kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۱۶۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵

زنگنه: در پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس هیچ‌کس نباید تک‌خوری کند!

در حالی که بیژن زنگنه ساخت پالایشگاه را به کثافت کاری تعبیر می‌کرد، در آستانه انتخابات و پایان دوره ریاستش، پروژه ملی پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به نام خود ثبت کرد و تأکید کرد در این پروژه نباید کسی تک‌خوری کند!




به گزارش ایسنا، بیژن زنگنه، در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی انتقال، توزیع و ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی، نسبت به ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس مدعی شد: تصمیم‌های ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس سال ۱۳۸۲ طبق اسناد موجود گرفته و موافقت‌نامه اجرایی آن امضا شد، دوستان دولت بعدی آمدند، دنبال کردند و این پالایشگاه را پیش بردند.
وی افزود: اگر می‌خواهید اغتشاش مدیریتی در یک طرح پیدا کنید، من بدتر از طرح ستاره خلیج فارس در عمر کاری‌ام ندیدم. البته ساخت این پروژه ابتدا با روش خوبی آغاز شده است، اما وقتی جلوتر رفت به جایی رسید که فقط باید در دانشگاه‌ها تدریس کرد، این افتخار ندارد.
وزیر نفت در اظهاراتی که آن را به فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منسوب می‌کرد، افزود: سردار عبدالهی، به نقل از یکی از فرماندهان ارشد سپاه که بازدیدی از این طرح داشتند برایم نقل کردند اینجا (پالایشگاه ستاره خلیج فارس) داعش حمله کرده است. زنگنه در ادامه تعارف را کنار گذاشت و با تصریح اینکه «در این پروژه همه بودند و هیچ‌کس نباید تک‌خوری کند»، افزود: به زمان انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، عده‌ای در این چند سال بیکار ماندند و حالا تلاش می‌کنند در انتخابات کاری کنند. گفتنی است بیژن زنگنه که نام او به عنوان وزیر مخالف پالایشگاه‌سازی و حامی فروش نفت خام مطرح می‌شود، پس از هفت سال و در حالی که تنها چند ماه به کنار رفتن دولت تدبیر و امید و انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده، جوسازی جدیدی را پیش گرفته و علاوه بر اینکه افتخار ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به نام خود سند زده، صراحتاً از تقسیم منافع ساخت این پروژه سخن به میان آورده است.
زنگنه در حالی که در زمان افتتاح این پروژه با آن عکس یادگاری می‌گرفت، در جلسه‌ای دیگر، ساخت پالایشگاه را با تعبیر «کثافت» همراه می‌کرد. او چندی قبل گفته بود: «با توسعه فازهای پارس جنوبی و گازرسانی به روستاها انگار ما توانسته‌ایم 2.6 میلیون بشکه نفت را در 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای پالایش کنیم؛ چرا که لازم نبود با احداث 10 پالایشگاه با این ظرفیت تمام کشور را به کثافت و آلودگی بکشیم». او کمتر از یک سال قبل هم به ایده راهگشای ساخت پالایشگاه تاخته و گفته بود: «ساخت پالایشگاه بسیار بسیار گران است». دیدگاه خامفروشی تیم زنگنه در حالی بر وزارت نفت سایه انداخته که اگر ورود سپاه به این حوزه و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج ‌فارس نبود، چه بسا پس از حذف سهمیه‌بندی و افزایش شدید مصرف بنزین در این دولت در کنار نبود پالایشگاه برای تأمین بنزین، کشور در شرایط تحریمی، با بحران شدیدی در زمینه سوخت دچار می‌شد.
زنگنه که خود و مدیرانش را ژنرال‌های نفتی خطاب می‌کرد، به جای حمله به سازندگان پالایشگاه ستاره خلیج فارس، باید به این سوال پاسخ بدهد که کدام پالایشگاه را تحت اشراف مدیریتی خود در این سال‌ها آغاز کرده که پس از هفت سال از راه رسیده و می‌خواهد این پروژه را به نام خود بزند؟ کما اینکه مدیریت درخشان این دولت در ماجرای افزایش قیمت بنزین و حوادث تلخ آبان 98 به همگان ثابت شد و پس از اتفاقات تلخ بسیار، رئیس دولت مدعی شد از اجرای آن بی‌خبر بوده و صبح جمعه مطلع شده است!
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس، حذف کارت سوخت و افزایش قاچاق این فرآورده به کشورهای همسایه در کنار افزایش مصرف، سرآغاز گرانی بنزین و افتضاح مدیریتی دولت تدبیر و امید در آبان 98 بود، بنابراین زنگنه به جای تدریس اغتشاش مدیریتی پروژه ستاره خلیج فارس در دانشگاه، پاسخ دهد که حذف کارت سوخت و برقراری دوباره آن با آن همه‌ هزینه، مصداق کدام شیوه مدیریتی است و در کجا باید تدریس شود؟
زنگنه در این هفت سال که عکس های یادگاری خود را با این پروژه گرفت، سخنی از ویرانه‌های ستاره خلیج فارس نگفت، اما حالا چند ماه مانده به انتخابات حمله خود را آغاز کرده است. به نظر می‌رسد بازخواست نشدن او درباره پرونده‌هایی همچون کارتخوان‌های موجود در دفتر ریاست وزارت نفت، لغو پر ضرر قراردادهای گازی با همسایگان و قراردادهای جدید نفتی بویژه خروج تحقیرآمیز توتال از پارس جنوبی و ماجراهای قدیمی‌تری همچون فاجعه کرسنت و ...، او را چنان جسور کرده که فرصت را برای حمله‌های انتخاباتی مهیا ببیند و حاصل زحمت جوانان ایرانی در زمان تحریم را این‌چنین زیر سوال ببرد.