kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
در پی استفاده غیر مجاز از روغن پالم

وزیر بهداشت: اسامی صنایع لبنی متخلف را افشاء می کنم

پس از قطعی شدن وجود روغن پالم در تولیدات برخی صنایع لبنی، واکنش ها نسبت به این تخلف بالا گرفته است.


وزیر بهداشت به عنوان افشاء کننده اصلی این تخلف اعلام کرد: روغن پالم به دلیل کیفیتی که دارد برای سلامتی مضر است و تخلفات موجود در لبنیات به بازار آمده نشان می‌دهد که به جای چربی طبیعی از بدترین نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند.
وی در پاسخ به تکذیب صنایع لبنی در استفاده از روغن پالم نیز تصریح کرد: گزارش های ما موجود است، اگر لزوم داشته باشد آن را رسانه‌ای می‌کنیم، ما مجوز ورود این محصولات را نمی‌دهیم بلکه وزارت صنعت و جهاد کشاورزی متولی واردات آن هستند.
وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مورد اظهار داشت: اگر اثبات شود هر واحد تولیدی به شکل غیرمجاز از روغن پالم در شیر پرچرب استفاده کرده، طبق قانون و توسط مراجع ذیربط پیگیری و با آنها برخورد می‌شود.
حجتی اعلام کرد: هر واحد تولیدی با توجه به نهادهای نظارتی بالادستی خود مانند مرجع صدور پروانه بهداشت و سازمان استاندارد باید پاسخگو باشد و در صورت مصرف غیرقانونی از این روغن، با آنها برخورد می‌شود.
تأیید همراه با تکذیب
مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت مبنی بر عدم استفاده از لبنیات پرچرب به تسنیم گفت: اگر تخلفی صورت گرفته چرا شفاف سازی نمی‌شود. چرا افرادی که در صنعت فعالیت و زحمت می کشند در کنار متخلفین محکوم شوند.
محمدرضا اسماعیلی افزود: کره حیوانی به اندازه کافی در کشور وجود دارد نیازی به اضافه کردن روغن پالم در صنایع لبنی نیست.
 وی با تاکید بر اینکه اگر تخلفی صورت گرفته است وزارت بهداشت مقصر است اظهار کرد: دستگاه نظارتی کنترل کیفی محصولات مواد غذایی زیر نظر وزارت بهداشت و درمان است و این دستگاه نظارتی در صورت مشاهده تخلف می‌تواند بدون معطلی آن کارخانه تولیدی را پلمب کرده و مانع از فعالیت آن شود.
 مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده های لبنی پاستوریزه ایران تصریح کرد: در حال حاضر تمدید پروانه فعالیت و باطل کردن از فیلتر وزارت بهداشت است چرا اذهان عمومی را تشویش می‌کنند اگر کارخانه ای خطا کرده شفاف سازی کنند.
تقلب محرز است
در مقابل رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در بازرسی های وزارت بهداشت نمونه هایی از روغن پالم در فراورده های پرچرب وجود داشته، گفت: مطمئناً با تمام کسانی که در این تقلب نقش داشته‌اند، برخورد خواهد شد.
دیناروند افزود: از روغن پالم متأسفانه به دلیل ارزان بودن در تولیدات لبنی استفاده می شود. یکی از این تقلبات این است که چربی طبیعی فرآورده‌های پرچرب گرفته شود و چربی گیاهی به آنها اضافه شود. روغن پالم جایگزین ارزان است و یک تخلف محسوب می شود.
وی بیان کرد: متأسفانه در سال 92 حدود 50 درصد میزان واردات روغن گیاهی کشور، روغن پالم بوده است که این روغن کمترین کیفیت و اسیدچرب اشباع بالایی دارد.
کمیته بازنگری مصرف روغن پالم تشکیل شد
مدیر کل نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تشکیل کمیته فنی "بازنگری مصرف روغن پالم در فرآورده های غذایی با تاکید بر محصولات لبنی” خبر داد و گفت: ظرف دو تا سه هفته آینده، نتایج جلسات این کمیته به اطلاع وزیر بهداشت می رسد.
