kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

آمریکا و اروپا را به ادامه بدعهدی تشویق نکنید




سرویس سیاسی-
رامین مهانپرست، مشاور قائم‌مقام وزارت خارجه دیروز در ارگان دولت نوشت: «ایران باید روند فعالیت‌های خود را که تحت نظارت قانونمند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت می‌گیرد، ادامه دهد و در کنار تلاش‌های حقوقی، برای تلافی جویی نظامی همسطح اقدام کند... بسیار ضروری است که مقام‌های ایرانی هوشمندانه همه ابعاد تحولات جاری را بررسی کرده و ضمن آنکه باید از طریق رویکردهایی همسطح و مشابه، اقدام اسرائیل را بی‌پاسخ نگذارند، مذاکرات هسته‌ای را با قدرت ادامه دهند و مانع از به هدف رسیدن خواسته مقام‌های این رژیم یعنی عقب‌نشینی تهران از این گفت‌و‌گوها شوند.»
آنچه زنجیره‌ای از بدعهدی، ترور و خرابکاری را رقم زده، انفعال و توجیه خباثت‌های دشمن از سوی دولت بوده است. ارسال علی الدوام پالس مذاکره با حریف عهدشکن، آنها را به این اطمینان رسانده که جنایت و شرارت علیه ایران بدون پاسخ می‌ماند. آمریکا و اروپا که تعهدات خود در برجام را پایمال کرده‌اند، به دلیل همین رویکرد منفعلانه دولت طلبکاری هم می‌کنند و خواستار افزایش تعهدات ایران می‌شوند. بر این اساس، مذاکرات وین فاقد هرگونه پایه و دلیل عقلانی است. آنچه در این میان بر تبعات نسخه‌ ضعف و انفعال می‌افزاید، فاصله‌گذاری و جدا انگاری میان آمریکا و رژیم صهیونیستی در وقوع خرابکاری‌ها در نطنز است. این در حالی است که این اقدام نیز همانند ترور دانشمندان هسته‌ای و خرابکاری ویروسی در نطنز در سال 89 با هماهنگی آمریکا و اسرائیل انجام شده است و مبری دانستن آمریکا از این جنایت و اصرار بر مذاکره خردمندانه نیست و حریف را ادامه بدعهدی سوق می‌دهد.
آیه یأس روزنامه زنجیره‌ای درباره «طرح جهش تولید مسکن»
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی سال ۱۴۰۰ را با بررسی جدی طرحی برای کاهش قیمت مسکن آغاز کردند که در صورت تصویب این طرح دولت موظف به ساخت حداقل یک‌میلیون واحد در سال خواهد شد. ابتکار به نقل از کارشناس بازار مسکن نوشت: من معتقدم مطرح کردن چنین طرح‌هایی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. بنابراین بعید می‌دانم این هدف بزرگ به سرانجام برسد. همان‌طور که اشاره کردم در شرایط موجود و امکانات محدود امکان تحقق این اتفاق بزرگ وجود نخواهد داشت. البته اگر برخی چالش‌ها از بین برود و شرایط تغییر پیدا کند آن زمان شاید بتوان از چنین طرح‌هایی صحبت کرد اما فعلاً چشم‌انداز روشنی از تغییرات وجود ندارد. بنابراین می‌توان گفت این هدف ایده آل تنها جنبه تبلیغاتی دارد.
مدعیان اصلاحات درعین‌حال که نمی‌خواهند به انتقاد از سیاست‌های دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن و شهر‌‌سازی و ریشه‌یابی وضعیت بحرانی و تورم 7 برابری قیمت مسکن بپردازند، عزم و اراده‌ای برای امیدآفرینی و پرداخت کارشناسانه در مورد طرح مجلس انقلابی مبنی بر «جهش تولید مسکن» ندارند. آیه یأس روزنامه زنجیره‌ای درباره طرح جهش تولید مسکن به این دلیل است که آنها طی این سال‌ها از دولتی حمایت کرده‌اند که وزیر مسکنش، طرح مسکن مهر را طرحی «مزخرف» و «گندیده» می‌دانست و افتخار می‌کرد که در دوره مدیریتش «حتی یک واحد مسکن مهر نساخته است».
آسیب بیشتر تحریم‌ داخلی نسبت به تحریم‌ خارجی
بهرام سبحانی، نایب‌رئیس‌کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی در روزنامه ایران نوشت: «اگر سیاستگذاران به شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» توجه کنند و در مسیر رفع موانع تولید گام بردارند به طور قطع بخش خصوصی می‌تواند فعال‌تر شود و بر بخش قابل توجهی از مشکلات فائق شود. حذف قوانین دست و پاگیر، رفع موانع تولید و سهولت کسب و کار، کار سختی نیست و عملیاتی شدن آن تنها اراده می‌خواهد. طی سال‌های گذشته قوانین مزاحم زیادی حذف شد لذا این امر نشان می‌دهد که سیاستگذاران می‌توانند خیلی از مشکلات را حل کنند. اگر وضعیت کشور و قوانین و مقررات موجود را با کشورهای همتراز خودمان بررسی کنیم باز هم می‌بینیم که برای شروع کسب و کار و ادامه فعالیت‌های اقتصادی کشور، دشواری‌های متعددی وجود دارد. لذا ضرورت دارد سیاستگذاران برای حل قوانین مزاحم برنامه‌ریزی دقیق تری داشته باشند. ما بارها گفته ایم که بخش خصوصی بیش از آنکه از تحریم خارجی آسیب ببیند از تحریم داخلی آسیب دیده است.»
