kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۸۸۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸

کوتاه از انتخابات



رضایی: برخی مسئولین دولت باید محاکمه شوند
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشستی در خبرگزاری مهر گفت: اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ ازاین‌رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسئله بورس هم در شکل‌گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می‌شود.
رضایی در پاسخ به سؤالی درخصوص انتخابات ریاست جمهوری 1400 گفت: آنچه من به آن فکر می‌کنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال ۱۴۰۰ برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت ۴ سال یا ۸ سال، ۲۰ سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان‌پذیر است که کابینه‌ای از افراد شایسته با برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استان‌ها و مخصوصاً با تکیه‌بر جوان‌گرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. در خصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان‌شاءالله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.
وی بیان کرد: تنها دولتی که سرمایه‌گذاری‌اش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تأثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ به‌ویژه در شرایط تحریم‌ها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد. به نظرم در چنین مواردی که شاهد قصور مسئولان دولتی در وظایف قانونی خود هستیم، قوه قضائیه باید ورود کند و مسببان وضع مسکن را محاکمه کند.
سخنگوی شورای وحدت مطرح کرد
شواهدی برای احتمال آمدن آیت‌الله رئیسی

منوچهر متکی، سخنگوی شورای وحدت با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درخصوص آمدن یا نیامدن آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 گفت: شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد. منتهی ما نمی‌توانیم به‌طور قاطع بگوییم که ایشان برای انتخابات می‌آیند یا نمی‌آیند.
وی با بیان اینکه «اکثر کاندیداها در جبهه نیروهای ارزشی و انقلابی گفته‌اند که اگر آقای رئیسی بیاید نمی‌آییم» افزود: این مسئله نشان می‌دهد که همه یک نگاهی به آقای رئیسی دارند.
متکی گفت: ما یقین داریم که اگر آقای رئیسی وارد عرصه انتخابات شود با توجه به یکپارچگی ِ قوی و جامعی که آقای رئیسی، هم در بین سیاسیون ارزشی و انقلابی و هم در بدنه جامعه دارد رأی می‌آورد.
آیت‌الله رئیسی تعیین‌کننده در انتخابات 1400
روح‌الله متفکر آزاد، و هیئت‌رئیسه مجلس هم با اشاره به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: من فکر می‌کنم آنچه در آرایش انتخاباتی این دوره از انتخابات بسیار تعیین‌کننده خواهد بود آمدن یا نیامدن حضرت آیت‌الله رئیسی است طبیعتاً اگر ایشان وارد میدان شود یک سری افراد در انتخابات حضور نخواهند یافت و بالعکس اگر ایشان کاندیدا نشود ممکن است یک سری افراد وارد رقابت‌ها شوند. هنوز هم موضع‌گیری صریحی از طرف ایشان صورت نگرفته و صرفاً گمانه‌زنی می‌شود که ایشان در انتخابات حضور می‌یابند بقیه هم منتظر هستند ببینند چه می‌شود چراکه کاندیداتوری ایشان تعیین‌کننده خواهد بود.
دبیر کل حزب موتلفه اسلامی مطرح کرد؛
آیت‌الله رئیسی محور وحدت جمعی اصولگرایان

