ادامه واکنشها به طرح تکریم زنان و خانواده در شهرداری تهران
آیتالله آملی لاریجانی: اقدام شهرداری تهران قابل تحسین است
رئیس قوه قضائیه از اقدام اخیر شهردار تهران مبنی بر جداسازی محیط کاری کارکنان مرد و زن قدردانی کرد و گفت: این اقدام، فارغ از گرایشهای سیاسی، کاری تحسینبرانگیز است.
سرویس اجتماعی -
رئیس قوه قضائیه از اقدام اخیر شهردار تهران مبنی بر جداسازی محیط کاری کارکنان مرد و زن قدردانی کرد و گفت: این اقدام، فارغ از گرایشهای سیاسی، کاری تحسینبرانگیز است.
آیتالله آملی لاریجانی افزود: جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی میشود.
رئیس دستگاه قضا با توجه به اینکه برخی طرح جداسازی محیط کار را تفکیک جنسیتی خواندهاند گفت: ما بر سر عنوان و نام با کسی بحث نداریم اما معتقدیم پرهیز از اختلاط زن و مرد به معنی برتری دادن مردان به زنان نیست و نباید فریب گرایشهای فمنیستی را خورد.
لاریجانی تصریح کرد: کسی نمیخواهد مردان و زنان شاغلی را که اکنون در محیطهای مختلط کار میکنند متهم کند زیرا خوشبختانه زنان و مردان ما در محیط کار تحفظ میکنند اما نمیتوان انکار کرد چنین محیطی مطلوب اسلام نیست.
وی با تأکید بر اینکه تشخیص مصادیق ارزشهای الهی بر عهده «کارشناسان واقعی دین» است گفت: نصوص دینی ما به صراحت اختلاط غیرضروری زن و مرد را نهی کرده است، حال باید پرسید چرا برخی خجالت میکشند از ارزشهای مبتنی بر نصوص دینی دفاع کنند؟
رئیس قوه قضائیه با استناد به عبارت«یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَخَافُونَ لَوْمَهَ لآئِمٍ» تأکید کرد: یکی از ارزشهای الهی این است که ما در راه خدا و امتثال امر او از مذمت هیچ مذمتکنندهای نترسیم.
وی با بیان اینکه نباید بگذاریم رسانههای بیگانه و ماهوارهها «ارزشهای اصیل» ما را پایمال کنند، تاکید کرد: مذمتکنندگان نسبت به مومنان و حتی انبیاء الهی همیشه در تاریخ وجود داشته است. این یک داستان تاریخی است که مومنان پای ارزشهای دینی میایستادند و مورد سخره و مذمت قرار میگرفتند.
رئیس دستگاه قضا در ادامه خاطرنشان کرد که دفاع از جداسازی محیط کار یک نمونه از ایستادگی بر ارزشهای الهی است و تصریح کرد که نباید با چنین موضوعاتی که جزو مسلمات دینی است برخورد سیاسی صورت بگیرد.
گفتنی است چندی پیش شهردار تهران طی بخشنامهای، خواستار جداسازی محیط کار بانوان از آقایان در محیطهای کاری شهرداری شده بود. این اقدام محمدباقر قالیباف، واکنشهای گستردهای به همراه داشت. قائم مقام وزیرکار، این اقدام را خلاف کنوانسیونهای بینالمللی دانست و وزیر کار نیز از غیرت دینی در این زمینه صحبت کرد! رسانههای معاند نظام نیز با به راهاندازی هجمه گسترده علیه قالیباف، این اقدام را خلاف موازین حقوق بشری و تبعیض جنسیتی برشمردند. در مقابل، بسیاری دیگر از مسئولین و چهرههای مذهبی - سیاسی اقدام قالیباف را تحسین کرده و از آن به دفاع برخاستند.
در همین زمینه، امام جمعه موقت تهران با دفاع از عملکرد شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، گفت: این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و باید این کار را بیشتر کرد.
آیتالله صدیقی با دفاع از طرح شهرداری تهران در اجرای طرح تکریم بانوان، افزود: هجمههایی که به این طرح وارد میشود، دلیلی بر آن است که این حرکت یک قدم انقلابی، خداپسند و در مسیر مقابله با هرزگی و ابتذال است و حریم بانوان را تکریم میکند.
