه، گرانی کالاها و وضعیت فولاد و سیمان پاسخ دهد که سرانجام مجلس از پاسخ‌های وزیر در مورد واردات بی‌رویه که آسیب جدی به واحدهای تولیدی داخلی زده قانع نشد و به او کارت زرد داد.


جلسه علنی مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست محمدباقر قالیباف در حالی آغاز شد که سؤال از وزیر صمت (صنعت، معدن، تجارت) در دستور کار قرار داشت. سؤال جواد کریمی‌قدوسی درباره علت واردات بی‌رویه که موجب ضرر و زیان واحدهای تولیدی داخلی شده از علیرضا رزم‌حسینی وزیر صمت در دستور کار قرار گرفت.
پس از ارائه توضیحات وزیر صمت، نماینده مردم مشهد در مجلس در مجلس شورای اسلامی گفت: بحث واردات بی‌رویه کالاها بزرگ‌ترین مصیبت تولید است و بنده از توضیحات رزم‌حسینی قانع نشدم. در ادامه جلسه پاسخ‌های وزیر صمت درباره علت بی‌رویه واردات به رأی نمایندگان گذاشته شد.
در پایان نمایندگان با ۱۰۸ رأی موافق، ۹۶ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۳ نماینده حاضر در جلسه علنی، پاسخ‌های وزیر صمت را قانع‌کننده ندانستند و به وی کارت زرد دادند.
سیاست‌های پولی و ارزی دولت باعث تورم شده
علیرضا رزم‌حسینی در جلسه علنی دیروز مجلس در پاسخ به سؤال جواد کریمی‌قدوسی مبنی بر علت افزایش سرسام‌آور قیمت فولاد و سیمان، گفت: تمام تلاش ما این است که تا پایان دولت حتما از واردات کالاهای غیرضروری و لوکس جلوگیری کنیم، چرا که محدودیت واردات کالاهای غیرضروری تاکنون باعث شده که بسیاری از کارخانجات ما خودشان کالاهای اصلی را تولید کنند.
رزم‌حسینی درباره گرانی سیمان، گفت: در سال گذشته ۱۶۸ میلیون تن در کشور سیمان تولید کردیم که نسبت به سال قبل یعنی سال ۹۸ افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که ما زمانی بود واردکننده سیمان و فولاد بودیم اما الان سیمان و فولاد را صادر می‌کنیم.
وی درباره علت گرانی فولاد و سیمان اظهار داشت: هزینه‌های تولید سیمان و فولاد بسیار افزایش پیدا کرده است به‌گونه‌ای که هزینه حمل‌ و نقل ۶۶ درصد، قطعات مورد نیاز صنایع فنی ۴۲ درصد و همچنین قیمت برق و دیگر انرژی‌های مورد نیاز برای تولید پنج برابر شده و این مسائل روی قیمت تمام‌شده سیمان و فولاد اثر خود را گذاشته است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: البته ما نظارت‌های خود را برای کنترل بازار فولاد و سیمان به خوبی انجام دادیم به‌گونه‌ای که بیش از ۵۰۰ بازرسی در سال گذشته در این زمینه داشتیم و بسیاری از پرونده‌های تعزیرات در حوزه سیمان و فولاد است که این مسئله افزایش نظارت‌ها را نشان می‌دهد.
رزم‌حسینی با بیان اینکه ما در حوزه سیمان ظرفیت بسیار خوبی داریم، گفت: ما همواره به‌دنبال حمایت از تولید و مانع‌زدایی از آن هستیم و در همین جهت وزارت صمت پس از تعیین شعار سال، به سرعت قوانین مزاحم بر سر راه تولید را احصاء و تقدیم مجلس شورای اسلامی‌کرد تا این قوانین حذف شود و ما باید حمایت از تولید را همواره در دستور کار خود قرار دهیم.
وی ادامه داد: ما مسئول حمایت از تولید هستیم و حمایت‌های ما از بخش تولید باعث شده که بسیاری از شرکت‌های داخلی و صنایع کشور صادرات‌محور شوند و ما می‌دانیم اگر از تولید حمایت نشود، درآمد ملی کاهش می‌یابد. علاوه بر این در این زمینه لازم است از اصناف و اتاق‌های بازرگانی حمایت بیشتری شود.
وزیر صمت تصریح کرد: البته ۹۰ درصد از سهم تورم مربوط به سیاست‌های پولی و ارزی است و همچنین ما معضل مافیای قدرت و ثروت را هم نفی نمی‌کنیم و‌ تردیدی در آن نیست و باید تمام تلاش خود را برای مبارزه با آنان انجام دهیم.
واردات بی‌رویه مسبب تعطیلی کارخانه‌ها
در ادامه جلسه، جواد کریمی‌قدوسی در تشریح سؤال خود از وزیر صمت، اظهار داشت: یکی از بزرگ‌ترین علل سقوط بخش تولید و تعطیل شدن واحدهای صنعتی و کارخانه‌های ما واردات بی‌رویه و قاچاق کالا است. بنده به وزیر صمت توصیه کردم لازم نیست کار خاصی انجام دهید و اگر فقط لیست تولیدات داخلی و واردات کشور را مورد بررسی قرار دهید و آن را با هم مقایسه کنید، با این کار می‌توانید جلوی واردات بی‌رویه را بگیرید.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار نیاز به بودجه، عده و عُده ندارد و وزیر صمت با یک امضای طلایی می‌تواند مانع ممنوعیت واردات بی‌رویه کالاها شود. این مسئله فتوای ۲۰ سال قبل مقام معظم رهبری است و ایشان فتوا دادند که اگر ما کالایی را در داخل داریم و مجوز واردات کالای مشابهی را دهیم، این کار حرام شرعی است.