اولین اجلاس دبیران استان‌ها و شهرستان‌های حزب موتلفه اسلامی در سال 1400 دیروز به‌صورت مجازی برگزار شد.
در این اجلاس اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: اگر آیت‌الله رئیسی برای انتخابات حاضر شود، وحدت جمعی حول محور ایشان حفظ خواهد شد و حزب تیم خود را به ایشان عرضه می‌کند.
احتمالاً رئیسی درخواست ورود به انتخابات را بپذیرد
لاله افتخاری، عضو شورای عالی شورای وحدت اصولگرایان هم درباره احتمال ورود آیت‌الله رئیسی به عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ گفت: با توجه به درخواست‌هایی که نخبگان کشور از آیت‌الله رئیسی داشته‌اند و اینکه توانمندی خود را به‌خوبی نشان داده احتمال این وجود دارد که وقتی او با اقبال عمومی روبه‌رو باشد و ببیند که حضورش در قوه مجریه موردنیاز است بپذیرد که وارد عرصه انتخابات شود.
ترافیک کاندیدا، معضل اصلاح‌طلبان برای 1400
یکی از گزینه‌هایی که این روزها اصلاح‌طلبان بر روی او مانور می‌دهند، محمدجواد ظریف است. بااین‌حال علاوه بر او، چهره‌هایی چون اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی و محمدرضا عارف نیز مطرح هستند. همچنین در رسانه‌های داخلی افراد دیگری مانند محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی، محمدعلی افشانی، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان نیز به‌عنوان کاندیداهای اصلاحات در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400، معرفی می‌شوند.
روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: با وجود تمرکز اصلاح‌طلبان بر انتخابات ریاست‌جمهوری اما همچنان نگرانی‌هایی درباره تعیین کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان وجود دارد... حزب کارگزاران سازندگی که پیش‌ازاین طوماری از کاندیداهای خود را ارائه داده بود و اخیراً اسحاق جهانگیری و محسن هاشمی را به‌عنوان مهم‌ترین گزینه‌های مدنظر خود اعلام کرده است. حزب اعتماد ملی نیز از محمدجواد حق‌شناس، ابراهیم امینی و محمدعلی افشانی به‌عنوان 3 گزینه اولیه این حزب برای کاندیداتوری نام برده است. مجمع ایثارگران بر سید محمد خاتمی و سید حسن خمینی تأکید داشت که هر دوی آنان از میدان خارج شده‌اند.
در ادامه آمده است: حزب ندای ایرانیان نیز از صادق خرازی، دبیرکل خود به این عنوان نام برده است. به‌غیراز این‌ها احزاب دیگری هم هستند که احتمالاً تلاش می‌کنند افراد موردنظر خود را در جبهه معرفی کنند و با جلب حمایت حداقل 15 عضو جبهه نامشان را وارد فهرست اولیه کنند... با این اوصاف احتمالاً باید شاهد این باشیم که در روزهای پیش‌رو جنب‌وجوش بیشتری در جریان اصلاحات شکل بگیرد و نام‌های متعددی در بین این جریان سیاسی برای انتخابات 1400 شنیده شود.
پزشکیان، کاندید حزب همبستگی دانش‌آموختگان
احمد شریف، دبیرکل حزب همبستگی دانش‌آموختگان در تشریح فعالیت‌های حزب متبوعش «همبستگی دانش‌آموختگان» گفت: پس از مدت‌ها بررسی در حزب، ما به آقای پزشکیان رسیدیم.
وی ادامه داد: از آنجایی‌که آقای پزشکیان اولین بار در دفتر حزب ما اعلام کاندیداتوری کردند، تا امروز ۴ جلسه چندساعته با ایشان برگزار کردیم و صحبت‌هایی را با ایشان داشتیم و گفتند که به‌صورت جدی می‌خواهم به انتخابات ورود کنم؛ مطمئناً اقشار مختلف مردم هم از ایشان حمایت می‌کنند.
رایزنی با ظریف برای کاندیداتوری در انتخابات
روزنامه سازندگی، ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران در مطلبی با عنوان «بازگشت به ظریف» نوشت: با کنار رفتن سید حسن خمینی از گردونه رقابت‌های انتخاباتی، محمدجواد ظریف همچنان گزینه مهم اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست جمهوری است. رایزنی‌ها با او دوباره آغاز شد.
عطریانفر: باید شبیه آیت‌الله هاشمی بسازیم
ظریف شبیه به مرحوم هاشمی است!

