kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۷۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۳
نمایندگان ملت:

مجلس از قانون رفع تحریم‌ها صیانت خواهد کرد

دیروز نمایندگان مردم در دو بخش غیرعلنی و علنی به نحوه اجرای قانون رفع تحریم‌ها پرداخته و تأکید کردند که از قانون مصوب صیانت خواهند کرد.





جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی دیروز به ریاست «محمدباقر قالیباف» و با حضور 239 نماینده مجلس پس از جلسه غیرعلنی آغاز شد.
«احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیئت‌رئیسه مجلس دستور کار دیروز را به شرح ذیل قرائت کرد: بررسی بیانیه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ‌با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه 1400.
قرار بود ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400 کل کشور در دستورکار پارلمان قرار گیرد و نمایندگان به بررسی آن بپردازند که با توجه به جلسه غیرعلنی امروز مجلس و مذاکرات صورت گرفته در آن، بررسی بیانیه سازمان انرژی اتمی ‌و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در دستورکار قرار گرفت و نهایتا بررسی لایحه بودجه موقتا متوقف شد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست غیرعلنی دیروز مجلس در ابتدای نشست علنی، اظهار داشت: جلسه به‌صورت غیرعلنی از ساعت 8 شروع و تا ساعت 10 و 10 دقیقه ادامه داشت و در مورد مباحثی در مورد مسائل روز و هماهنگی‌ها بحث ‌و ‌گفت‌و‌گو شد.
«علی بابائی کارنامی» نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ‌با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در اخطار قانون اساسی اظهار داشت: هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه به کشور شود ممنوع بوده لذا صیانت از قانون به عهده هیئت‌رئیسه مجلس است.
بابایی کارنامی ‌تصریح کرد: لازم است مجلس از قانون خود صیانت کند و همگان باید بدانند دوران بزن دررو و اختلاف‌افکنی در حوزه سیاست خارجی کشورمان به پایان رسیده است.
مصوبه مجلس برای لغو تحریم‌­ها است
حجت‌الاسلام «سید محمود نبویان» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در جریان بررسی بیانیه سازمان انرژی اتمی ‌و آژانس بین‌المللی اظهار داشت: بیانیه دولت و آژانس خلاف قانون است، زیرا در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها آمده است که هرگونه نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله پروتکل الحاقی باید متوقف شود.
وی افزود: در بند اول توافق‌نامه دولت و آژانس آمده که ایران به اجرای کامل و بدون محدودیت موافقت‌نامه جامع پادمان خود با آژانس ادامه می‌دهد، این بند مطابق قانون است، اما در بند دوم تفاهم‌نامه به موافقت دوجانبه و موقت و راستی‌آزمایی آژانس طبق فهرست پیوست‌ اشاره شده که مشخص نیست این فهرست به چه موضوعاتی‌ اشاره کرده است.
نبویان ادامه داد: در ادامه این بیانیه درباره نصب دوربین‌های اضافی و نظارت‌های سرزده یا حضور بازرسان آژانس به‌صورت مادام‌العمر مجوزهایی داده شده است. مصوبه مجلس مانع این اقدامات می‌شود.
نبویان بر همین اساس اضافه کرد: ما مصوبه را گذاشتیم که دشمن وادار شود تحریم‌هایی که مردم به‌خاطر آنها تحت فشار هستند، برداشته شود، اما دولت دوباره 3 ماه برای ادامه تحریم‌ها مجوز داده است. این یعنی منافع ملت را به‌خاطر اهداف سیاسی در نظر نگرفتند. لذا این بیانیه خلاف قانون بوده و هیچ اعتباری برای مجلس ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در بند سوم بیانیه دولت و آژانس نیز آمده که نظارت‌ها به مرور و منظم باید انجام شود، لذا بند دوم و سوم و فهرستی که در بیانیه عنوان شده برخلاف قانون است.
وی خاطرنشان کرد: ما دوربین‌هایی داریم که بیشتر از پادمان ضبط می‌کند، برخی آنلاین‌ نوکال هستند، یعنی مأمور آژانس بدون حضور در پایگاه در ایران موارد را رصد می‌کند، در آن همچنین به اطلاعات نظامی، متخصصین، دانشگاه‌ها و کارخانه تولید موتور دسترسی داده شده در حالی که هیچ کشوری اجازه دسترسی آژانس به کارخانه تولید موتور را نداده و تنها دولت ما سال 1382 و هم اکنون این اجازه را صادر کرده است.
گره‌­گشایی از مشکلات در گرو اجرای قانون
