kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۹۵
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵

فرافکنی واعظی درباره وعده برگشت شاخص بورس



گروه اقتصادی -
 رئیس ‌دفتر رئیس‌جمهور به جای پاسخگویی و عذرخواهی درباره عواقب اظهارات غیرکارشناسی خود در بازار سرمایه و تأثیر آن بر انحراف تحلیل سهامداران خرد، به کلی‌گویی درباره بورس پرداخت.
محمود واعظی که اظهارات غیرتخصصی او درباره غیر روند بودن بازار سرمایه در تابستان امسال، خسارت‌های قابل توجهی به سهامداران خرد بازار سرمایه وارد کرده است، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص ادامه روند ریزشی بورس و فاصله گرفتن از کف شاخص حمایتی طبق گفته این مقام مسئول، اظهار کرد: بورس در همه کشورها وجود دارد و ایران از این قاعده مستثنی نیست. دولت برای کسانی که سهام عدالت داشتند، تلاش کرد تا مردم خود تصمیم‌گیری کنند که قصد ماندن در بورس را دارند یا خیر.
او ادامه داد: بورس در همه کشورهای دنیا براساس مسائل سیاسی و اقتصادی نوساناتی دارد. این مقام مسئول تصریح کرد: فشارهای موجود در مقطعی خاص موجب نوسان بورس شد. در حال حاضر با سیاست‌های اتخاذ شده به دنبال این هستیم که بازار بورس به توازن برسد. باید بدانیم که بورس در گذشته شاهد روند افزایشی شدیدی بود، به همین دلیل روند کاهشی آن هم به صورت شدید بود.
رئیس‌دفتر حسن روحانی در حالی به فرافکنی درباره اظهارات نسنجیده خود می‌پردازد که مدتی پس از دعوت رئیس‌جمهور برای سپردن سرمایه‌های مردم به بورس در اوج قیمت‌های مردادماه، محدوده یک میلیون و 600 هزار واحدی را به عنوان کف حمایتی برای بازگشت بازار عنوان کرد.
اظهارات محکم واعظی آن هم از جایگاه رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری که چندی قبل از مردم خواسته بود سرمایه‌های خود را به جای ارز و طلا به بازار سرمایه روانه کنند، تحلیل‌های سهامداران خرد را تغییر داد و آنان را به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه دلگرم کرد.
با این حال بسیاری از سهامداران حقوقی و حقیقی‌های دارای رانت اطلاعاتی در تابستان و در اوج قیمت‌ها سهام خود را به مردم عادی فروختند و از بازار بیرون رفتند که عملکرد مخرب برخی از این مجموعه‌های وابسته به دولت در نامه قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس، خطاب به رئیس‌قوه قضائیه با ذکر جزئیات آمده است. در این بین مردمی که بر اساس دعوت رئیس‌جمهور و با تکیه بر اظهارات مسئولانی همچون واعظی و دژپسند در بازار ماندگار شدند، تا امروز در زیان‌های سنگین به سر می‌برند، ولی واعظی به جای پاسخگویی و عذرخواهی، به پراکنده‌گویی درباره سهام عدالت و نوسانات بورس روی آورده است. در پی این نابسامانی، مجلس موضوع تحقیق و تفحص از بازار سرمایه را پیش کشیده، آن هم در شرایطی که خبر سلب صلاحیت ۲۲۰ مدیر بورسی که یا در معاملات ذی‌نفع بوده یا صورت‌های مالی غیرواقعی صادر کرده‌اند، بازار را تکان داده است. این اقدام مجلس با حمایت فعالان بازار بورس همراه شده است.
چند روز قبل، سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی و طراح طرح تفحص از سازمان بورس اعلام کرد در حال حاضر دستکم هزار و 500 تریلیون تومان معادل ۶۵ تا ۷۰ میلیارد دلار از سرمایه مردم ذوب شده است.
گفتنی است شاخص کل بازار سرمایه طی ماه‌های گذشته از سقف یک میلیون و 200 هزار واحدی مرداد ماه، نزدیک به یک میلیون واحد ریزش کرد و پس از نوسانات مثبت کوتاه مدت، دوباره در روند نزولی قرار گرفته و دیروز هم با افت هشت هزار و 113 واحد به رقم یک میلیون و 214 هزار و 500 واحد رسید. در این بین به نظر می‌رسد تدابیر مقطعی همچون کاهش دامنه نوسان منفی هم نه تنها به تغییر روند کمکی نکرده که نقدشوندگی بورس -که روزی به عنوان امتیاز آن بر سایر بازارها عنوان می‌شد- را نیز زیر سؤال برده است.