حسینی با تاکید بر اینکه سازمان غذا و دارو هیچ مجوزی برای استفاده از روغن پالم در محصولاتی مثل شیر، ماست، دوغ و... صادر نکرده است، در گفتگو با مهر افزود: آنچه سازمان غذا و دارو مجوز داده است، برای 4 تا 5 محصولی است که سرانه مصرف آنها پایین است.
وی تأکید کرد: آنچه مسلم است، سازمان غذا و دارو به شدت با شرکتهایی که بدون مجوز از روغن پالم در تولید فرآورده های لبنی استفاده کرده اند، برخورد می‌کند و اسامی آنها نیز پس از پایش، اعلام خواهد شد.
اداره استاندارد: در حال بررسی هستیم
در ادامه این واکنش ها رئیس سازمان استاندارد تهران با اعلام فهرستی از محصولات لبنی که استفاده از روغن پالم در آنها غیرمجاز است، گفت: استفاده از این روغن در شیر، ماست، خامه، دوغ، کشک و پنیر غیرمجاز است.
 مسلم بیات ادامه داد: تنها استفاده از روغن گیاهی (پالم) در پنیر پروسس آنالوگ، پنیر پیتزای پروسس شده (فرآوری شده) و بستنی‌های مخلوط با ذکر عبارت «محتوای چربی نباتی» مجاز است.
وی با بیان اینکه در اکثر فرآورده‌های لبنی استفاده از روغن گیاهی پالم غیر مجاز است، به فارس گفت: در حال حاضر نیز نمونه‌برداری‌هایی از بازار انجام شده که در حال تست آنها هستیم و نتیجه آن تا پایان هفته آینده اعلام خواهد شد.
 بیات با بیان اینکه در فروردین امسال سازمان استاندارد تهران در اطلاعیه ای بر ممنوع بودن استفاده از چربی نباتی (پالم) در فرآورده‌های لبنی تأکید کرد و افزود: سال گذشته نیز به دنبال کنترل‌های انجام شده از سوی این سازمان، یک واحد لبنی که در ماست 30 و 5 درصد خود از روغن پالم استفاده می‌کرد به دادگاه معرفی و مدیر کنترل کیفی آن عزل شد.
صنایع لبنی دروغ می‌گویند
رئیس مرکز همکاری‌های امور دام نیز در واکنش به اظهارات روزهای اخیر پیرامون تخلف صورت گرفته، گفت: استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب توسط دامداران به هیچ عنوان صحت ندارد و صنایع لبنی دراین رابطه دروغ می‌گویند.
جواد وکیلی گیلانی افزود:‌ در حالی که برخی از اعضای فعال در صنایع لبنی پیش از این رسما استفاده از حدی از روغن پالم در شیرهای خود را تایید کرده بودند امروز اعلام می کنند که این افزودنی توسط دامداران به شیر اضافه شده است درحالی که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد.
وکیلی با بیان این‌که صنایع لبنی به دنبال ایجاد امپراطوری شیر در کشور هستند، به ایسنا گفت: طبق برنامه‌های توسعه‌ای ایران بنا بوده تولید شیر به 12 میلیون تن برسد اما می بینیم این عدد نه تنها رشد نکرده که از 9 میلیون تن سال‌های پیش به هفت میلیون تن کاهش یافته و در صورتی که حمایت درستی از صنایع دامداری نشود این رقم پایین تر نیز خواهد آمد.
رئیس هیئت مدیره مهاد اضافه کرد: صنایع لبنی با قدرت و لابی بالایی که داشته‌اند مصوبه دولت دهم را اجرا نکردند و حتی دستورات دولت یازدهم را نیز اجرایی نمی‌کنند.وی ادامه داد: قیمت شیر فروخته شده به این صنایع هنوز پایین تر از حد معقول است و در حالی که با بالا رفتن نرخ علوفه فشار روی دامداران افزایش یافته اما این صنایع لبنی هستند که با بالا بردن قیمت سود خود را افزایش می‌دهند.
وکیلی با اشاره به نظارت بالا در لحظه تحویل شیر از سوی دامداران به کارخانه‌های لبنی اظهار کرد: با توجه به نظارت چند مرحله ای در تحویل شیر دامداران امکان اضافه کردن افزودنی مانند روغن پالم وجود ندارد و ما هرگز چنین اقدامی نکردیم و هر کس این مسئله را به دامداران نسبت دهد قطعا دروغ می گوید.