«محمدرضا پورابراهیمی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بیانیه مشترک رئیس سازمان انرژی اتمی‌جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌اظهار داشت: مهم‌ترین دلیل ورود مجلس به تصویب قانون اقدام راهبردی رفع تحریم‌های اقتصادی بود، مبنای ورود ما تحریم‌ بانکی، تحریم بانک مرکزی، تحریم فروش نفت ایران، تحریم خدمات و حمل و نقل بود.
وی با‌ اشاره به اینکه برای حل مشکلات اقتصادی امروز در کف جامعه مجلس به تصویب قانون ورود کرد، افزود: اولین تصویب در بیانیه باید رفع تحریم‌ها باشد، تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه‌ای که از سوی آمریکا بر ملت فشار می‌آورد، مجلس خواهان گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اجرای کامل و دقیق قانون که صیانت از منافع و رفع تحریم‌ها مبنای آن است می‌تواند امروز مشکلات اقتصادی را برطرف کند، بنابراین هرجای دیگری که محور تصمیم‌گیری‌ها رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نباشد به مملکت خیانت شده است.
پورابراهیمی ‌اظهار داشت: جریان مواجهه امروز با آمریکا در منطقه، خاطرات حاج ‌قاسم سلیمانی است، رئیس سازمان سیاه در بحبوحه جنگ با اسرائیل، جنگ در سوریه و جنگ در عراق پیام مذاکره به سردار را ارسال کرد.
وی گفت: پمپئو که بعدها وزیر امور خارجه آمریکا می‌شود اعلام کرده که شهید سلیمانی نامه را نمی‌پذیرد از این رو درخواست ما اجرای ماده (234) آیین‌نامه داخلی به‌دلیل عدم اجرای قانون مجلس است.
نباید شتابزده عمل کرد
«آرش زره‌تن» نماینده پاوه در مجلس شورای اسلامی دیروز در تذکری اظهار داشت: بی‌تردید شتاب‌زدگی در اعلام موضع مجلس درخصوص توافق نامه بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای در شان قوه مقننه نیست.
وی افزود:‌ همان‌طوری که در سال‌های گذشته نظام در راستای حفظ جایگاه بین‌المللی کشور تلاش کرده است امروز نیز باید در این مسیر گام برداریم.
نماینده پاوه در مجلس تصریح کرد: باید نظرات دبیر شورایعالی امنیت ملی و مسئولان مرتبط درخصوص توافق‌نامه بین آژانس و ایران به اطلاع نمایندگان مجلس برسد اگر حاکمیت در راستای رفع همه تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی و مدیریت عرصه بین‌المللی بود، باید گزارش آن به مجلس نیز داده شود تا مواضع کشور هرچه بیشتر مقتدرانه و همدلانه باشد.
زره‌تن اظهار داشت: اگر تصمیمات و برنامه‌های اتخاذ شده با قانون تناقض دارد نمایندگان درخصوص آن برخورد قاطع داشته باشند.
پیگیری اجرای قوانین
 از وظایف مجلس است
«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و پس از ارسال گزارش مجلس درباره اجرای قانون اقدام راهبردی و توافق سازمان انرژی اتمی ‌و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای طبق ماده 234 قانون آئین‌نامه داخلی اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی مطابق قانون وظیفه پیگیری و اجرای قوانین را برعهده‌ دارد.
وی افزود: مطابق قانون بخش‌هایی از تعهدات پیش‌بینی شده در زمان خودش اجرایی شده و از فردا (5 اسفند) نیز باید قانون مرتبط با پروتکل الحاقی اجرا شود.
رئیس مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی مصمم به توقف کامل پروتکل الحاقی، دسترسی‌ها و همه موضوعات قانونی است لذا هرگونه دسترسی بیش از پادمان ممنوع و غیرقانونی بوده و نظارت بر این امر وظیفه قوه مقننه است.
قالیباف گفت: کمیسیون‌ امنیت ملی و کمیسیون انرژی از طرف مجلس موظف به نظارت میدانی بر مسائل یاد شده و ارائه گزارش در این راستا هستند. هرگونه تخلف از قانون را نمی‌پذیریم و بر اساس مصوبات مجلس امور را پیگیری می‌کنیم.
گزارش کمیسیون امنیت ملی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز در جریان بررسی بیانیه سازمان انرژی اتمی ‌و آژانس‌بین‌المللی انرژی اتمی و درخواست نمایندگان برای ارجاع تخلف دولت به قوه قضائیه مبنی بر استنکاف قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، نمایندگان مجلس با 221 رأی موافق، 6 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در مجلس با ارجاع پرونده دولت برای رسیدگی به استنکاف از قانون مصوب مجلس موافقت کردند.
به گزارش فارس، نمایندگان مجلس گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درباره تخطی دولت از قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و نیز بیانیه مشترک آژانس انرژی اتمی ‌و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را براساس ماده 234 آیین‌نامه داخلی مجلس به قوه قضائیه ارجاع داده و خواستار برخورد با متخلفان شدند.