رضا تقیپور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در اظهارنظری صریح در این رابطه گفت: اقدام قالیباف در خصوص مصوبه شورای انقلاب فرهنگی «شجاعانه» بود اما از سوی بیبیسی و برخی از رسانهها در خصوص بخشنامه اخیر شهردار تهران در خصوص فراهم کردن شرایط امن و سالم برای بانوان در شهرداری، شاهد سناریوسازی هستیم. نکتهای که بسیار مهم و حائز اهمیت است این است که ما مسلمان هستیم به طوری که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری بارها و بارها در فرمایشاتشان در خصوص مسئله عفاف و حجاب صحبتهایی داشتهاند.
علی مطهری نیز در نامهای به قالیباف از اقدام وی در تکریم بانوان تشکر کرد و از او خواست تحت تأثیر هجمه سنگینی که به این طرح شده است قرار نگیرد.
یک واکنش متفاوت
در کنار استقبال چشمگیر و همهجانبه از طرح تکریم بانوان و خانواده، واکنشهای مخالف هم گرچه کمتعداد، اما معنادار و خواندنی است.
خانم خبرنگار روزنامه شرق که در موضوع طرح تکریم بانوان در شهرداری تهران در حال مصاحبه و یا در اصل مجادله با مرتضی طلایی بود، وقتی با سؤال متقابل عضو شورای شهر تهران مواجه شد، در پاسخی عجیب، مطلبی بیان کرد که از راز مخالفت و فضاسازی گسترده علیه طرح تکریم در شهرداری تهران پرده برداشت. وی گفت: «حاضرم تنه صد مرد به من بخورد ولی حق انتخاب داشته باشم!»
ماجرا این گونه آغاز میشود که خبرنگار شرق در مصاحبه با طلایی، با اشاره به جوابیه شهرداری به وزارت کار مدعی میشود که برخلاف متن این جوابیه در عمل آنچه انجام میشود تفکیک جنسیتی است. سپس جویای نظر مرتضی طلایی در این خصوص میشود که وی در پاسخ اظهار میدارد: «اساسا موضوع تفکیک جنسیتی متاثر از فضاسازیهایی است که دارد انجام میشود. فکر نمیکنم هیچ مسئولی در کشور به دنبال تفکیک و جداسازی زن و مرد باشد. امنیت خانمها با طرح این موضوعات اینگونه لوث میشود. شما آیا حاضرید در محیطی که صد مرد تنه به تنهتان میزنند حرکت کنید؛ کار کنید؟»
خانم خبرنگار در پاسخ تلاش میکند توپ را در زمین شهرداری بیندازد! به همین دلیل پاسخ سؤال طلایی را با این سؤال میدهد که مگر در شهرداری این اتفاق افتاده است که صد مرد به یک زن تنه بزنند؟!
اما اصرار طلایی به جهت دریافت پاسخ از خبرنگار مذکور منجر به ارائه پاسخ عجیبی میشود: «من نمیخواهم حق انتخابم گرفته شود... اگر قرار باشد حق انتخابم گرفته شود، بله(!)»
این پاسخ خبرنگار شرق با جواب قاطع عضو شورای شهر تهران مواجه شده و این گونه مورد اعتراض قرار میگیرد: «باید در جهانبینی و اعتقادات خود تجدیدنظر کنید! جواب شما جوابی سیاسی است. حالا از کدام رسانه هستید و چه ماموریتی دارید نمیدانم. حاضرید برای خواسته سیاسی رسانهتان از «کرامت» خودتان عبور کنید!»
طلایی ادامه میدهد: «مگر کسی حق انتخاب شما را گرفته است؟! فرض اشتباه، تصمیم اشتباه بهدنبال دارد. فرض این است که تفکیک جنسیتی، گرفتن حق خانمهاست! اما این اشتباه است. دین ما، فرهنگ ما چنین اجازهای را به کسی نمیدهد. اقدام شهرداری اقدامی در جهت حفظ حقوق خانمها و ارتقای امنیت کاری آنهاست. این مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی است. فرض اشتباه، سؤال اشتباه و برداشت اشتباه را بهدنبال دارد. ما میگوییم اقدام شهرداری توجه به کرامت و شخصیت و منزلت بانوان است.»
