kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۳۱۲
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
سناتور آمریکایی:

برجام پایه‌ای برای گرفتن امتیازات دیگر از ایران است

یک سناتور دموکرات آمریکا گفت راه رسیدن به توافق طولانی‌تر و بهتر و مذاکره درباره مسائل غیرهسته‌ای ایران، بازگشت به برجام است.

کریس مورفی، سناتور دموکرات آمریکایی گفت، راه رسیدن به توافق قوی‌تر با ایران، بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.
مورفی در رشته پیامی توئیتری نوشت: «من توافقی «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران را می‌خواهم، اما مسیر رسیدن به چنین توافقی از توافق هسته‌ای ایران می‌گذرد. یک نکته کوتاه درباره این‌که چرا باید هرچه سریع‌تر به برجام برگردیم این است که پایه‌ای برای گرفتن امتیازات دیگر از ایران است».
این سناتور آمریکایی مدعی شد: «مهم‌ترین چیز این است که اطمینان یابیم ایران به سلاح اتمی دست پیدا نمی‌کند. این اولویت ما محسوب می‌شود. بله، می‌خواهیم که ایران به حمایت از گروه‌های نیابتی و برنامه موشکی خود خاتمه دهد اما دیگر فعالیت‌‌های بدخواهانه آنها در صورت داشتن بمب اتم، بسیار بدتر خواهد بود». او در ادامه نوشت:«ما چهار سال زمان داشتیم تا رویکرد مخالفان برجام را امتحان کنیم. دونالد ترامپ تحریم‌هایی فلج‌کننده را علیه ایران اعمال کرد تا آنها را مجبور کند درباره همه‌چیز مذاکره کنند. این فاجعه بود. ایران از مذاکره سر باز زد و آنها برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفتند و شلیک به نیروهای آمریکایی را شروع کردند». مورفی افزود: «در عین حال، اتحادی که باراک اوباما تشکیل داده بود، فرو ریخت».
برجام برای اسرائیل خوب بود
این قانون‌گذار دموکرات نوشت: «احمقانه است که باور کنیم ایران اکنون مشتاق است که بنشیند و درباره توافقی جامع مذاکره کند و حتی اگر هم این کار را انجام دهند از ما امتیاز خواهند خواست، مانند تغییر روابط دفاعی ما با عربستان سعودی و امارات متحده عربی».
در ادامه این رشته توئیت آمده است: «بهترین راه برای آوردن ایران به پای میز مذاکره برای مسائل غیرهسته‌ای این است که به برجام بازگشته و ساختار اتحاد 1+5 را مستحکم سازیم. چنین چیزی به معنای «پایبندی در برابر پایبندی» است. ایران به مفاد برجام برمی‌گردد و آمریکا تحریم‌ها را برمی‌دارد». مورفی می‌نویسد: «رئیس‌جمهور جو بایدن نباید انتظار داشته باشد که حتی یکی از مخالفان توافق اصلی، از پایبندی در برابر پایبندی حمایت کند. ایران، کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و جمهوری‌خواهان کنگره این گفت‌وگوها را راهی برای انجام کاری می‌بینند که نتوانستند در سال ۲۰۱۵ انجام دهند و این‌که هرگونه توافق هسته‌ای با ایران را از بین ببرند».
او در پایان این رشته توئیت عنوان می‌کند: «اما این توافق برای آمریکا، اسرائیل و باقی جهان خوب بود».
عراقچی: صرف امضای
رفع تحریم‌ها کافی نیست
سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه درباره نتایج مذاکرات وین اظهار داشت: در موضوع برداشته شدن تحریم‌ها، ایران موضعی منطقی و مستدل دارد. آمریکایی‌ها میز برجام را ترک کرده‌اند و لذا باید ابتدا آنها بازگردند. آنها باید تحریم‌ها را بردارند و دوباره عضوی از برجام شوند و سپس ایران به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت. این موضوعی است که تقریبا همه با آن موافق هستند.
عراقچی در پاسخ به پرسشی در مورد چگونگی رفع تحریم‌ها و اینکه آیا تحریم‌ها به صورت غیرقابل بازگشت لغو خواهد شد یا اینکه صرفا برداشته می‌شود و امکان بازگشت آنها وجود خواهد داشت؟ افزود: ما باید دقیقا به مدل برجام بازگردیم. تحریم‌هایی وجود دارند که باید پایان یابند و رئیس‌جمهوری آمریکا صلاحیت و قدرت پایان دادن به آنها را با فرمان اجرایی دارد. تحریم‌های دیگری هستند که ناشی از قانونگذاری کنگره است. در مورد این تحریم‌ها رئیس‌جمهوری آمریکا فقط می‌تواند آنها را تعلیق (wave) کند.
وی درباره نحوه راستی آزمایی و زمان مورد نیاز برای آن نیز افزود: مقصود ما از راستی آزمایی این است که در عمل آثار برداشته شدن تحریم‌ها را ببینیم. کافی نیست که آمریکا صرفا رفع تحریم‌ها را امضا کند. آنچه برای ما مهم است این است که آثار برداشته شدن تحریم‌ها را روی زمین ببینیم. ما اصرار داریم تحریم‌هایی را که برداشته شده است راستی آزمایی کنیم.
