kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۸۱۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
عادل آذر رئیس سابق دیوان محاسبات:

55 درصد بودجه عمرانی ریخت­‌وپاش می‌­شود!

رئیس ‌سابق دیوان محاسبات کشور با انتقاد از ریخت‌­وپاش‌ها در قانون بودجه گفت: بودجه عمرانی که ما مصرف می‌کنیم 45 درصد آن تبدیل به خروجی می‌شود. 55 درصد آن ریخت و پاش است.




عادل آذر در گفت­‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: در بخش بودجه عمومی ما واقعا ریخت و پاش به تمام معنا داریم. فعالیت­های موازی، دوباره کاری­ها، ریخت و پاش­ها، واقعا اینکه گاهی اوقات مطرح می‌شود میل هست. در بودجه عمومی ما انصافا میلمان خیلی کم است. به قول خودمانی بخور بخور خیلی کم است.  وی افزود: براساس آمار عرض می‌کنم ما در پرونده‌هایی که در دیوان محاسبات داشتیم بررسی ده ساله من این را نشان می‌داد پرونده‌هایمان بیشتر از باب تخلف بود نه باب جرم. مثلا مدیر دست در جیب بیت‌المال کرده باشد دو یا سه درصد بوده است. بیشتر انحراف بوده است.
رئیس ‌سابق دیوان محاسبات کشور ادامه داد: مثلا این پول را فرض کنید برای این پروژه داده‌اند اما مدیر تشخیص داده بود برای پروژه دیگری مصرف کند یا از این محل به محل دیگر جابه‌جا کند این را تخلف می‌دانیم و  بالاترین مجازاتش انفصال است دو یا سه ماه انفصال است. چون پول برای مردم خرج شده است.
آذر اضافه کرد: بودجه عمرانی که ما مصرف می‌کنیم 45 درصد آن تبدیل به خروجی می‌شود. 55 درصد آن ریخت و پاش است یعنی حیف می‌شود واقعا میل نیست حیف می‌شود. یعنی هر 100 تومان پولی که شما می‌دهید 45 تومان منجر به راه و جاده و آسفالت و راه آهن و... می‌شود
به گفته وی، این یعنی ناکارآمدی. سوءمدیریت، ریخت و پاش، چیزهایی که در قالب تورم در قالب تعدیل می‌گیرند. یعنی موارد این چنینی است. یک دلیل عمده‌اش اوراق مالی اسلامی است این مصیبتی در حوزه عمرانی ما است. رئیس‌سابق دیوان محاسبات کشور ادامه داد: دولت که پول کم آورد یک اسنادی را چاپ می‌کرد تحت عنوان اسناد مالی اسلامی، مثل اسناد خزانه. این اسناد خزانه را بسیاری از پیمانکاران می‌گرفتند چون نیازی به نقدینگی داشتند همین الان هم هست می‌بردند در بازار تا 36 درصد و 35 درصد تنزیل می‌کردند. این فاجعه است.  آذر بیان کرد: یعنی این پول به جیب بانک و به جیب صندوق سهام می‌رفت. آن­هایی که صندوق‌هایی دارند با درامد ثابت در بورس می‌خرند برای این شرکت­هاست و اینها همه اسمش نه دزدی است نه کسی خورده ولی قانونا رفته در جیب یک فرد دیگری.
وی افزود: ما به دولت می‌گوییم اگر شما قرار باشد کاغذ را با کاغذ پاس کنید درصد سودش را بالا ببرید که این همان کلاه‌برداری پانزی است دولت هم سال دیگر تمام می‌شود. اینکه آوار سر بعدی می‌شود و بعدی پول از کجا بیاورد و بدهد. برای همین است که می‌گوییم ما قدرت مدیریت تا چقدر داریم.
به گفته رئیس‌اسبق مرکز آمار، قدرت مدیریت اوراق ما (مجموع از همه انواع آن غیر از صکوک) بیش از 80 هزار میلیارد تومان برای سال 99 (و بعدش را هم کاری نداریم) نیست که دولت بتواند تامینش کند و کاغذ تحویل ندهد؛ تازه این 80 هزار میلیارد هم تحویل نمی‌دهد و نصفش را عمدتا یا 40 هزار تا را پاس می‌کند و 40 هزار تای دیگر کاغذ می‌دهد. در مجموع غیر از این، اوراق مشارکت ارزی هم داریم که 80 هزار میلیارد تومان است.
آذر با بیان اینکه موقعی که ما می‌گوییم اقتصاد مقاومتی یعنی این کمربندها را محکم‌تر بست یعنی مثل قبل نیست و نفت نیست، گفت: پس باید زندگی‌مان را یک مقدار جمع و جورتر کنیم و اینکه بگویم دولت‌ها برای خوشایند امروز مردم کار می‌کنند نه آینده. اولین نکته‌اش را در بخش افزایش حقوق‌ها می‌بینیم، مثلا آن طرف سال دولت 50 درصد فوق‌العاده ویژه داد به همه کارکنان، اگر پول نداریم چطور می‌شود 50 درصد بدهید؟
وی بیان کرد: شاید برخی معتقدند که  فردا که نظرسنجی می‌شود نگویند با محبوبیت کمتری رفتم؛ غافل از اینکه اینها تلمبار می‌شود یک جا سر همه ما خراب می‌شود.