kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۴۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵

وارداتچی‌ها به دنبال واردات گسترده خودرو در ماه‌های پایانی دولت



  در حالی که  کشور در وضعیت ویژه‌ای برای تأمین ارز برای کالاهای ضروری و اساسی مواجه است، پس از حضور رزم حسینی در وزارت صمت، زمزمه آزادسازی واردات خودرو شنیده می‌شود.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که زمزمه آزاد شدن واردات خودرو از گوشه و کنار وزارت صمت و مجلس به گوش می‌رسد. وارداتی که در چند ساله گذشته باعث خارج شدن ارز زیادی از کشور و از طرفی ضربه به اقتصاد کشور می‌شد و همچنین این آزادسازی باعث شده بود که کیفیت خودروهای داخلی افزایش نیابد.
ممنوعیت واردات خودرو مانند سایر کالاهای دیگر بیشتر در راستای کنترل تقاضای ارز و به سامان رساندن بازار ارز اتخاذ شد. همتی رئیس کل بانک مرکزی هم بارها این موضوع را اعلام کرد که برای کالاهای غیراساسی ارز تخصیص نمی‌دهد اما متقاضیان این واردات فشار زیادی برای اجرایی شدن آن داشتند. با این حال وارد‌کننده‌های خودرو برای تامین ارز واردات پیشنهادهایی را ارائه داده‌اند.
در این زمینه دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به تمجید از وزیر جدید صمت پرداخت و گفت: «آقای رزم حسینی نگاه بسیار دقیقی دارد و بسیار مناسب فعالیت می‌کند. اکنون دستور داده که مشکلات واردات خودرو در کمیته خودرو بررسی شود که خود این تصمیم نشان‌دهنده این است که دیگر با جنجال قرار نیست کار انجام شود و کار‌ها بهتر از گذشته پیش خواهد رفت».
مهدی دادفر بیان کرد: «نگاه وزیر جدید صمت این است که خودرو انحصاری است و قصد دارد واردات خودرو را آزاد کند که نگاه کاملاً منطقی دارد».
مافیای خودرو
با این وجود برخی از نمایندگان مجلس با طرح آزادسازی واردات خودرو مخالفت می‌کنند. یک عضو کمیسیون صنایع مجلس در این مورد تصریح کرد: «در کمیسیون به جد با باز شدن واردات خودرو مخالف هستیم چرا که مافیایی در واردات خودرو وجود دارد. در طی سال‌های گذشته که واردات آزاد بود، مافیا نقش پررنگی داشته‌اند و اکنون قصد دارند حجم زیادی از خودروها که در گمرکات دپو شده را به داخل کشور وارد کنند». در زمان‌های گذشته که واردات خودرو آزاد بود و تجار به راحتی خودرو وارد می‌کردند، خودروسازان کشور دچار ضعف بودند و از این رو تولیدات داخلی به شدت ضعیف بود و تنوع محصولات هم نداشتیم. به گفته کارشناسان صنعت خودرو اگر بناست واردات خودرو آزاد شود، باید اقداماتی صورت گیرد که اول از همه باید ارز مورد نیاز را تامین کرد که در شرایط کنونی این کار امکان‌پذیر نیست.
از سوی دیگر هنوز روشن نیست واردات چه نوع ماشین‌هایی مطرح است؟ توان خرید اکثریت مردم در حد همین خودروهای معمولی داخلی است، پس اگر هم قرار است فرصتی برای واردات مهیا شود، باید خودروهایی برای این جامعه هدف در دستور کار قرار گیرد، نه اینکه زمینه برای واردات خودروهای لوکس خارجی با هزینه‌های میلیاردی فراهم شود.
گران شدن ارز با افزایش واردات
برخی از کارشناسان می‌گویند شیوه کنونی تامین ارز واردات خودرو باعث افزایش قیمت ارز و سایر کالاها شده است.
میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو اظهار کرد: وقتی تقاضا برای خودرو وارداتی افزایش یابد، در واقع ارز بیشتری از کشور خارج شد و نیاز به ارز بیشتری داریم و این موضوع موجب می‌شود قیمت ارز افزایش یابد و به دنبال این افزایش، قیمت تمام محصولات افزایش خواهد یافت. وی ادامه داد: اگر امکان شناسایی دقیق وجود داشته باشد، می‌توان به ارز حاصل از صادرات خودرو فکر کرد، یعنی باید اجازه دهیم که خودروسازان اگر خودرویی صادر کردند، با ارز حاصل از صادرات، امکان واردات داشته باشند.
این کارشناس بیان کرد: واردات باید در سطح مناسبی صورت گیرد تا به کمک آن به توسعه صنعت خودرو رسید. برنامه واردات مناسب این است که اگر مشکل ارزی نداشته باشیم، با همین تعرفه ۱۰۰ درصدی، برنامه جامع داشته باشیم که تا ۱۰ سال تعرفه ۱۰۰ درصدی داشته باشیم و از سال یازدهم تعرفه‌ها به‌صورت پلکانی کاهش پیدا کند، تا اینکه تعرفه به ۲۰ درصد برسد.