ظریف به تحریم­‌های آمریکا پایان داد!
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در یک رپورتاژ آگهی برای محمدجواد ظریف به مناسبت نزدیک شدن به انتخابات دروغ­های شاخداری را مطرح کرد. در این نوشتار آمده است: «خود را نه اصلاح‌طلب می‌داند و نه اصولگرا، اما هر دو جناح می‌دانند اگر برای انتخابات ریاست‌جمهوری پا پیش بگذارد، سبد رأی خوبی خواهد داشت. مردم، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه 62ساله کابینه حسن روحانی را با برجام و پایان‌دادن به تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل می‌شناسند[!!] او از افرادی است که در هشت سال اخیر سوژه اول رسانه‌های داخلی و حتی خارجی بوده و اصلاح‌طلبان بدشان نمی‌آید که ظریف را به‌عنوان گزینه اصلی خود وارد انتخابات کنند، اما دل خودش رضا نیست و روز گذشته نوشت عزم خود را بر نامزد‌نشدن استوار کرده است.»
سؤال اینجاست که چه وقت و کجا وزیرخارجه و یا دستگاه دیپلماسی توانست به تحریم‌های آمریکا پایان دهد؟! نکته مهم این است که روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب چرا دروغی به این بزرگی را مطرح می‌کنند و هدف آنها چیست؟! متاسفانه از سویی مذاکره کنندگان غربی با مکر و حیله خود و از طرف دیگر مذاکره کنندگان کشورمان با تسامح و خوش باوری زمینه‌ساز چاهی به نام برجام شدند. اگر به خبرهای گذشته بازگردید این جمله در همان زمان اوباما بارها از زبان مقامات دولت تدبیر و امید شنیده شد که دستاورد ایران از برجام تقریبا صفر بوده است. مشهورترین نقل نیز به رئیس‌بانک وقت مرکزی (سیف) اختصاص دارد که آن را در سفر به آمریکا گفت. در حالیکه که ادعا می‌شود ظریف یا دستگاه دیپلماسی همه تحریم‌های آمریکا را از میان برداشتند پس چرا باز هم دستاورد ایران از برجام تقریبا صفر بوده است؟
نکته دیگر اینکه حتی اگر این ادعای دروغ را بپذیریم باز این ضعف دستگاه دیپلماسی در مذاکرات به شمار می‌رود که توفقش را به گونه‌ای تنظیم نکرده که اولا در قبال انجام تعهدات ایران تضمین‌های قوی از غرب بگیرد و این جماعت ساده‌لوح فریاد زدند امضای جان کری تضمین است. دوم اینکه برجام به گونه‌ای تنظیم نشد که خروج و بدعهدی آمریکا برایش راحت نباشد.
ظریف در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در مردادماه 1379 بار دیگر آمریکا را دچار «اعتیاد به تحریم» خواند و گفت که تصور می‌کرده که «آمریکا یاد گرفته که در مورد ایران، تحریم‌ها دشواری‌های اقتصادی ایجاد می‌کند اما نتایج سیاسی را که آنها هدف گرفته‌اند به دنبال ندارد. متاسفانه در این زمینه اشتباه می‌کردم.»
جواب تروریست‌های نظنز را ندهید مذاکرات وین لطمه می‌خورد!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « هدف؛ مذاكرات وين است» نوشت: «در شرايطي كه گفت‌وگوهاي وين بين اعضاي باقي‌مانده در برجام پيرامون چگونگي تامين خواسته‌ها و مطالبات جمهوري اسلامي ايران و امريكا به منظور جلب رضايت تهران براي بازگشت واشنگتن به جمع گروه كشورهاي عضو موافقتنامه هسته‌‌اي ايران با جامعه بين‌المللي، به مراحل حساسي رسيده و طي روزهاي جاري مذاكرات فشرده در وين و در سطوح كارشناسي در جريان است، حادثه ماجراجويانه انفجار در تاسيسات هسته‌اي نطنز و حواشي پر سر و صداي سياسي- رسانه‌‌اي آن در تلاش است كه نه تنها اذهان و افكار عمومي را از وين و اهميت مذاكرات جاري دور نمايد، بلكه با انتشار گزارشات رسانه‌اي جهت‌دار و تحريك‌آميز و اظهارنظرهاي تند و غيرمسئولانه، فضاي ملتهب احساسي و مبتني بر انتقام‌جويي بي‌منطق را دامن بزند.
گفتنی است چنین مواضعی از سوی مدعیان اصلاحات در حالی مطرح می‌شود که فردای ترور شهید محسن فخری زاده، دانشمند برجسته هسته‌ای کشورمان هم اصلاح‌طلبان با تیتر «تله تنش» به آن واکنش نشان دادند و حتی تذکر دادند که اگر آمریکا و اسرائیل رفتار تروریستی دیگری هم از خود نشان داد، به خاطر آنکه ممکن است باعث ناراحتی بایدن شود و به احیای برجام لطمه بخورد نباید واکنشی نشان دهیم. این گزاره‌ها نشان می‌دهد که برخی افراد و رسانه‌های داخل کشور خواسته یا ناخواسته ضلع دیگری از شکل هندسی رفتارهای دشمنان ملت ایران را تشکیل می‌دهند و چراغ سبز ادامه رفتارهای تروریستی را روشن می‌کنند.