معاون سیاسی وزیر خارجه در پاسخ به این پرسش که «با توجه به پیچیدگی‌هایی که گفتید آیا این واقع بینانه است که روند راستی آزمایی و احیای برجام تا قبل از انتخابات ایران تمام شود؟» در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: برای ما بیش از آنکه انتخابات اهمیت داشته باشد، این مهم است که ما با آژانس انرژی اتمی توافقی سه ماهه انجام داده‌ایم که یک ماه و نیم از آن گذشته و یک ماه و نیم دیگر از آن باقی مانده است.
عراقچی افزود: البته انتخابات در ایران به این سختی اضافه خواهد کرد، اما مهم‌تر از آن این است که ما باید زودتر به نتیجه برسیم تا آژانس دچار مشکل در زمینه موضوع پروتکل الحاقی نشود. فکر می‌کنم این امکان وجود دارد در این بازه زمانی به نتیجه برسیم، البته شرط آن این است که سایر اطراف هم حسن نیت و جدیت داشته باشند.
وی با بیان اینکه در مسیر قرار گرفتیم، یادآور شد: ولی مسیر پیش رو پر از سنگلاخ و مشکل است و نیاز به اراده سیاسی قوی در طرف آمریکایی دارد که تصمیم بگیرد همه تحریم‌هایش را بردارد.
دولت بایدن در حال تکرار اقدامات دولت ترامپ
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه سی ان ان با تأکید بر لزوم فاصله گرفتن دولت بایدن از سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: به نظر می‌رسد که اعضای دولت فعلی آمریکا به جای توافق هسته‌ای ایران که مربوط به دوران ریاست‌جمهوری اوباما است، بیشتر به تحریم‌های دوران ترامپ (علیه ایران) متعهد هستند. به نظر من بایدن باید یک تصمیم سیاسی اتخاذ کند مبنی بر اینکه آیا قصد دارد توافق هسته‌ای را با سیاست‌های شکست‌خورده تحریمی ترامپ (علیه ایران) در معرض خطر قرار دهد یا اینکه قصد دارد از این سیاست‌های شکست‌خورده فاصله بگیرد؟.
خطیب‌زاده سپس در ادامه افزود:ما به طور واضح اعلام کردیم که تمامی تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال شده، دوباره اعمال شده و دوباره برچسب‌گذاری شده باید به صورت یکجا لغو شود و ایران باید لغو تحریم‌ها را تأیید کند. این موضع کاملاً صریح ایران است و نه تنها یک موضع منطقی است بلکه مسیر قابل اجرا برای بازگشت کامل آمریکا به تعهدات برجامی است. خبرنگار پولیتیکو به نقل از این مقام ارشد آمریکایی نوشت: اگر ایران همچنان بر موضع خود اصرار داشته باشد که تمامی تحریم‌هایی که از سال ۲۰۱۷ اعمال شده باید لغو شود، این موضوع‌ ما را به سوی بن‌بست می‌کشاند.
پیش از این، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در اظهارنظری مشابه و البته گستاخانه گفته بود:«اصرار ایران در لغو تحریم‌ها نشان‌دهنده عدم جدی بودن آن در بازگشت به توافق نامه است».
آلمان: همه طرف‌ها
باید آماده سازش باشند
هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان علی‌رغم آنکه نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در «وین» پایتخت اتریش را «سازنده» توصیف کرد، اما ادامه داد که مسائل پیرامون برجام بسیار پیچیده است و یافتن راه‌حل برای آن نیازمند تمایل تمامی‌ طرف‌ها برای سازش است.
این اظهارنظر مقام آلمانی در حالی است که این کشور به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است.
ادعای خبرگزاری غربی
خبرگزاری رویترز گزارش داد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۷ آوریل (۱۸ فروردین) تایید کرده است که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده است که این صفحات سوخت شامل ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U-235 است.
بر اساس ادعای خبرگزاری رویترز، در گزارش آژانس آمده است: (در این فرآیند) محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است. در این گزارش آمده است که ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی از جمله اهداف پزشکی دارد.
رویترز مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده است اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد اگر چه ایران این اقدامات را با عنوان اقدامات جبرانی بر اساس متن برجام توصیف می‌کند.