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگویی با بیان اینکه «اگر آقای رئیسی بیایند باید معادلات را به‌گونه‌ای دیگر مطالعه کنیم.» بیان کرد: باید شبیه آیت‌الله هاشمی بسازیم.
وی افزود: خاتمی، ناطق، لاریجانی و ظریف شبیه به مرحوم هاشمی هستند... کارگزاران ظریف و محسن هاشمی را به‌عنوان کاندیداهای خود انتخاب کرده است.
۲۹ کاندیدای احتمالی
 انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰
صداوسیما در یک بخش خبری به بررسی نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ پرداخت و این افراد را خواهان حضور در این دوره از انتخابات معرفی کرد که اسامی آن‌ها به شرح زیر است: علی لاریجانی، سید عباس نبوی، رامین مهمان‌پرست، رستم قاسمی، محمد غرضی، محمد عباسی، محمد ناظمی اردکانی، صادق خرازی، احمد امیرآبادی فراهانی، محمدباقر قالیباف، محسن هاشمی رفسنجانی، محمدجواد آذری جهرمی، علی مطهری، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، حسین دهقان، سید ابراهیم رئیسی، عزت‌الله ضرغامی، سعید محمد، محسن رضایی، محمود احمدی‌نژاد، سعید جلیلی، مصطفی کواکبیان، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، علی نیکزاد، سورنا ستاری، محمدرضا عارف، حسن سبحانی، مسعود پزشکیان.
تبیین شاخص‌های دولت جوان حزب‌اللهی
 از سوی سردار جوانی

سردار یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سلسله نشست‌های دولت جوان حزب‌اللهی که با حضور مسئولین کانون‌ها و اساتید بسیجی دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور و با موضوع «شاخص‌های دولت جوان حزب‌اللهی» برگزار شد، گفت: امروز جمهوری اسلامی به لحاظ راهبردی در بهترین نقطه قرار دارد.
جوانی درباره ویژگی‌های دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی تأکید کرد: یکی از اصلی‌ترین و ممتازترین ویژگی‌ها برای شاخص انقلابی بودن و مکتبی بودن دولت جوان حزب‌اللهی، «گفتمان» آن است، و گفتمان حاکم در کشور باید یک گفتمان باشد و آن‌هم گفتمان امام و رهبری.
معاون سیاسی سپاه گفت: ویژگی‌های بعدی دولت جوان حزب‌اللهی و انقلابی بر اساس بیانات نوروزی رهبر معظم انقلاب این است که آن دولت باید دارای «مدیریت قوی» و دارای «کفایت مدیریت» باشد.
سردار جوانی به تشریح سایر ویژگی‌های دولت جوان حزب‌اللهی مانند «ایمان»، «عدالت‌خواهی و عدالت‌گستری و عدالت محوری»، «عملکرد و کارکردهای جهادی» و همچنین «اعتقاد داشتن به ظرفیت‌های داخلی کشور» پرداخت.
نماینده مجلس پیش‌بینی کرد؛
مشارکت حداقل ۶۰ درصدی در انتخابات ۱۴۰۰
مصطفی طاهری، نماینده مجلس، با تأکید بر لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیش رو گفت: مشارکت در انتخابات به شرایط کرونایی کشور نیز مرتبط است، اما اگر موضع ویروس کرونا را در نظر نگیریم باید بگوییم که مشارکت مردم در انتخابات گسترده خواهد بود و اینکه می‌گویند مردم به دلیل مشکلات معیشتی و اقتصادی در انتخابات شرکت نمی‌کنند صحیح نیست.
وی افزود: فکر می‌کنم اگر شرایط به‌گونه‌ای باشد که مسئله شیوع کرونا مطرح نباشد شاهد مشارکت حداقل ۶۰ درصدی در انتخابات پیش رو خواهیم بود.
همچنین علی مطهری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی دهم درباره پیش‌بینی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره سیزدهم گفت: من نسبت به حضور مردم در این دوره از انتخابات خوش‌بین هستم و معتقدم که مشارکت کم نخواهد بود.