kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
رویترز خبر داد

تظاهرات خیابانی در میانمار جواب نداد؛ مردم دست به سلاح بردند




سرویس خارجی-
معترضان و گروه‌های سیاسی میانمار پس از آنکه نتوانستند با برگزاری تظاهرات و اعتراض‌های هر چند خشن خیابانی، نظامیان کودتاچی در این کشور را سرنگون کنند، دست به سلاح بردند.
میانمار طی ماه‌های اخیر و پس از وقوع کودتای نظامیان در این کشور، شاهد اعتراض‌های خونین خیابانی علیه کودتاچیان بوده و در طی این زد و خوردهای خیابانی، بیش از 800 معترض جان خود را از دست داده‌اند. اما، در ادامه این تحولات خونین، معترضان برای اینکه بتوانند از حملات و تیراندازی‌های مرگبار کودتاچیان فرار کنند، تصمیم گرفته‌اند در محیط‌های آرام و خلوت و در جاهایی که نظامیان حضور ندارند، یکباره دست به تظاهرات بزنند و قبل از رسیدن نیروهای امنیتی، به تظاهرات خاتمه دهند و متفرق شوند. این نوع تظاهرات که دور از چشم‌های خبرنگاران و دوربین صورت می‌گرفت هم جواب نداد و بالاخره میانماری‌های مخالف کودتا، وارد فاز نظامی شدند. آنها که طی دهه‌های اخیر در صف واحد قرار داشته و مسلمانان مظلوم را در مناطقی مثل «روهنگیا» و «راخین» می‌کشته‌اند، اکنون مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند و همدیگر را می‌کشند. گو اینکه، آه مسلمانان مظلوم این کشور، دامنشان را گرفته باشد!
ایسنا در این باره نوشته، سیاستمداران اپوزیسیون میانمار می‌گویند، به رغم شکست‌های اولیه، گروه‌های پراکنده در تلاش برای تامین سلاح‌های بهتر، تقویت تاکتیک‌ها، به اشتراک‌گذاری اطلاعات و دریافت آموزش از جانب دیگر گروه‌‌های مسلح قومی موجود در میانمار هستند.
آنطور که رویترز نوشته، «موئه ساوعو»، سخنگوی یک کمیته از قانونگذاران برکنار شده میانماری هم، گفته که: تعدادی واحدهای کوچک دفاعی در سراسر کشور، از جمله در محله‌ها، روستاها و مناطق شکل گرفته‌اند. کمیتۀ مذکور یک دولت وحدت ملی رقیب را نیز ایجاد کرده است.
«ساوعو» این را هم اضافه کرده که «ما در حال هماهنگی با سازمان‌های مسلح قومی درخصوص تشکیل یک نیروی دفاعی مناسب هستیم».
با وجود عقب‌نشینی شبه نظامیان از شهر «کاله»، دیگر گروه‌ها در دیگر نقاط سر بر آورده‌اند و اقدامات خرابکارانه، همچون آتش زدن ساختمان‌های اداری و حملات به ساختمان‌های تجاری مرتبط با ارتش در شهرهای «یانگون» و «ماندالای» (دو شهر بزرگ میانمار) در حال وقوع هستند.
در میان گروه‌های جدید، گروه موسوم به ارتش فدرال «آیه یاروادی» چند روز پیش به گروه قومی «بامار» پیوست. بامار هسته نیروهای مسلح میانمار و حزب لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به «آنگ سان سوچی» رهبر زندانی میانمار است. «مرات تهو آئونگ»، سخنگوی این گروه، به رویترز گفته: «انقلاب مسلحانه، تنها راه بازگشت قدرت به مردم است». او درباره مکان استقرار، یا شمار نیروی این گروه، چیزی نگفته است. به نظر می‌رسد بحران واقعی میانمار تازه شروع شده، و این کشور روزهای سختی را پیش رو دارد. مسلمانان مظلوم میانمار، چه آنها که هنوز دراین کشور حضور دارند و چه آنها که از ترس جانشان، مجبور به مهاجرت شده‌اند شاید بیش از هر کس دیگری، با حساسیت ویژه در حال رصد این تحولاتند!