خبرنگار شرق با اصرار بر موضع خود میپرسد: «چرا این اتفاق الان رخ داده است؟ چرا آقای قالیباف، سه سال پیش به این فکر نیفتادند، بالاخره آقای قالیباف بیش از هشت سال است که شهردار تهران هستند؟»
مرتضی طلایی با اشاره به مصوبه سال 82 شورای عالی انقلاب فرهنگی که بر اساس آن مدیران از به کارگیری منشی زن منع شدهاند تاکید میکند که قالیباف از همان زمان این مصوبه را پیگیری کرده و درصدد اجرای آن بوده است.
خبرنگار شرق علت اطاله 9-8 ساله پیگیری شهرداری را جویا میشود که طلایی در پاسخ میگوید: «ببین دخترم، من بهعنوان یک مرد غیرتم اجازه نمیدهد شما را که دخترم هستی بیندازم جلوی یک مشت مرد که هر رقم بخواهند بهت نگاه کنند و باهات برخورد کنند. به این چی میگی؟»
خبرنگار مذکور با سؤالی به استقبال سؤال طلایی میرود و میپرسد: «اما در اینجا فقط مردان درباره زنان تصمیم میگیرند؟»
طلایی ادامه میدهد: «اتفاقا از خانمم سؤال کردم خانم! من میخواهم بروم سرکار؛ جایی که سه تا خانم هستند. از این سه تا خانم دوتایشان هم مطلقه هستند، من میخواهم با اینها کار کنم. شما راضی هستی؟» گفت: «قلم پایت را میشکنم اگر این کار را بکنی. من بهعنوان یک زن دلم میخواهد همسرم امنیت داشته باشد.» شما با فرضیات اشتباه دنبال القای اشتباهات به جامعه هستید. من دارم خودم را میگویم. من غیرت دینی دارم.»
خبرنگار شرق میپرسد: «مگر چه اتفاقی در شهرداری افتاده است؟» اما در مقابل طلایی با زیرکی علت سراسیمگی برخی در مقابل عمل به قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی را جویا میشود و میپرسد: «برای شما چه اتفاقی افتاده که سراسیمه میشوید؟!» در نهایت خانم خبرنگار میپرسد: «مصوبه شورا تنها بحث منع منشی خانم را مطرح میکند و نه تفکیک جنسیتی را؟» عضو شورای شهر تهران در پاسخ روشن میکند که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صراحتا مدیران مرد را از استخدام منشی زن منع میکند. وی در ادامه متذکر میشود: «ملاک اظهارنظر بنده مبتنی بر قانون است. فضاسازی نکنید! یک مقدار این نانی که دارید میخورید درست و راستی باشد!»
گفتنی است بخش قابل توجهی از کارکنان رسانههای اصلاحطلب به صورت عملی شیوه زندگی هنجارشکنانه خود را در شبکههای اجتماعی به نمایش گذاردهاند. این اقلیت با کشف حجاب علنی و ترویج زندگی غیرمسئولانه، عملا از مجریان اولیه برنامههای ضد اخلاقی غربی بر ضد خانواده و جامعه ایرانی به شمار میروند و حتی تعداد معدودی از این افراد به علت مدیریت، اجرای تیمی و برنامهریزی شده طرح ضد فرهنگی کمپین «نه به حجاب» و «آزادیهای یواشکی زنان» هم اکنون در انتظار محاکمه در سیستم قضایی کشور به سر میبرند.
ظاهرا خط خبری مقاومت در برابر اجرای قوانینی که در حقیقت زمینهساز اشتغال زنان و مردان ایرانی در محیطی امن توام با آرامش فکری و روانی بیشتر است به صورت جدی و عملیاتی در دستور کار برخی رسانههای زنجیرهای با مدیریتی واحد قرار گرفته است. به نحوی که فضاسازی گستردهای علیه اقدام ارزشی صورتگرفته در شهرداری تهران تحت عنوان «تکریم مقام زن و خانواده» در این مجموعه رسانهها کلید خورده است.