kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۷۳۰
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد

صدور مجوز مصرف اضطراری واکسن «اسپوتنیک وی» روسیه در ایران

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: مجوز مصرف اضطراری واکسن «Sputnik V» محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در ایران صادر شد.



کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با وبدا اظهارداشت: در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون قانونی تشخیص(صلاحیت ساخت و ورود دارو و مواد بیولوژیک) سازمان غذا و دارو، مجوز مصرف اضطراری واکسن
«Sputnik V‌»محصول شرکت گامالیا کشور روسیه در فرم محلول فریزشده و ویال‌های تک دوز/پنج دوز در ایران صادر شد.
جهانپور افزود: روند بررسی واکسن‌های دیگر از مبدا هند، چین، روسیه و... کماکان ادامه دارد.
جزئیات واکسن روسی کرونا
ایمنی واکسن کرونای «اسپوتنیک وی»، پنج برابر پایدارتر از واکسن‌های خارجی مانند واکسن فایزر است و تضمین می‌کند ۹۶ درصد از کسانی که واکسینه شوند کرونا نخواهند گرفت.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «اسپوتنیک وی» برپایه همان واکسن ابولای روسیه، ساخته شده است و نتایج تحقیقات نشان می‌دهد این واکسن دست کم دو سال محافظت ایجاد می‌کند.
محققان درباره واکسنی که، شرکت آلمانی بیوان تک و فایزر شریک آمریکایی‌اش، تولید کرده است معتقدند که دشوار است بگوئیم تا چه مدت ایجاد محافظت می‌کند. اما این مدت نباید بیشتر از پنج ماه باشد.
مدیر مرکز میکروبیولوژی و ایمونولوژی گامالیا Gamaleïa در روسیه گفت: با توجه به ساز و کار عملکرد چنین واکسن‌هایی، مدت ایجاد محافظت آنها حداکثر چهار یا پنج ماه خواهد بود. اما باید باز هم بررسی شود.
الکساندر گینتزبورگ، افزود: «اسپوتنیک وی» تضمین می‌کند ۹۶ درصد از کسانی که واکسینه شوند کرونا نخواهند گرفت. این در حالی است که چهاردرصد باقی نیز احتمالا شکل بسیار خفیف تری از این بیماری را در مقایسه با کسانی که واکسینه نشوند خواهند گرفت.
وی ادامه داد: واکسن تا ۹۶ درصد تضمین می‌کند که شما بیمار نخواهید شد. نزد کسانی که واکسینه می‌شوند، کووید ۱۹ به احتمال بسیار زیاد به شکل آبریزش بینی، سرفه و تب خفیف ظاهر می‌شود و ویروس وارد ریه‌ها نخواهد شد.
وزارت بهداشت روسیه شهریور ماه نخستین واکسن کرونا را با نام «اسپوتنیک وی» ثبت کرد.این واکسن در مرکز گامالیا ساخته شد و در بلاروس، امارات عربی متحده، ونزوئلا و دیگر کشور‌ها مرحله سوم آزمایش‌های بالینی را طی کرده است.
بیش از ۵۰ کشور درخواست‌هایی را برای در مجموع یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دوز واکسن ارسال کرده‌اند و این واکسن قرار است در برزیل، چین، کره جنوبی، هند و دیگر کشور‌ها تولید شود.