kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۷۳۷
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸

سقوط هواپیمای مسافربری با 48 سرنشین در غرب تهران

هواپیمای شرکت هسا با 48 سرنشین که صبح دیروز عازم شهر طبس بود، در حالی که هنوز به طور کامل در فضای فرودگاه مهرآباد اوج نگرفته بود به خاطر نقص فنی سقوط کرد.
این حادثه مرگبار سقوط که 39 سرنشین آن در دم جان خود را از دست دادند، در انتهای باند هواپیما و در هنگام اوج گرفتن اتفاق افتاد و هواپیما به خاطر نقص فنی یکی از موتورهای خود را از دست داد.
در حادثه دیروز با اینکه هواپیما در منطقه‌ای مسکونی در شهرک آزادی و در خیابان شیشه مینا سقوط کرد، تکه بزرگی از آن در محوطه خیابان و نیمه دیگر آن به بوستان محلی پرتاب شد، اما خوشبختانه هیچ آسیب جانی به ساکنین محلی وارد نشد.
به گفته صادقی رئیس مدیریت بحران استان تهران این هواپیما در حین اوج گرفتن از فرودگاه دچار سانحه شده و اندکی پس از پرواز، قسمت «دم» و بخش‌هایی از بال هواپیما از بدنه جدا شده و در حوالی تهرانسر سقوط کرده و سپس خود هواپیما در منطقه شیشه مینا- شهرک آزادی سقوط کرده است.
سیدجلال ملکی سخنگوی آتش‌نشانی تهران در گفت‌وگو با تسنیم با تاکید بر حضور 7 ایستگاه آتش‌نشانی با تمامی امکانات در محل حادثه گفت: نیروهای آتش‌نشانی در طول مدت عملیات اقدام به جداسازی قطعات هواپیما و انتقال اجساد از لابه‌لای قطعات و تحویل آن‌ها به کارشناسان پزشکی قانونی و اورژانس کردند.
پس از پایان عملیات امداد و نجات در محل سقوط هواپیما مشخص شد که 37 نفر از مسافران و خدمه پرواز در محل سانحه در دم جان باخته و دو نفر نیز پس از آن که توسط اورژانس هوایی به بیمارستان منتقل شدند جان خود را از دست دادند. 8 نفر از کشته‌شدگان از کادر پرواز هستند.
همچنین در این حادثه 10 نفر مصدوم شدند که حال تعدادی از آنها وخیم گزارش شده است.
به گفته احمد مجیدی معاون وزیر راه خلبان اوکراینی این هواپیما 4 دقیقه پس از پرواز به مقصد طبس متوجه نقص فنی شده و قصد بازگشت به فرودگاه را داشت اما سرعت حادثه مجالی برای اجرایی کردن این تصمیم نمی‌دهد.
وی تاکید کرد: هواپیما قبل از پرواز در سلامت کامل بوده، اما اجساد قربانیان و عدم امکان شناسایی آنها در اثر سوختگی شدید، نشان از شدت حادثه دارد.
جعبه‌های سیاه پیدا شدند
مجیدی در گفت‌وگو با ایسنا در اظهارنظر دیگری از پیدا شدن 2 جعبه سیاه هواپیما خبر داد و گفت: تحقیقات کارشناسان برای یافتن علت اصلی این حادثه بلافاصله آغاز شده است. البته مجیدی در اظهارنظر عجیبی اعلام کرد: حداقل 400 روز زمان برای کشف علت حادثه لازم است! اما ما تلاش می‌کنیم این زمان را کوتاه‌تر کنیم! طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی کلیه سرنشینان و اشخاص ثالث سانحه دیده تحت پوشش بیمه بودند.
مسئول بررسی سانحه هوایی مشخص شد
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری طی حکمی محمد شهبازی را به عنوان مسئول بررسی سانحه هوایی هواپیمای ایران 140 معرفی کرد.
شهبازی قرار است به اتفاق کارشناسان زبده هوانوردی علت اصلی این حادثه را با بررسی جعبه‌های سیاه کشف شده، مشخص کنند.
اظهارات شاهدان
یکی از شهروندان که از نزدیک شاهد این حادثه بود در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: این هواپیما در دو مرحله دچار سانحه شد، یک بار قسمت انتهایی هواپیما بر زمین سقوط کرد و در مرحله دوم دماغه آن پس از جدا شدن در قسمت حفاظت شده صنایع دفاع با زمین برخورد کرد و بلافاصله شعله‌های آتش تمام منطقه را فرا گرفت.
اکرم جدیدی یکی دیگر از شاهدان عینی این ماجرا گفت: در مسیر تردد به محل کارم بودم که متوجه پرواز هواپیمایی در ارتفاع پایین و رو به پایین شدم لحظاتی بعد ناگهان متوجه شدم که هواپیما در محوطه پادگان با صدای مهیبی سقوط کرد.
وی گفت: به سوی محل حادثه دویدم تا شاید به حادثه‌دیدگان کمک کنم، اما هواپیما دوباره منفجر شد و هرگونه تلاشی برای نزدیک شدن به هواپیما را برای من و دیگران مختل کرد.
این شاهد عینی تاکید کرد: هنوز یک ربع از حادثه نگذشته بود که بالگردها آمدند و بلافاصله نیروهای امدادی، آمبولانس‌ها و آتش‌نشانی تلاش‌های خود را برای اطفای حریق و نجات مسافران آغاز کردند.
مشخصات فنی هواپیمای ایران 140
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری، هواپیمای سانحه‌دیده را یک هواپیمای اوکراینی‌الاصل (آنتونوف) دانست که توسط شرکت هواپیماسازی «هسا» با نام «ایران 140» تولید شده است.
