kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۵۸۰۷
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۸
کارشناس خودرو:

روند قیمت خودرو در بازار آزاد نزولی است

یک کارشناس حوزه خودرو گفت: توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست.



مرتضی شجاعی، در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره دلایل اعتراض پیش‌خریداران قرعه‌کشی‌های اخیر اظهار داشت: عمده اعتراضات مشتریان به افزایش فصلی در قیمت‌های کارخانه‌ای محصولات برمی‌گردد که در زمان قرعه‌کشی پیش‌بینی نشده بود.
وی افزود: مهم‌ترین اعتراض این دست از مشتریان که اعتراض به حقی هم هست، ناشی از سود مشارکت بسیار ناچیز یا صفر خریداران توأم با این افزایش قیمت‌های فصلی است. نمی‌شود خودروساز پس از قبول سود مشارکت صفر، شروع به افزایش قیمت آن هم به‌صورت سه ماه یک بار کند.
کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: همچنین به‌دلیل عدم تناسب قیمت‌ کارخانه‌ خودروسازان با یکدیگر، مشتریانی که سود مشارکت صفر را پذیرفته‌اند، اکنون با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت بازار در زمان واریز وجوه اولیه مواجه و نقره‌داغ شده‌اند و در مواردی برای کوییک و ساینا مجبور به پرداخت مبالغی به‌مراتب بیشتر از انواع خودروهای خانواده پژو می‌شوند!
شجاعی اضافه کرد: البته با توجه به شکل‌گیری پویش‌های اعتراضی درباره ارسال دیرهنگام دستورالعمل‌های مربوط به قیمت خودرو در پاییز، متقاضیان دریافت خودرو در مهرماه توانستند با قیمت تابستان خودرو دریافت کنند که این مسئله ناشی از تزلزل در سیاست‌گذاری‌های حوزه خودرو است.  وی درباره آخرین تحولات بازار خودرو نیز گفت: با توجه به روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد و مقاومت برخی ذی‌نفعان در برابر کاهش نرخ‌های کارخانه‌ای، کاهش نرخ بازار آزاد به زیر قیمت کارخانه بعید نیست و این مسئله رکودی مشابه شرایط سال 94 و 95 در پی خواهد داشت. همچنین، رضا شیوا، رئیس‌شورای رقابت در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص آزادسازی قیمت خودرو گفت: اکنون در حال بررسی این موضوع هستیم که آیا می‌توان برخی از خودروها را از قیمت‌گذاری دستوری خارج کرد یا خیر. بنابر آخرین تصمیمات قرار بر این است برخی از خودروها که رقیب دارند را از قیمت گذاری دستوری خارج کنیم.
وی افزود: هر خودرویی که در بازار رقیب داشته باشد از سیستم قیمت‌گذاری خارج می‌شود، اکنون کرمان موتور، گروه بهمن، مدیران خودرو و برخی دیگر خودرو تولید می‌کنند، اگر  خودروهایی که این خودروسازها تولید می‌کنند با خودروهای ایران‌خودرو و سایپا در یک کلاس قیمت باشند، چون می‌توانند رقابت کنند ممکن است از دستورالعمل قیمتی خارج شوند.
تولید خودروهای سواری 21 درصد افزایش یافت
گفتنی است، بررسی آمار وزارت صمت از وضعیت تولید در کشور نشان می‌دهد که در هشت ماهه سال ۹۹ تعداد ۵۴۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودروی سواری در کشور تولید شده است؛ این در حالی­‌است که در مدت مشابه سال گذشته ۴۴۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه از این محصولات تولید شده بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، بدین ترتیب تولید خودروی سواری در هشت ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۱.۳ درصدی داشته است. همچنین در هشت ماه ابتدایی امسال ۵۲ هزار و ۸۲۸ دستگاه وانت تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۴۳ هزار و ۸۷۷ دستگاه) رشد ۲۰.۴ درصدی داشته است. تا آبان ماه امسال هزار و ۱۸۸ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون نیز تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل (هزار و ۲۶۵ دستگاه) با افت ۶.۱ درصدی مواجه شده است.