ماجرای ساخت این هواپیما در ایران به سال 1374 و قرارداد بین ایران و اوکراین برمی‌گردد.
پس از انعقاد این قرارداد و با گذشت چند سال، اولین فروند از این هواپیما که نمونه مونتاژ شده آنتونوف اوکراینی بود، رونمایی می‌شود اما طبق قرارداد اولیه و پس از مونتاژ اولین فروند از این هواپیما و انتقال کامل فناوری ساخت این مدل از هواپیماها، نمونه‌های بعدی این هواپیما به دست متخصصان کشورمان و به صورت بومی تولید می‌شود.
اولین فروند از این هواپیماهای ساخته شده در کشور، در سال 2000 میلادی اولین تست پروازی خود را انجام و دو سال بعد و در سال 2002 میلادی رسماً رونمایی می‌شود تا ایران نیز رسماً به جمع سازندگان این هواپیماها بپیوندد.
یکی از مؤلفه‌های مهم مدل ایرانی و بومی هواپیماهای آنتونوف، استفاده از تجهیزات به روز و پیشرفته در سامانه‌های این هواپیما نسبت به مدل اوکراینی آن اعلام شده است.
این هواپیما از موتور دو ملخه استفاده می‌کند که قدرت موتور آن، 2500 اسب بخار است.
هواپیما متعلق به سپاه پاسداران نیست
در همین حال سردار رمضان‌شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با فارس انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه هواپیمای سانحه‌دیده متعلق به سپاه است را تکذیب کرد.
برخی از سایت‌ها دیروز این هواپیما را متعلق به سپاه پاسداران دانسته و اخبار مربوط به آن و مسافران آن را تحت این عنوان گزارش کرده‌اند.
3 روز عزای عمومی در خراسان‌جنوبی و طبس
استاندار خراسان‌جنوبی در پیامی به مناسبت حادثه هوایی تهران- طبس و کشته شدن 39 نفر از مسافران و خدمه هواپیما یک روز در استان و 2 روز در طبس عزای عمومی اعلام کرد.
وجه‌الله خدمتگزار که لحظاتی بعد از این حادثه در محل این سانحه هوایی حضور یافته بود با حضور در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران از نزدیک در جریان آخرین وضعیت مصدومان حادثه قرار گرفت.
همچنین به گزارش ایسنا، حسن عباسی مدیر روابط عمومی اورژانس تهران گفت: 3 نفر از مصدومان حادثه هواپیمایی دیروز به بیمارستان امام خمینی(ره) و 6 نفر نیز به بیمارستان پیامبران منتقل شده‌اند.
دکتر سیدحسین سیدحسینی رئيس بخش اورژانس بیمارستان امام(ره) درباره شدت سوختگی مصدومان این حادثه گفت: یکی از مصدومان (خانم) بالای 60 درصد و یکی از آقایان مصدوم نیز حدود 80 درصد سوختگی دارد.
اسامی مجروحان سانحه هوایی
گزارش‌ها حاکی است مجروحان این حادثه در دو بیمارستان امام خمینی(ره) و پیامبران و درمانگاه‌ ساها به شرح زیر بستری هستند.
شهربانو شوکتی 28 ساله، امیر مزرعتی 30 ساله، علی دالوندی 30 ساله، عزت بابایی 60 ساله، محمد یاری مزرعتی یک ساله (در بیمارستان امام خمینی(ره))، تیمور خسروی 3 ساله، مصطفی مزرعتی 28 ساله، زهره شکاری 25 ساله (بیمارستان پیامبران) و همچنین 2 مجروح دیگر به نام‌‌های محمد عابدزاده و مریم رهنما در درمانگاه ساها بستری هستند.
اسامی کشته‌شدگان
همچنین به گزارش مهر اسامی کشته‌شدگان سانحه هوایی دیروز صبح در فرودگاه مهرآباد به شرح زیر است:
عصمت عرب‌شیبانی، فرزاد آزاده، رضا بدری، نسرین بیطرف‌ثانی، غلامرضا عدالت، غلامحسین قاسمی، قاسم قویانوری، مهدیه هوایی، رحمت‌الله حیدری، مژگان جهانگیری، محمد کاشانی، آوینا کاظمی، مجید کاظمی، فرزاد خاندوستانی، عصمت خسروی، خدابخش خسروی، بیژن خسروی، شروین خسروی، زهرا خسروی، علی‌اصغر منافی، سعید محمدی‌آرا، علیرضا مولاپسندی، امیرعباس ناهید، مژگان استاد، سید ماشاءالله‌شکیبی، فرانک شیروانی مقدم، سید محمدطاها طالبی، زینب‌السادات طالبی، آرمینا یزدانی، مهدی یزدانی.
 خانواده‌های متوفیان این حادثه می‌توانند با مراجعه به پزشکی قانونی کهریزک و ارائه کارت شناسایی معتبر اجساد بستگان خود را شناسایی و دریافت کنند.
پی‌گیری پرونده سقوط هواپیما در دادستانی
گزارش تسنیم به نقل از روابط عمومی دادستانی تهران نیز حاکی است که جعفری‌دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران دو نفر از معاونین خود را برای بررسی علت سقوط و کارشناسی امور مربوط به اولیای دم و بررسی کارشناسی جعبه‌های سیاه کشف شده معرفی کرد.
وی در این رابطه تاکید کرد: خوشبختانه در این سانحه اعضای یک خانواده 4 نفره از جمله مادر و نوزاد وی زنده مانده‌اند.
تسنیم در گزارش دیگری از این حادثه خبر از کشته شدن سیدماشاءالله شکیبی نماینده دوره پنجم و ششم طبس در مجلس شورای اسلامی خبر داد.